Gå til innhold
  • Bli medlem

Syntetpose under kiloet?


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vil spare vekt på soloturene sen sommer, og vil starte med en ny pose og et nytt telt.

 

I dag har jeg Ajungilaq Tyin 3 sesong som veier rundt 2 kg , men er god og varm

Jeg har også Fjellreven Skule 2 sesong som veier rundt 1,3 kg, men er kald. T-lim 2+ grader.

 

Teltet mitt er et Fjellreven Akka Dome 2 som veier rundt 3,2 kg, men er selvstående og har god plass.

 

Av dyrevern-årsaker vil jeg helst avstå fra dun poser, selv om det er fristende vektmessig.

 

Av syntet poser har jeg kikket på Mammut Alpine UL 3 sesong som veier under kiloet ( meget bra vekt for en syntetpose) T-komf 2 minus.

 

Har here tips til syntetposer i samme klasse. Helst rundt kiloet og T-komfort under 0 ?

 

Jeg bruker Expeed UL7 liggeunderlag som jeg er fornøyd med.

 

Når det gjelder telt vurderer jeg Helsport Ringstind Superlight 1-2 ( men er litt usikker på om dette blir for lavt over ansiktet) Veier under 1 kilo.

Eller Helsport Trolltind 2 ( som er større) veier bare 1,3 kg.

 

Ved disse kjøpene kan jeg spare 3 kg + bare på telt og soveposen.

 

Har dere andre tips til sovepose spesielt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Av syntet poser har jeg kikket på Mammut Alpine UL 3 sesong som veier under kiloet ( meget bra vekt for en syntetpose) T-komf 2 minus.

 

Har here tips til syntetposer i samme klasse. Helst rundt kiloet og T-komfort under 0 ?

Jeg tror det skal godt gjøres å finne syntetpose som veier mindre, og med T-Comfort limit på 2 minus. Det er vel 4 minus i T-limit på denne.

 

I følge Skittfiske:
"Ekstremt lette materialer og ny-utviklet OTI microfyll som gjør Apine Winter til en av de letteste syntetiske soveposene man kan finne"
 
Soveposen er gjort smalere, fyllmaterialet er lettere, i tillegg brukes det lette materialer i inner-og ytterstoffet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av dyrevern-årsaker vil jeg helst avstå fra dun poser, selv om det er fristende vektmessig.

Jeg skjønner den, men det finnes produsenter som har et ansvarlig forhold til dyrevelferd. For eksempel Norrøna sier dette:

"Vi bruker ikke ull fra sauer utsatt for mulesing, og dunen vi bruker er et biprodukt fra matindustrien der dyrene ikke har blitt tvangsforet."

 

Men det finnes produsenter som bruker dun fra fugler som ribbes levende, det er helt grotesk mishandling. Personlig kjøper jeg kun dunprodukter fra anerkjente produsenter som garanterer at fuglene ikke er mishandlet. Selvsagt kan noen ha et "avslappet" forhold til sannheten, men seriøse produsenter tør neppe å lyve om et så alvorlig tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ditt forslag til sovepose! God pose, fornuftig pris og bra kvalitet.

 

Når det kommer til telt, ville jeg valgt ringstind light 2 i steden for superlight. Større og mer solid telt. En kilo mer, men verdt vært eneste gram i første storm.

 

Ikke glem at også vekt på sekk kan ha mye å si hvis en først skal lett pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner den, men det finnes produsenter som har et ansvarlig forhold til dyrevelferd. For eksempel Norrøna sier dette:

"Vi bruker ikke ull fra sauer utsatt for mulesing, og dunen vi bruker er et biprodukt fra matindustrien der dyrene ikke har blitt tvangsforet."

 

Men det finnes produsenter som bruker dun fra fugler som ribbes levende, det er helt grotesk mishandling. Personlig kjøper jeg kun dunprodukter fra anerkjente produsenter som garanterer at fuglene ikke er mishandlet. Selvsagt kan noen ha et "avslappet" forhold til sannheten, men seriøse produsenter tør neppe å lyve om et så alvorlig tema.

