Gå til innhold
  • Bli medlem

katjakr

Anbefalte innlegg

Hei,

 

I sommer har jeg lyst til å gå over Hardangervidda - og tenkte jeg skulle be om noen tips!

 

- Hvilken rute anbefales? (Har sett på Odda/Dyranut - Rjukan, Finse - Haukeliseter...)

- Har i tillegg et lite ønske om å eventuelt gå innom Preikestolen/Trolltunga.

- Hvordan er været/føret på den tiden av året? (Tenker å gå en gang i løpet av jun, jul, aug)

- Tips til kollektivtrafikk frem og tilbake? Bor i Oslo.

 

Planen er å sove i telt, men DNT-nøkkelen blir med!  :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hei,

 

Ruta fra Odda er jo tung med stor sekk da det er mange høydemeter. Hva med motsatt vei?

 

Jeg kan anbefale start på Finse, Ustaoset, Haugastøl, ev. Dyranut. Jeg har gått Finse - Mogen (båt over Møsvatn til Skinnarland), Halne - Haukeliseter og Ustaoset - Haukeliseter. I tillegg til mindre rundturer med start og stopp på samme sted.

 

På vestvidda kan det ligge snø en god stund utover sommeren. Lurt å sjekke med DNT eller andre som kan si mer om det. Greit å svinge innom en selvbetjent hytte for å proviantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge rutene du nevner er fine. Det er ganske lett å komme seg til/fra Rjukan, Finse og Haukeliseter med buss eller tog. Går også buss forbi Dyranut.

Østsiden av Hardangervidda er langt flatere og mer lettgått, vestsiden er mer kupert og spektakulær. Så jeg mener du burde velge rute utfra hvilket terreng du ønsker å gå i.

Jeg har kun gått Rjukan - Dyranut for noen år tilbake. Også har jeg gått vestsiden av Hardangerjøkulen fra Finse til Krækkja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på Finse, det er det mest dramatiske utgangspunktet. Gå øst for Hardangerjøkulen om du ikke har veldig god tid. Gå sørover, med sola i ansiktet. Jeg har ikke gått på østvidda, tror terrenget er enklere og flatere, men vestvidda gikk jeg i fjor. Gikk via Hadlaskard og Hårteigen til Haukeliseter. Det var en flott rute, med passe kupert og dramatisk landskap. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start på Finse å gå via Liseth , Hadlaskard og Haukeliseter som Larsdx, sier over her. En fantastisk tur. :geek:  Finse , Krekkja, Rauhelleren , Lågaros, Møsvatn er også en tur jeg anbefaler. Like flott egentlig. :geek:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips!    :ahappy:  Ser ut til at Preikestolen/Trolltunga får vente til en litt lettere sekk blir med! Per dags dato tror jeg Finse - Rjukan (evt Haukeliseter) er mest attraktiv for meg. Vil ikke overvurdere egne evner på første langtur over vidda! Rjukan, da det hadde vært gøy å få med seg. Hvordan fungerer det med Krossobanen, og buss fra Rjukan? Har sett litt på kartet på UT.no og de diverse veiene å gå fra A til B. Men det er jo så mange forskjellige stier! Noen tips der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi gikk denne turen for noen år siden: Hardangervidda på langs http://ut.no/tur/2.5613/

Det var vår første ordentlige tur, fin og lettgått tur. Gikk første helga i juli, var veldig vått overalt pga snøsmelting. Sov på hyttene, ikke telt.

Krossobanen gikk når det kom folk som skulle ned, ikke noe spesiell tidspunkt (var hvertfall sånn når vi var der, men sjekk for sikkerhetsskyld)

Tok så taxi til busstasjonen, og rakk akkurat ikke den ene bussen som gikk den dagen som passet oss best, så måtte vente på busstasjonen noen timer til neste buss som passet oss gikk, og det var en skikkelig "melkerute". Så akkurat ankomsten og avreisen til/ fra Rjukan burde planlegges litt.

