Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass i nærheten av Gardermoen?


Anti

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til finse i påsken, og får ikke fly og tog til å bli venner, så jeg må slå opp teltet på østlandet en plass... Hvor da?

Det trenger ikke være i umiddelbar nærhet av flyplassen, men helst noenlunde nært buss eller tog mot flyplassen. Og helst litt unna folk - jeg har så lett for å bli litt redd når jeg ligger alene i teltet i boligstrøk. Øksemordere og denslags...

 

Noen gode tips? Gjerne med dataljerte beskrivelser av hvordan man kommer seg dit...  På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg gikk Rondanestien krysset jeg rett nord for Gardermoen. Hvis du ser på UT-kartet etter et vann som heter Flatnertjernet, så tok jeg en rast der.

Området så ut til å være en del av øvingsbanen for stridsvogner, men jeg tror jeg ville tatt sjansen på å overnatte der, hvis krisen var stor. Er vel et lite stykke å gå på vestsiden av Gardermoen på vei opp dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et relativt kinkig å finne en plass langt fra folk i dette området. Veier, jernbane, åkre og boligfelt på kryss og tvers. Har du litt tid å slå ihjel, kan det være verdt å komme seg et stykke unna Gardermoen, evt gå av toget før du kommer til oslo. På ruter.no finner du en god oversikt over kollektivtilbudet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske det er noen områder rundt/før parkeringen på Gardermoen flyplass samt mellom p-sonene der det er litt skog/kratt og kanskje mulighet for telt.

En kjapp titt på gulesider kart bekrefter at hukommelsen min er intakt.

 

http://kart.gulesider.no   (zoome inn på Gardermoen og se satelittbilde)

 

Faktisk store områder med skog og tjern i umiddelbar nærhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går inn på gulesider.no og ser på områdene rundt Gardermoen så er det en hel del skogsområder mellom alle "kjelvene" (dyrket jordbruksland) 

Trykk på "flyfoto" så vil du lett se om det er noen områder som burde egne seg for en natt i telt.

Noen områder rundt Trandum inngår sikkert i leirens øvingsområder og der burde det ikke være noe stort problem å finne en litt usjenert plass for et lite telt.

Bare pass på at det ikke pågår militære aktiviteter i området. Da kan du lett risikere at det blir litt lite nattesøvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flyktningleir på Trandum, som militærleir er den nedlagt for ikke lenge siden, faktisk i mine dager der :-). Men det er kanskje liv i Sessvollmoen? Uansett ikke ofte skogsområdene rundt der ble særlig benyttet, hvert ikke på kvelds eller nattetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at det ikke pågår militære aktiviteter i området. Da kan du lett risikere at det blir litt lite nattesøvn.

Tipper forsvaret sitter i solveggen med en kald pils, slik som resten av norge gjør nå i påska

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flyktningleir på Trandum, som militærleir er den nedlagt for ikke lenge siden, faktisk i mine dager der :-). Men det er kanskje liv i Sessvollmoen? Uansett ikke ofte skogsområdene rundt der ble særlig benyttet, hvert ikke på kvelds eller nattetid.

Flyfoto på gule sider.no viser en del militære kjøretøyer som står parkert på området, men det er rimelig at også denne leiren er nedlagt siden det stort sett er det som skjer med forsvaret nå for tiden.

Da jeg kom inn i forsvaret, for ganske lenge siden, ble vi ønsket velkommen av kompanisjefen som faktisk ble kaldt "Kaptein Satan".

Ryktet ville ha det til at han hadde vert med på invasjonen i Normandi. Han skulle også ha satt seg på en skarp håndgranat en gang, med hjelmen og en ryggsekk over, for å hindre en større ulykke. Det var visst derfor han aldri satt på setet når han syklet. 

I velkomsttalen ble vi gjort oppmerksomme på hvordan tyskerne tok oss med buksa nede i 1940 og han var fast bestemt på at han ville gjøre alt som stod i hans makt for at dette ikke skulle skje igjen.

Tyskerne er nok ingen trussel lenger men vi trenger ikke redusere forsvaret vårt til et lite "drillkorps" av den grunn. 

Men hvis det er flyktningemottak her så er det vel stort sett soppsankere som ferdes i skogene rundt. Slik er det i hvert fall her. Vi har også et flyktningemottak og en del av de som bor der er ganske flittige soppsankere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.