Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspill på størrelse ryggsekk-


Anbefalte innlegg

Hei dere 

 

Tar takksomt emot inspill angående størrelse av ryggsekk.

Siden junior fortsatt kun er 4 år så blir det vel meg så tar med utstyret hans.

Ergo så må det vare plass till kjøkken, 2 sovesekker pluss liggunderlag, et fjellheimen 3, fiskeutstyr til to  ekstre klær til junior ++++

 

 

Egne tanker er Kajka 65L el 75L.  siden jag ikke er den STORA mannen så såg 75L voldsom stor ut når jag prøvet den,samtidlig så er jag urolig at 65L ikke helt tar dobble pakkninger ?!

 

Hva har dere for erfaringer m turer m barn ?

 

 

// Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du begynner å summere i sammen antall litre på liggeunderlag, soveposer, telt osv, og i tillegg tar høyde for at man må ha med skikkelig mat og klær - så ville jeg tro at 75 liter er for lite.

 

Jeg ville anbefalt en sekk som kan forlenges i høyden - slik at du om nødvendig kan ha større volum i sekken. Jeg bruker Norrøna Svalbard 100 - men denne sekken er gått ut av produksjon nå. Uansett er bærekomfort veldig viktig selvsagt.

Vi har kjøpt av de korteste liggeunderlagene som Exped har - til ungene - og de duger helt OK. Vi har ikke kjøpt dunpose til våre enda, men har vurdert det!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken Alta og Fjellheimen utmerker seg ikke med lite volum(eller lav vekt) så 75 liter blir alt for smått.

Du kan selvfølgelig løse det med å ha telt og pose utenpå sekken på gamlemåten, men det er ikke behagelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg bruker Lowe Alpine Appalanchian 75+20. Jeg må ofte heve lokket slik at volumet ender opp med nærmere 90 liter. Dette selv om jeg har liten dunpose og lite telt. Teltet legges på toppen og festes under topplokket. Det holder til 4-5 netter sommer og høst, men jeg må pakke lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ser ju åpenbart ut som at jag må tenke om lite her :) 

 

"gregory whitney, i str L er den på 105liter. " er omtrent like stor som meg :) jag er 173 høy ha ha ha 

"Lowe Alpine Appalanchian" skall jag sjekke ut.

 

Jag skall nok kjøpe hjem fjellreven kajka 85L å prøve pakke så får jag se hur langt jag kommer med allt utstyr.

 

Tusen takk for inspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Lowe Alpine sekken har følgende svakheter:

1) hoftebeltet er i lengste laget (går nesten rundt meg)

2) litt spinkle skulderreimer

3) få feste muligheter utvendig

Sekken fikk meget god score i Villmarksliv eller Klikk, men der er jeg ikke enig. Den er grei å ha på ryggen med middels tung bør.

Kanskje du burde se på Bergans Alpinist compact 85l? Denne satt som støpt på meg. Tror den passer din høyde da den er ganske kort i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største sekken jeg har er på 85L, og den blir i det minste laget når jeg skal avgårde med guttungen som blir 6 år til sommeren - som bærer litt selv men det meste ender opp på ryggen min. Blir fort en sovepose utenpå sekken blant annet (har ikke dunpose til han) og jeg digger ikke den fraktemetoden akkurat, men hater det ikke så mye at jeg kjøper en ny større sekk kun for å få plass til en pose til - og han blir eldre og kan bære mer selv etterhvert. Men hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for en stor sekk på rundt 100L :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ska ha ordentligt lätta och kompakta prylar om det ska få plats med både dina och sonens i en 75-liters säck, och ännu hellre i en 65-liters.

Det är dock inte omöjligt.

Har du lite mer normalutstyr trenger du nog 80-100 L.

Du kan kolla volymen på utstyret genom att markera dm-stora rutor i en stor kartong och räkna ut packningens totala volym på det sättet, då vet du precis vad du behöver. Ta lite höjd för extra kläder eller mat.

Prova säck med vikt i butiken, allt känns skönt när det är tomt.

Lycka till med säckköp. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke veldig mye erfaring med slike turer. Har gått litt med to tolvåringer og da er 75 liter nok for et døgn om jeg bærer alt. Nå har jeg fått en liten kid og for korte turer tror jeg 75literen skal holde greit til korte turer. Blir uanett ikke mer enn maks en helgetur i år med ham. 

Men til langturer med så små barn tror jeg ikke jeg ville vurdert noe mindre enn 100 liter. De små går jo uansett utrolig sakte. På slike turer er det bare å innstille seg på at du skal slite og ungene skal kose seg. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langturer med barn blir det ikke når de er i den alderen (hvis ikke du heter @virma og er spesielt interessert). 

 

Jeg har gått noen turer med guttungen der jeg bærer alt. Har etterhvert investert i dunpose til meg selv og kompaktpose til barna nettopp for å få med meg mest mulig. Sekkevis bruker jeg Gregory Palisade i str mediuum, ca 80 liter. Telt og store underlag går utenpå sekken. Soveposene inni. Med litt omtanke for hvor mye man skal ha med seg (og hvor mange av barna) greier jeg med fint med mine 80 liter. Eldstegutten er nå 8, og må bære sovepose og litt klær selv, da blir det lettere for pappa også etterhvert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-denali-pro-100--115-l-ryggsekk-herre-6801.aspx

 

Vurdert den? Utgående modell, siste storsekk fra Gregory produsert i statene etter hva jeg har forstått. Ingen over, ingen ved siden.