Helt klart en fin nybegynner tur

Se forøvrig denne tråden: http://www.fjellforum.no/topic/32738-hardangervidda-på-langs/page-2#entry302544

Har også gått Middalsbu-Litlos-Hellevassbu-Middalsbu. Gikk da med telt, det var vår første ordentlige telttur, så valgte holde oss i nærheten av hytter, men var ikke innom hyttene. Gikk i midten av juli. Det var en veldig fin tur, noe mer krevende enn Hardangervidda på langs, mer variert terreng, men en flott tur. Endel snø på det høyeste, men det gjorde turen bare enda finere.

Kjørte bil, så usikker på hvordan det er med buss dit. Men går sikkert buss til Røldal, videre innover dalen til starten ved Middalsbu vet jeg ikke.

God tur hvor enn det blir

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter ruteforslaget til @elisabethh. Gikk den selv for en 7-8 år siden, som min første fjelltur. Det går an å gå veldig mange ruter på Hardangervidda, på kryss og tvers. Har gått der 3 ganger, og det blir nok Hardangervidda i år også :)

En annen rute jeg gikk i 2012 var mer øst til vest: Ustaoset - Tuva - Heinseter - Rauhellern - Sandhaug - Besso - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter. Denne starter "lett" og er mer krevende mot slutten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Støtter ruteforslaget til @elisabethh. Gikk den selv for en 7-8 år siden, som min første fjelltur. Det går an å gå veldig mange ruter på Hardangervidda, på kryss og tvers. Har gått der 3 ganger, og det blir nok Hardangervidda i år også :)

En annen rute jeg gikk i 2012 var mer øst til vest: Ustaoset - Tuva - Heinseter - Rauhellern - Sandhaug - Besso - Litlos - Hellevassbu - Haukeliseter. Denne starter "lett" og er mer krevende mot slutten.

Dette var min første fjelltur i telt som 16-åring :-) Siden jeg kun veide 62 kg den gang, var sekken blytung!!!!!! Det ga skikkelig mersmak. Støtter denne turen. Jeg glemmer aldri stigningen opp mot Ustetind.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Vi er en gjeng som holder på å planlegge noe i samme gaten. Vi skal gå fra Finse til Rjukan i August, og skal etter planen sove i telt men har for sikkerhets skyld med DNT nøkkel.

 

Er derfor interessert i svarene som kommer her og prøver meg på å spe på med noen spørsmål:

- Er det noen som har erfaring med det betjente hyttene på vidda? Vet dere om det er mulig å kjøpe med seg proviant på disse hyttene? Vet at det er mulig på selvbetjent, men har aldri prøvd på de betjente.

- Er det noen som vet om en nettside som har god oversikt over hvilke vann som dekkes under statsallmenning fiskekortene? Prøver å lage en rute der vi sover ved vann der vi kan fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Vi er en gjeng som holder på å planlegge noe i samme gaten. Vi skal gå fra Finse til Rjukan i August, og skal etter planen sove i telt men har for sikkerhets skyld med DNT nøkkel.

 

Er derfor interessert i svarene som kommer her og prøver meg på å spe på med noen spørsmål:

- Er det noen som har erfaring med det betjente hyttene på vidda? Vet dere om det er mulig å kjøpe med seg proviant på disse hyttene? Vet at det er mulig på selvbetjent, men har aldri prøvd på de betjente.

- Er det noen som vet om en nettside som har god oversikt over hvilke vann som dekkes under statsallmenning fiskekortene? Prøver å lage en rute der vi sover ved vann der vi kan fiske.

 

På Sandhaug pleier de ha Real Turmat ihvertfall. Sjokolade og slikt selger de på alle betjente hytter. Men vær klar over at ting kan være utsolgt, så bruk det som litt ekstra og ikke baser alt på å kjøpe proviant på hyttene. Er også store påslag på prisene pga transporten inn.