Ja, jeg har jo egentlig lyst på en dunpose. Men så rar som verden har blitt så klarer jeg ikke å stole helt på produsentene. Når man ser på matvare produsentene så ser man stadig at de selv ikke har helt kontroll på sine underleverandører. Men jeg hadde blitt glad for om noen klarte å overbevise meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mountain hardwear ultralamina 15.

Takk, den skal sjekkes ut.

 

Edit: Ser at den veier 2 kg?? Kanskje jeg ser på feil...

 

Edit. Fant den nå, men ser ut til å være utgått og erstattet av Lamina 20

 

1280g , T.comfort -2 og T.limit -7

 

På Mammut Alpine UL står det litt anderledes oppført temperatur.

 

980g , Comfort kvinner +2 og Comfort menn -2

 

Vil dette si det samme som at Lamina 20 er "5 grader varmere" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ditt forslag til sovepose! God pose, fornuftig pris og bra kvalitet.

 

Når det kommer til telt, ville jeg valgt ringstind light 2 i steden for superlight. Større og mer solid telt. En kilo mer, men verdt vært eneste gram i første storm.

 

Ikke glem at også vekt på sekk kan ha mye å si hvis en først skal lett pakke.

Ja, jeg har ikke avgjort valg av telt ennå, så jeg tar tipset med meg.

 

Ellers har jeg kjøpt en litt optimistisk sekk for de aller letteste turene. Osprey Exos 46 som veier 1100 gram. Den skal kunne lastes med 10-15kg max. Men målet er å holde meg under 10 kg med kamera utstyr :-) Har satt opp et excel ark og målt tingene mine med vekt, tror jeg skal klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ja som sagt vil jeg gjerne tro på dem, men det sitter langt inne. Og har de full kontroll på sine underleverandører?

Ser problemet. Med mindre du overvåker prosessen kan man ikke være helt sikker. Jeg stoler på Mountain Equipments kontroll med underleverandører, men man kan aldri være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den skal sjekkes ut.

 

Edit: Ser at den veier 2 kg?? Kanskje jeg ser på feil...

 

Edit. Fant den nå, men ser ut til å være utgått og erstattet av Lamina 20

 

1280g , T.comfort -2 og T.limit -7

 

På Mammut Alpine UL står det litt anderledes oppført temperatur.

 

980g , Comfort kvinner +2 og Comfort menn -2

 

Vil dette si det samme som at Lamina 20 er "5 grader varmere" ?

Hvis jeg forstår det rett er lamina 20 litt varmere enn alpine ul. Jeg har kun prøveligget alpine, jeg opplevde den som trang. Har ikke prøvd lamina 20 (eller 15). Bor du i Oslo har de dem på turistforeningen i storgata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering garanterer visst naturlig plukket dun......er det mulig ?

 

Ja, det er helt klart mulig. På øyene utenfor Helgeland er dunplukking en eldgammel aktivitet. Ærfugl lager reir og legger egg i små hus som folk har bygget til dem, og fuglene plukker dun av seg selv som de isolerer reiret med. Etter at fuglene har forlatt reiret med sine barn trippende etter, blir duna plukket og renset. Du kan kjøpe dundyner og puter av naturlig plukket ærfugldun, men de er ikke billige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

När det gäller dun så är nog Fjällräven det företag som kommer närmast en garanti för att dunet de använder är ok (?) framställt. Tyvärr så är deras dunsäckar inga lättviktare.

http://www.fjallraven.se/ansvar/natur-och-miljo/djuransvar/vart-dunlofte

Övriga tillverkare måste man lita på. Tänker på att det relativt ofta dyker upp nyhetsartiklar om barnarbeten på diverse fabriker som tillverkar produkter åt de stora kedjorna som säger sig inte tillåta det...

 

När det gäller tält så kanske Vaude kan vara intressanta? Lätta och vädertåliga till ett ok pris.

http://www.outnorth.no/vaude/power-lizard-sul-1-2p#Green

http://www.outnorth.no/vaude/power-lizard-sul-2-3p#Green

Själv så hade jag valt 2-3 personer och bytt ut markpinnarna till lite mer rejäla.

