Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Epix


Anbefalte innlegg

Hei. Som mange her sikkert har fått med seg presenterte Garmin en oppdatert Fenix (Fenix 3) og nye, og kanskje mer spennende, Epix på CES i starten av januar. Nå begynner salget av den å nærme seg, jeg har derfor to spørmsål.

rf-lg.jpg

Jeg har selv aldri eid en gps fordi jeg foreløpig har greid meg med papirkart og forhåndsinnlastede kart på telefonen. Selv om jeg har vurdert innkjøp av en gps-klokke, har jeg aldri gjort det fordi jeg ikke har blitt overbevist av funksjonalitet. Ta for eksempel Suunto sin Ambit3 Peak eller Garmin Fenix2 som egentlig "bare" er avansert treningsklokker. Nye Garmin Epix ser også ut til å ha denne treningsfunksjonaliteten :yawn: , men med det tilskuddet at det er den første klokken på markedet som har muligheten for toporafiske kart i farger og kan vise posisjon på kartet. For min del ser denne veldig interessant ut og kan muligens bli min første gps, men jeg er nysgjerrig på deres tanker rundt denne?

 

Og over til spørsmål nummer to. Jeg har hatt Suunto Core(ABC klokke) i mange år, og er fornøyd med den. Jeg har snakket med en venn av meg som jobber i Amer (ikke til daglig med Suunto, men har nok litt innsikt) om Epix og hva Suunto kommer med i fremtiden. Svaret var at denne dykker klokken er noe av det mest spennende som har kommet fra Suunto nå, og at fremtidige outdoor klokker kunne bygge på dette med godt leselig fargeskjerm osv. Om hva som kommer i Ambit4 og når den kommer, eller om det ville komme en dedikert outdoor klokke (mer i retning Epix) kunne han ikke svare på(ville ikke/visste ikke). Ville dere ventet og sett hva som kom fra Suunto først? Suunto har jo riktignok aldri laget GPSer slik Garmin har drevet med i mange år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan sikkert fungere sammen med papirkart, om enn kun for å lese av posisjonen sin/bruke "naviger til punkt"-funksjonen. Skjermen er jo alt for liten til å få noe som helst slags større overblikk over omgivelsene.

 

Er også litt spent på hva slags batterikapasitet de får til i et så lite format - og som følge av dette hvor kraftig/nøyaktig GPS-chipen blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin og Suunto jobber så klart med å melke markedet, og det å "merge" funksjoner fra ulike segment fungerer jo ofte.. folk kjøper, de som digger trenings-GPS vil helt sikkert se behov for denne og prisen er jo satt for "early adopters", hvor gadget, kulhetsfaktor og "bare må ha det siste" teller kanskje like mye som økt praktisk nytte. De som vurderer ut fra tursegmentet og som aktivt bruker GPS for navigering vil nok mene størrelsen på displayet blir smått, mens de som bruker GPS kun for støtte i tillegg til kart, så holder jo størrelsen i massevis. Min vurdering er at dette overhode ikke er noe jeg trenger. Jeg har trenings-GPS fra Garmin, men ikke kart og touch. 99% av treninga foregår allikevel uten behov for kart. Og dersom jeg er i nytt område og trenger en rute, er den rask å legge inn fra PC. På tur siden faller jeg tilbake på robust, driftsikkert og gjennomtesta, ikke touch, god nok skjerm også i sollys osv... og Garmin 60 CSx er fortsatt av de aller beste funksjonlet. Nyere varianter har sålangt ikke levd opp til mine ønsker om batteritid, skjerm robusthet, vottebruk i kulde..etc.. men vi vurderer jo alle litt ulikt.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har lurt litt på denne selv, men sitter egentlig på gjerdet og venter på Epix II. Da tar de den forholdsvis enda et steg videre.

Har hatt Edge705 siden 2008, det er den mest brukte dingsen jeg har hatt, ever! Til sykkel er det greit med større skjerm for å få plass til flere datafelter. Bruker normalt hastighet, puls, cadens, snittfart og totaltid. Har et sekundært datafelt som hentes opp med et tastetrykk.

Jeg har Edge'en hengende i en klipsbar "mobillomme-holder" (fra den tiden mobliene ikke hadde touchskjerm) utenpå sekken. Har logget hver eneste sykkeltur, skitur og fottur siden 2008. I vinter holdt batteriet fortsatt til en 12 timers skitur med 1sek loggeintervall på sporlogg, tror opprinnelig spec sier 15.. Har utelukke de ladet den via USB porten på pc'en etter hver tur, så det finnes batterier som fungerer vesentlig bedre enn mobilbatterier (selv om GPS' en har stabilt kontinuerlig strømforbruk). Med det høye antallet oppladinger og brukstimer er det ikke annet enn imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte klokka og tenkte å prøve, men den går rett tilbake til butikken.

Displayet er forferdelig lite. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at selve skjermen kunne vært 70% større, og likevel ikke gått utenfor det glasset som allerede er på klokka. I tillegg er oppløsningen forferdelig liten, så man ser veldig store pixler. Men den største feilen kom når jeg kjøpte Garmin norgeskart til 1300,- og fikk knotet det inn på klokka (hverken Google Chrome eller Microsoft Edge nettlesere var støttet...) så så jeg jo at alle detaljene er helt borte med mindre man zoomer skikkelig langt inn. Og da er man såpass kraftig innzoomet at man bare ser de umiddelbare omgivelsene rundt seg. Zoomer man ut for å se f.eks. 500meter radius rundt seg, så vises kun 100m høydekurver, ikke 20 meter. Da faller hele poenget bort.

Jeg synes også hele opplevelsen med de 3-5 appene og nettsidene til Garmin, og kommunikasjonen mellom enhetene var så dårlig at jeg spår en konkurs innen 10 år hvis de ikke skjerper seg. En gammel og billig smarttelefon gjør en bedre jobb som GPS, tracker, kartnavigator, pulsmåler, +++ enn det Garmin produktene gjør nå. Alt man trenger er riktige apper. Selvsagt vil man jo heller kjøpe en telefon til 2000,- + dyr app til 200,- enn 6000,- for gammeldagse Garmin produkter.

For ordensskyld, det var en Garmin Edge 1000 og en Garmin epix jeg testet.

 

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.