Størrelsene er small 15.5 - 17.5 inches og large 19.5 - 21.5 inches i følge rei.com

 

Fullpris var forresten ca 6000 kroner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowe Alpine sekken har følgende svakheter:

1) hoftebeltet er i lengste laget (går nesten rundt meg)

2) litt spinkle skulderreimer

3) få feste muligheter utvendig

Sekken fikk meget god score i Villmarksliv eller Klikk, men der er jeg ikke enig. Den er grei å ha på ryggen med middels tung bør.

Kanskje du burde se på Bergans Alpinist compact 85l? Denne satt som støpt på meg. Tror den passer din høyde da den er ganske kort i ryggen.

Fikk desverre ikke sekken til at sitte på meg som jag håpet på. Eller i hvertfall ikke m vekt i, men takk for tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Fikk desverre sekken til at sitte på meg som jag håpet på. Eller i hvertfall ikke m vekt i, men takk for tips !

Jeg fikk min for 1799kr - angrer ikke. Ut fra kost/nytte perspektiv er jeg meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.oslosportslager.no/produkt/gregory-denali-pro-100--115-l-ryggsekk-herre-6801.aspx

 

Vurdert den? Utgående modell, siste storsekk fra Gregory produsert i statene etter hva jeg har forstått. Ingen over, ingen ved siden.

Størrelsene er small 15.5 - 17.5 inches og large 19.5 - 21.5 inches i følge rei.com

 

Fullpris var forresten ca 6000 kroner

Tusen takk for tips.

Den skall absolutt testes i morgen hvis dem ha den i storgata.

 

Fortsatt litt skeptisk til at jag kommer gå for en sekk over 80L-85L  :)  

 

Kommer givetvis prøve pakke hjemme med sekken jag går for og kommer at gi tillbake mld her hva jag kom frem til.

Utolig takksom for alle inspill speciellt fra folk som vart på tur m barn.  

 

 

// Lohff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ihvertfall at når jeg går med "liten" ryggsekk (55-65 liter) så ender jeg med å strappe alt mulig rart på utsiden.

Neste sekk skal være stor nok til alt inni, så får jeg heller være mere oppmerksom på vekten på det jeg putter inni. Et annet krav er flere store utvendige lommer. Hater å måtte åpne sekken hele tiden for å finne alt jeg tilfeldigvis trenger i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Osprey Xenith. LEtte sekker som er bra priset. Finnes i 75, 88 og 105 liters versjon. Er liten vektforskjell mellom de. Har gode komprimeringsmuligheter så de er lett å få tight selv om de ikke er fulle.

Selv bruker jeg en Recon Pack til turen som krever mye last og en Osrey Aether 70 til turer med lite last. Vært inne på tanken å skaffe en Osprey Xenith 88 i tillegg til disse. Får da litt mer volum enn Aether samtidig som sekk er let så jeg sparer en del vekt på sekk kontra Recon.  Dog vil jeg nok over 20 kilo bruker Recon da dn har så god bærekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender oftest med recon pack på overnattingsturer med min nå 8-åring, men det avhenger selvsagt av litt av hvert. Men det er nå sånn, at på korte turer så tar jeg gjerne med en del ekstra kos som god mat, turgrill og annet som veier. Det er jo ikke så nøye hvis vi bare skal gå et lite stykke, og da er det gjerne verdt bæringen. På lengre turer er jeg nøyere med pakkingen, men da er det ofte snakk om en del dager, og så fylles sekken likevel på grunn av maten. Korte turer hvor vi skal gå "langt" er det ikke så veldig mange av, men da kommer jeg meg greit ned til ca 75l, i tillegg til at hun bærer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips.

Den skall absolutt testes i morgen hvis dem ha den i storgata.

 

Fortsatt litt skeptisk til at jag kommer gå for en sekk over 80L-85L   :)

 

Kommer givetvis prøve pakke hjemme med sekken jag går for og kommer at gi tillbake mld her hva jag kom frem til.

Utolig takksom for alle inspill speciellt fra folk som vart på tur m barn.  

 

 

// Lohff

Ja, håper du får prøvd den og at den passer, er jo i og for seg også kiloen lettere og vel så det i forhold til  Recon og Alpinist uten at den står noe tilbake når det kommer til slitestyrke og ikke minst bærekomfort, Lars Monsen har vel selv uttalt at det er den han vil velge om han skal bære tungt og langt, uten at det er det du vil gjøre med barn, men bærekomfort kan aldri bli feil. Hadde tidligere Arc'teryx Bora, som ikke akkurat går for å være en dårlig sekk, tvert imot en kjempesekk som er svært god å bære. Det var derfor jeg mildt sagt ble tatt på senga da jeg først prøvde denne Denali Pro. Kunne aldri tenkt meg at 36 kg ekstra på ryggen kunne være så greit. Kjenner selvfølgelig at kroppen blir 36 kg tyngre i beina, men det er vel stort sett det. Det er bare å søke på sekken inne på siden her, så ser du noen tråder om hva folk mener om sekken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trygt anbefale deg Kajka 75l, har brukt den over en periode på 4 mnd sammenhengende og er meget fornøyd. Bærer lett 30kg med den og du har god plass til mye utstyr.

Komfortabel å bære er den også, sitter godt på ryggen og fordeler vekta godt på skuldre og hofte. Mange gode justeringsmuligheter, slik at den passer perfekt.

Selv er jeg 167 cm høy så er ikke så veldig stor jeg heller :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.