Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips på liten og grei GPS


myrelg

Anbefalte innlegg

Noen som har anbefalinger på en liten og grei GPS for turbruk med god batterikapasitet?

Har en gammel en, fra 80-tallet uten kart.

Kan riktignok legge inn ruter, punkter osv. men har ikke kart.

Regner med disse små nymotens er greie på sjøen også, for f.eks. å legge inn punkter med grunner, gode fiskeplasser osv.

Vet at felleskjøpet selger en del, men utenlandske nettsider som sender til Norge er også ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ingen andre har svart, så jeg nevner hva jeg har og som jeg er godt fornøyd med. Men det kommer jo litt ann på, om du ønsker en berørings  skjerm, eller med knapper.

 

Jeg har en Dakota 20 og er godt fornøyd med den. Den har berøringsskjerm og grei å bruke. Modellen har vært på markedet noen år, men er fremdeles en av de med lengst batterikapasitet. Har de funksjoner jeg (og de fleste andre) har bruk for. En nyere modell, som har tilsvarende funksjoner er vel eTrex 30. De fleste GPSer kan omstilles til marint miljø også de to som er nevnt her. Så, du kan bruke dem på sjøen.

 

Men det er andre her, som kan mye mer om data og GPSer enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - takker :D

 

Alt blir sjekket opp, finner jo litt ved å søke emne på Google.

Men flott med mere info.

 

Dette med brukeregenskaper på sjø, er muligheten for å legge inn punkter hvor fisket er godt.

På en måte som de gamle meer en noterte - ikke av de man skar inn i ripa på trebåten :D

Er jo båtvarianter av disse som er vanntette, men har eget ekkolodd fra tidligere - Lowrance X85 med to svingere, hastighet og vanntemp.

Dermed er kombiutgaver av disse utelukket siden denne Lowrance funker så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Jo da, det er mye å finne ved å Google. Problemet er ofte at de nerdene, er mest opptatt av det nyeste og det dyreste, samtidig som de vektlegger "ting", som ofte blir ganske fjernt fra vanlig bruk. Som jeger og friluftsmann, har jeg ikke behov for noe annet, uansett pris. Og det er ikke bestandig disse testene, er utført av folk med mye frilufts erfaring. Synes ofte kontrollmetodene og hva de vektlegger er ganske rare.

 

De jeg har anbefalt har små skjermer, på godt og vondt. Never kun fordelen, da det andre er ganske åpenbart. Lite strømforbruk og batteriene varer lenge. Ellers kan du samenligne du div. GPSer på Garmin, de er ikke forskjellene store. I alle fall ikke til vanlig bruk. Da må en ha veldig spessielle ønsker.

 

Men det er mange tråder her på forumet, som har diskutert både GPS og kart tidligere. Bare søk litt, så finner du mye info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har kikket litt rundt her på forumet.

Tar en tid før en har gjort seg kjent, selv om en bruker søkefunksjonen.

Er enig i at en kan ende opp som en som er avhengig av de siste og gjerne dyreste i utstyr.

Gjelder sikkert det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nylig en etrex 30. Veldig godt fornøyd med den. Den er enkel og liten. Kjempegod batteritid. Jeg tror det må være over 20 timer på det settet jeg har i nå. Bruker også standard AA batterier som jeg syntes er ok.
 

Kan anbefale den hvis du vil ha noe enkelt og med god batteritid. Den har funksjoner for fiskeplasser osv som du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har garmin dakota 10, og er stortsett fornøyd. 

Minnet kunne vært større

Det er ganske stor forskjell på Dakota 10 og 20. :) Men forskjellen på en Dakota 20 (og Etrex 30) og til de dyrere og såkalt mer avanserte er liten og da med funksjoner for de spessielt interesserte. (De funksjonene, har i alle fall ikke jeg behov for, til allsidig friluftsliv og jakt). Men i mange år brukte jeg bare en simpel Etrex, uten kart. Det gikk greit det også. :) Bruker de gennerelt kun som en ekstra sikring.

 

Dakota 10 har vel gått ut. Husker ikke, om det var mulig å benytte microSD på den modellen. I så tilfelle, kan du få det minnet du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.