Gå til innhold
  • Bli medlem

Fobi mot mygg :-)


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forsøker å få min kone mer ut på overnattingsturer i telt, men hun har fobi mot mygg.

 

Har prøvd mange myggmiddel uten å bli fornøyd.

 

Er det noen som har gode tips en myggfri tur på sommeren?

 

Er det en tidsperiode der myggen forsvinner fra høyfjellet?

 

Kan man i det hele tatt unngå myggen i fjellet, og i så fall hvor er det mindre mygg?

 

Håper på hjelp fra de erfarne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra august av er det lite mygg i sørnorge og fra september er det myggfritt. Generelt er det mindre mygg på vestlandet enn østlandet i sør norge. Veldig sjeldent at mygg er noe problem i fjellene her i stavanger området.

 

Anbefaler klær med insect shield. Det fungerer meget bra. Kombiner med MyggA eller annen myggmiddel med DEET på bar hud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintertur er vel det enkleste svaret. Eller regn og stivt nordavind. :-)

Siste halvdel av august og i september kan en fortsatt ha fint vær på fjellet, mens myggbestanden er betydelig redusert. Er du heldig kan du få noen sommerlige uken på våren også før myggen har klekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Noen som har erfaring med denne? http://www.fjellsport.no/travelsafe-mygghatt-uv-beige.html

Jeg er mest på fjellet i juli, august og september, men det finnes mygg de fleste steder. Trives best i kjøligere vær, og vekk fra store myrområder. Myggen er glad i mitt blod, men man kan kle seg bort fra problemet, så lenge det ikke er for varmt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med denne? http://www.fjellsport.no/travelsafe-mygghatt-uv-beige.html

Jeg er mest på fjellet i juli, august og september, men det finnes mygg de fleste steder. Trives best i kjøligere vær, og vekk fra store myrområder. Myggen er glad i mitt blod, men man kan kle seg bort fra problemet, så lenge det ikke er for varmt vær.

 

Er ikke noe glad i myggnetting generelt, men ville nok heller anbefalt et som sitter løst over hatten.

 

Har også sett noen med innebygde briller, da slipper en netting foran øynene. http://www.flue.no/products/leech-the-sky-polabriller-med-integrert-myggnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk foreløpig med mange gode svar.

 

Jeg har selv ikke de største problemene med mygg, men husker godt sent juli for noen år siden. Gikk fra Sandhaug og endte i Kinsarvik.

 

Da var det godt og varmt, rundt Hadlaskard og Litlos var det MYE mygg. Da ble det hytte i steden for telt. 

 

Men som dere sier så kan det kanskje løses ved å gå i august/september. Lite mygg i Stølsheimen på den tiden i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggplagen kan variere veldig fra år til år. Den kommer også til ulike tider i forskjellige landsdeler. Dermed kan det være lurt å sette opp ulike alternative turforslag og høre med lokalkjente kort tid før dere drar avgårde. I sommer var det eksempelvis i Harstadområdet så og si ikke mygg i juli. Andre år har det vært temmelig intenst. 

 

Jeg foretrekker å kle myggen ute fremfor å dynke meg i myggmiddel. Er stort sett på sommerturer i Nord-Norge, så temperaturen tillater oftere denne metoden enn sørpå. 

Det beste tipset for å unngå mygg og knott er å holde seg til områder med vind. Skal heldigvis ikke rare vinddraget til før insektene holder seg på bakken. Det kan derfor være lurt å tenke litt annerledes enn om vinteren ved valg av leirplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksvidda tidlig juli...

Man lærer fort å dekke seg til, smøre alt som ikke er tildekket godt med myggolje, og puste gjennom nesa (!). Har hatt 1 tur der jeg ble nødt til å slå opp teltet underveis på en dagsmarsj for å gå på do...

post-8462-0-45069800-1427465251_thumb.jp

post-8462-0-54875100-1427465260_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Invester i en flaske permitrinspray som du sauser inn alle tekstiler med før avreise. 

2. Unngå svarte tekstiler. Tiltrekker seg insektene i betydelig større grad enn andre farger. 

3. Myggolf myggspiral i forteltet gjør underverker, og skaper en frisone. 

4. Valg av leirplass er essensielt. Unngå kratt og myrområder. 

 

Tilbragte en periode på Finnmarksvidda i heten sist sommer. Opp mot 35 grader i skyggen på det varmeste og mye mygg/knott. Du venner deg raskt til mengden insekter, og etablerer gode rutiner deretter. En god mygghatt med netting, et par neoprenhansker og en spray lett tilgjengelig er også bra tips. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om hun aldri har eksponert seg noe særlig for mygg, er det en tilvenningsprosess. Jeg var helt desperat hvis jeg fikk et insekt inn på rommet for en del år siden...

 

MyggA er et myggmiddel på apoteket som vi er svært fornøyd med. Minsten har myggallergi (når han får stikk hovner de opp til 5x5 cm store områder), så vi er avhengig av dette på ham. Myggmiddelet er lett å fordele og kan rulles og smøres på både hud og klær.

 

Kanskje konen din også kan ha godt av terapi for denne fobien?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sjelden myggplagen er så stor på fjellet i Øst-Norge om sommeren at det blir et problem. Så lenge man er i bevegelse størstedelen av dagen og ikke slår opp teltet før kvelden kommer går det greit. Men er det vindstille må man bare belage seg på å krype inn i teltet straks det er oppe for å unngå myggplagen. 

Skal man fiske, slå leir flere dager eller liknende må man tenke annerledes. Men jeg har aldri hatt behov for noen spesiell beskyttelse mot myggen på fjellet i Øst-/Sør-Norge. I Nord-Norge kan det være annerledes (bare hatt møkkavær) og under tregrensa er myggen såpass plagsom fra slutten av juni til uti august at jeg ikke drar på overnattingsturer. Da er det dagsturer og helst sykkel som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om en som hadde smurt seg inn etter alle kunstens regler med et vidundermiddel mot mygg før han la seg i teltet om kvelden. Da han alldeles oppspist av mygg våknet om morgenen, kom han til å ta en nærmere kikk på bruksanvisningen. Der stod det: "Smøres på en stein et stykke fra teltet."

  • Liker 7
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke så voldsomt glad i mygg jeg heller, heller ikke insekter som biter.

De siste 5-6 åra har vi lagt fjellturene våre til Njardarheim eller rundt Sloaros (vest for Hovden).

Av en eller annen grunn har det vært veldig lite av plagsomme insekter der. 

Over tregrensa har vi knapt sett en mygg eller andre plagsomme insekter, så det kan anbefales! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av dem som er særdeles attraktiv for myggen, og når jeg i tillegg etterhvert fikk allergiske reaksjoner fra myggstikk, var det et problem å oppholde seg i myggbefengte områder.

Men for noen år siden fikk jeg tips om å ta reseptfri allergimedisin (type Zyrtec eller tilsvarende) daglig i myggsesongen, og det hjalp veldig. Jeg får fortsatt myggstikk, men jeg får ikke kløe eller andre reaksjoner av dem. Jeg merker også at jeg ikke lenger er like tiltrekkende for de små blodsugerne, men det kan være innbildning siden jeg ikke bryr meg så mye om dem lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.