Gå til innhold
  • Bli medlem

Footprint til telt


Knut S

Anbefalte innlegg

Er dette noe forumfolkene her bruker til vanlig? Eller kun på utvalgte turer? Blir dette blir brukt utelukkende for å beskytte bunnduken i teltet? Ser ikke for meg at dette blir brukt i forteltet, da den plassen er til utstyr, skitne støvler, matlaging osv. Det vil si at det er greit å ha direkte bakkekontakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg har startet med å bruke footprint for ett par år siden, men det er nok ikke veldig nødvendig på alle typer underlag. På hardt og litt steinet underlag er det nok kjekt å ha. Jeg har til dags dato ikke klart å lage hull i bunnduken på teltet. Er man nøye med valg av teltplass går det vanligvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe forumfolkene her bruker til vanlig? Eller kun på utvalgte turer? Blir dette blir brukt utelukkende for å beskytte bunnduken i teltet? Ser ikke for meg at dette blir brukt i forteltet, da den plassen er til utstyr, skitne støvler, matlaging osv. 

Jeg bruker det i det ene ytterteltet ettersom jeg har telt med 2 yttertelt. Da er det greit å ha ett med gulv som holder utstyr etc. litt renere. Jeg bruker det også på campingturer hvor vekt ikke har noenting å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbefaler heller en uforet fjellduk som bunnduk. Da denne kan brukes til mye mere. Kan også strekkes over teltet hvis sola blir for varm. Reflekterer meget godt. Vet ikke hva slags stoff som er på innsiden men ser ut som aliminiumsfolie nesten

10497125_554818884644684_293063529399812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det stort sett under telt, ikke i fortelt. For å spare slitasje på bunnduk er en ting. Den andre er at jeg har telt av amerikansk type hvor man normalt reiser innertelt først. Med ekstra footprint kan jeg sette opp yttertelt først, evt bare bruke footprint og yttertelt dersom det er lite innsekter ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det innimellom, og kun den alene. Legger den utover bakken når kvelden kommer sigende, så kler jeg meg til undertøyet og legger meg i den ene enden på tvers. Armene holdes strakt nedover langs kroppen og beina rett ut, så biter jeg i det ene hjørnet på footprinten og ruller meg fort to ganger til siden mens jeg roper så høyt jeg kan for å skremme vekk eventuelle rovdyr som kan finne meg i denne sårbare posisjonen. Så er det bare å legge hodet over til siden og sove til neste morgen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle telta mine har vanntett golv i innerteltet. Så å bæra med ein ekstra botn, har aldri vore noko tema. Ettersom eg alltid sett opp teltet ein plass der eg har planer om å ligge godt, har eg heller aldri tenkt tanken at bakken skal øydelegge teltgolvet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker en passelig bit (ca 1m x  1,5m) av en billig presenning som gulv i ytterteltet.

Blir litt mindre rusk og rask i innerteltet og er fin å stå på når man skal ha på skoene.

Så veier den så godt som ingenting.

Ikke koster den skjorta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heller ikke footprint, men på utvalgte turer tar jeg med et ekstra liggeunderlag(av billigste type) å legger det under bunnduken og drar det fram i ytterteltet ved behov, så har jeg en tørr plass å sette bena o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi tidligere hadde et telt med supersolid bunn, brukte vi ikke footprint. Deretter har vi brukt et hjemmelagt foorprint i solid plast (uten mykmakende stoffer som kan ødelegge teltbunnen). Dette brukte vi kun under innerteltet. Vi hadde en egen til forteltet som aldri ble tatt med. Nå har vi et telt der vi fikk en footprint gratis med på kjøpet. Den sitter fast og har til nå blitt med. Fordelene er beskyttelse av teltet mot riper og hull, men også mot skitt fra bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.