 

Du kan kjøpe fiskekort for de fleste områdene på Hardangervidda på inatur, der har de også kart som viser hvilke kort som gjelder hvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Oddbjørn

Hvordan tror du zpacks-telt holder på Hardangervidda? Tåler det vinden?

 

Jeg brukte det på Hardangervidda på min høsttur fra Finse - Haukeliseter i fjor. Det tåler vind greit, men det er ikke særlig komfortabelt i mye vind siden det er så luftig, så lurt å finne en plass som ligger litt i le for vinden. Fordelen er at det er ikke store flekken du trenger for å slå det opp, så kan fint slå det opp i ly bak en stor stein f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det på Hardangervidda på min høsttur fra Finse - Haukeliseter i fjor. Det tåler vind greit, men det er ikke særlig komfortabelt i mye vind siden det er så luftig, så lurt å finne en plass som ligger litt i le for vinden. Fordelen er at det er ikke store flekken du trenger for å slå det opp, så kan fint slå det opp i ly bak en stor stein f.eks.

Fungerte det greit med lette spikerplugger eller brukte du v-plugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte det greit med lette spikerplugger eller brukte du v-plugger?

 

Jeg bruker 4 V-plugger (11 gram) og 6 spikerplugger (5,5 gram). Men spikerpluggene gir bra nok feste i de fleste underlag. Viktigste er den bardunen som er foran åpningen, ryker denne så ryker hele teltet, så her er det greit med ekstra godt feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ser at den varmeste temperaturen Yr har meldt på Hardangervidden frem til 10. Juni er 7 grader. Så begynner å se ut som om det blir en sommer der snøen blir liggende lenge. Det er jo forferdelig mye snø i år, og det er enda ikke begynt å smelte skikkelig...

 

Jeg er bekymret for at det kan være mye snø i August når jeg skal gå tur, så hadde vært klar for at ski kanskje burde være med hvis jeg skulle dratt tidlig i Juli.

Noen erfarne hardangerviddepersoner som har en formening om når nok snø er vekke til å gå til fots? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heilt avhengig av været framover. Men sjølv ville eg ikkje tenke tanken på nokon lenger fottur før litt ut i juli, heller ikkje i normalår (det har sjølvsagt også samanheng med at eg ikkje har tenkt å avslutte skisesongen før på den tida). Med mindre sumaren vert veldig varm, vil det nok ligge att mykje fenner i august, men sumarsnø er fast og fin å gå på, så det skal du ikkje vera bekymra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at andre halvdel av August blir brukbart for min del i år. Tar det etter ett brukbart langtidsvarsel.

Det "verste" med mye snø, er at det krever mer av navigeringen, da røde T-er og stier er borte. Løypestikkene er der kanskje fortsatt :)

Ellers er det normalt greiere på østvidda enn vestvidda mtp snø. Finse til Rjukan burde kanskje gå greit.

 

For 3 år siden var jeg på Hardangervidda i Juli. Mye yr, 0 - +5 grader. Siste dagen var det skyfri himmel (=sol) og 0 grader :geek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

 

Er derfor interessert i svarene som kommer her og prøver meg på å spe på med noen spørsmål:

- Er det noen som har erfaring med det betjente hyttene på vidda? Vet dere om det er mulig å kjøpe med seg proviant på disse hyttene? Vet at det er mulig på selvbetjent, men har aldri prøvd på de betjente.

 

Pass på.    Det gjorde ikke jeg.   Jeg var innom Sandhaug for noen år siden; "joda et brød skulle jeg få".  Jeg tror ikke det lå ond vilje bak, men da jeg senere på dagen skulle jeg kose meg med ferskt brød oppdaget jeg at brødet jeg hadde kjøpt restene fra de rikes bord, les frokosten.     Det hadde nok ligget fremme en god stund og allerede hadde fått en tørr hinne.    Et par dager senere ville ikke en gang hunden ha brødet, så det ble kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.