Denna filmen visar tältkonstruktionen i ett vindtest.

https://www.youtube.com/watch?v=SjL0WRUZqTU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart mulig. På øyene utenfor Helgeland er dunplukking en eldgammel aktivitet. Ærfugl lager reir og legger egg i små hus som folk har bygget til dem, og fuglene plukker dun av seg selv som de isolerer reiret med. Etter at fuglene har forlatt reiret med sine barn trippende etter, blir duna plukket og renset. Du kan kjøpe dundyner og puter av naturlig plukket ærfugldun, men de er ikke billige.

Ja, jeg har hørt om den norske dyneprodusenten, så et program på TV om dette. Ser jo fint ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller dun så är nog Fjällräven det företag som kommer närmast en garanti för att dunet de använder är ok (?) framställt. Tyvärr så är deras dunsäckar inga lättviktare.

http://www.fjallraven.se/ansvar/natur-och-miljo/djuransvar/vart-dunlofte

Övriga tillverkare måste man lita på. Tänker på att det relativt ofta dyker upp nyhetsartiklar om barnarbeten på diverse fabriker som tillverkar produkter åt de stora kedjorna som säger sig inte tillåta det...

 

När det gäller tält så kanske Vaude kan vara intressanta? Lätta och vädertåliga till ett ok pris.

http://www.outnorth.no/vaude/power-lizard-sul-1-2p#Green

http://www.outnorth.no/vaude/power-lizard-sul-2-3p#Green

Själv så hade jag valt 2-3 personer och bytt ut markpinnarna till lite mer rejäla.

Denna filmen visar tältkonstruktionen i ett vindtest.

https://www.youtube.com/watch?v=SjL0WRUZqTU

Takk, jeg leste om Fjellreven. Fikk jo en meget flott omtale angående dette, best og nesten 100% :-)

 

Jeg ble nå veldig interessert i Fjellreven Sarek -8. Den veier dog like mye som syntetposene jeg har vurdert, men er litt varmere med komfort temp for menn på -8.

 

Veier da 1200g men har liten pakkvolum ser det ut til.

 

Har jo lyst på dun da :-) Hvis jeg tenker på Mammut Alpin med sine 1000g så måtte jeg jo hatt med thermo innerposen min på 225g i tillegg for å komme ned i samme temperaturklasse. Da er vi oppe i det samme med mindre komfort.

Lamina posen veier 1290 g med -2 komfort temp for herrer.

 

Ikke lett dette her nå, og jeg har ikke kommet til teltet ennå :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags sekk du har, men husk du kan spare noen kilo på å velge en lettere ryggsekk også :)

 

Ja som jeg skrev litt lenger oppe så har jeg en optimistisk sekk for lettvektsturene.OspreyExos 46 som veier 1100 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har en Mountain Equipment Xero 300 (comfort Limit: -2 etter EN og 755 gram). Angrer for at jeg ikke valgte Xero 200 (comfort Limit: 2 etter EN og 635 gram ) nå som jeg har kjøpt meg Xero 550. Blir det varmt åpner jeg glidelåsen, ev. bruke den som dyne. Det er jo ikke noe problem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen.

 

Jeg skal enda bruke noen uker på å bestemme meg, men blir det dun så tror jeg valget faller på Fjellreven Sarek selv om den er over kiloet.

 

Ble veldig positiv til deres garantier og utmerkelser når det gjelder opprinnelse av dun og dyrevelferdet.

 

http://down.four-paws.org/en/?locale=en_US

 

Men jeg vil enda søke litt om  Western Mountaineering  siden det var snakk om dunsanking i deres poser, men klarer ikke finne dokumentasjon om dette. Eventuelt ender det på enda en syntetpose.

 

Når det gjelder telt var det interessant de Vaude teltene. Det så ut som om konstruksjonen gjorde større plass over ansiktet, og vekten var jo forlokkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.