Gå til innhold
  • Bli medlem

Kalhovd - Mogen på sykkel


Oz

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring fra området mellom Kalhovd og Mogen? Jeg lurer spesifikt på hvordan stiene der er å sykle. Vurderer å teste dette i sommer, men er det helt umulig å komme seg frem på sykkel der, er det lite interessant. Jeg ser av informasjonen på Ut.no at turen er på 34 km, noe som er overkommelig på en dag med stisykling. Hvis stiene er akseptable, og jeg slipper å bære sykkelen mesteparten av turen... Både sykkelen (fulldempet stisykkel, 150mm vandring) og jeg tåler relativt rufsete underlag, men det finnes selvsagt grenser for alt.

Så hva sier dere? Noen som har gått turen? Er det syklbart? Såvidt jeg kan se av kartene ligger hele denne stien på utsiden av nasjonalparken, så sykling skulle i utgangspunktet ikke være uaktuelt sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg trodde ikke at det var lov til å sykle andre steder på Hardangervidda enn på de gamle kjerreveiene (slepene). Det er mulig at jeg tar feil. DNT vet det helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke at det var lov til å sykle andre steder på Hardangervidda enn på de gamle kjerreveiene (slepene). Det er mulig at jeg tar feil. DNT vet det helt sikkert.

 

Det gjelder vel nasjonalparken. Såvidt jeg kan se, ligger denne ruta på utsiden av nasjonalparken. Men for all del, mulig jeg tar feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Det er sikkert noen som vet det. Det er jo selvfølgelig lov å sykle grusveiene fra Gvepseborg - Kalhovd/Mårbu - Atrå - Rjukan, men usikker på DNT-stiene utenfor nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den har jeg bestemt meg for å sykle til sommeren.  Når kan den typisk tas? 

 

I grunn ikke sikker, men det bør vel være syklbart fra omtrent litt uti juni? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Flotte bilder!  Er det ikke et sti-alternativ til Kalhovd?

Jo, det er det, men jeg var litt usikker på den, og følte ikke jeg hadde nok tid til at det var innafor å satse på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport. Det var vel en annen på Terrengsykkelforumet som tok samme tur, eller var det kanskje deg? 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke blir så lysten på stisykkeltur om det ikke går raskere enn å gå. 

Gjorde du deg noen tanker om hvorvidt helvfet eller halvfet sykkel ville vært et mer egnet redskap?

Er ellers fristet til å kommentere sykkelen, men nøyer meg med å si at den ser utrolig fet ut. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin turrapport. Det var vel en annen på Terrengsykkelforumet som tok samme tur, eller var det kanskje deg? 

 

Jeg må innrømme at jeg ikke blir så lysten på stisykkeltur om det ikke går raskere enn å gå. 

Gjorde du deg noen tanker om hvorvidt helvfet eller halvfet sykkel ville vært et mer egnet redskap?

Er ellers fristet til å kommentere sykkelen, men nøyer meg med å si at den ser utrolig fet ut. 

 

Har ikke tatt turen selv tidligere, og ble inspirert av videoen han på Terrengsykkel.no hadde lagt ut :)

Det går totalt sett endel raskere enn å gå, men gjennomsnittsfarta er jo ikke særlig høy. Det som gjør det verdt det er flere av nedkjøringene, som er fantastiske. Spesielt ned til Vråsjåen, hvor man har nesten to kilometer med nydelig flyt. Den bakken er egentlig verdt det alene :)

Jeg ville aldri i verden tatt turen på fatbike. Muligens 27,5+/29+, altså halvfeit, uansett skulle det være en fulldemper. Det er relativt lite myr, så i motsetning til andre fjellområder jeg har syklet ville neppe tjukkasen hatt noen særlig misjon. Personlig ser jeg på fatbiken min som en ren snøsykkel. Eventuelt en artig sak å sykle til butikken på, bare for gøy...

Godt fornøyd med sykkelen. Tar i mot imponerende mye juling uten å svikte, er kanongod å klatre med og flyter nedover som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en knall tur! Har syklet litt i området mellom Krosso og Sønstevann og kjenner meg absolutt igjen i mye av det du beskriver, Oz. Jeg var forøvrig på fatbike og koste meg med det. Med passe dekktrykk kommer man seg fram de rareste stedene. Hadde med telt og sovepose og sov ute. Kan generelt anbefale fatbike til sommerbruk i skog og fjell. De er dønn pålitelige og takler fint litt last til lengre turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapport og bilder Oz, det var inspirerende. Modig å følge samme tidsplan som PezDSpencer, etter han klaget på dårlig tid.

 

Hadde med telt og sovepose og sov ute. Kan generelt anbefale fatbike til sommerbruk i skog og fjell. De er dønn pålitelige og takler fint litt last til lengre turer.

Jeg har lyst til å ta turen som Mikkel anbefaler her, som en bikepacking-tur med telt og sovepose. Det hadde tatt vekk tidspresset for å rekke Fjellvåken. Det hadde gjort man har tid til å nyte naturen, ta bilder og være "småreligiøs" over fantastiske Hardangervidda.

De ekstra kiloene på fatbiken er faktisk en fordel av og til da vekten presser forhjulet over hindringer og demper vibrasjon i sykkelen. Tungt oppover da...

[sjekker kalenderen...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapport og bilder Oz, det var inspirerende. Modig å følge samme tidsplan som PezDSpencer, etter han klaget på dårlig tid.

Jeg har lyst til å ta turen som Mikkel anbefaler her, som en bikepacking-tur med telt og sovepose. Det hadde tatt vekk tidspresset for å rekke Fjellvåken. Det hadde gjort man har tid til å nyte naturen, ta bilder og være "småreligiøs" over fantastiske Hardangervidda.

De ekstra kiloene på fatbiken er faktisk en fordel av og til da vekten presser forhjulet over hindringer og demper vibrasjon i sykkelen. Tungt oppover da...

[sjekker kalenderen...]

Følte vel aldri at jeg hadde dårlig tid. Det eneste var vel at jeg ikke hadde tid til å sykle sti mellom Rjukan og Kalhovd. Til Mogen stressa jeg ikke. Ville ta det på en dag, men hadde et par dager der etter turen over fjellet, så eneste jeg ville rekke da var middagen. Det gikk fint :) Veldig god mat var det også. Og den ølen i solveggen på hytta der.... oioi! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Siden denne tråden er så gammel, regner jeg med at den er avsluttet.

Og tør derfor å forsøke meg på et vedhengs-spørsmål: 

Er det noen som kjenner til andre greit sykkelbare stier på Vidda? Jeg har tidligere syklet Solheimstuen-Mårbu, men der ble det for mye bæring av sykkelen....

Endret av Haakon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Syklet turen med en kompis i sommer med overnatting på Kalhovd, Stordalsbu og Mogen. Generelt vil jeg ikke anbefale dette hvis du liker bedre å sykle enn å skyve. Ingen av oss hadde fulldemper og med en del bagasje ble det vanskelig å sykle store deler av veien. Dette er helt i sørenden av Hardangervidda, så terrenget er mere kupert og steinete enn vidda lenger nord. Problemet er at hver gang man forsøker å sykle, vet men ikke om man kan sykle 20m eller 200m, og etterhvert blir man lei av å forsøke.

Høydepunkter på turen var sykling på morenerygg flere kilometer langs Viervatnet samt den fantastiske nedkjøringen til Vråsjålega. Utsikten ned til Mogen når vi kom frem på kanten av dalføre var også en mektig opplevelse.

Vi hadde samme turplan et DNT lag, men holdt betydelig høyere fart enn dem, så vi fikk god til til å nyte å være på fjellet. I ettertid er vi begge glad for  å ha tatt turen, men det ble mindre sykling enn det vi hadde håpet på.

IMG_0677.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.