Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå over saltfjellet?


Fantorangen

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? 

Jeg har grublet meg til at jeg kan starte i Lønsdal og ende til slutt opp i Misvær. Har en Gammel-Onkel som gikk der for ca 70 år siden og han sa at det var en fin tur. :) 

Hvis jeg tar hytte til hytte kan jeg kanskje starte i Lønsdal, gå til Saltfjellstua, bjellåvasstua, tverrbrennstua og da ende til slutt opp i Misvær. Høres det logisk ut eller? 

Ute på nettet klarer jeg ikke å finne noen eksakte merkede stier som kan lede meg dit. Jeg må vel gå til anskaffelse av et lokal-kart av turistforeninga? 

Er den lengste turen jeg skal ta til nå så jeg er litt spent :) Blir nok iløpet av juni. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri gått denne ruta på vinteren, men oppvokst i Saltdal og har tatt den sommerstid.

 

Er en løype som mange går, men vær klar over at det kan være værhardt og at det er over 20 km fra Lønsdal til Saltfjellstua.

Bør ha dagen med deg på den etappen ihvertfall.

 

Hvis du tenker videre til Bjøllåvasstua så er det bedre å gå til Midtistua istedenfor Saltfjellstua da det vil være omvei slik jeg ser det.

Både sør og nord Bjøllåvann har fin røye så anbefaler å prøve isfiske :)

 

Redigert: Ser nå du ikke skriver noe om det var i vinter/vår eller til sommeren du hadde tenkt å gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står juni..  Akkurat det kan jo bli spennende, tror det er mye snø i år, så da ville jeg nok ventet til vi tippet over i juli...

 

Om snøen ligger godt pakket oppover Lønsdalen så blir det kanskje lettere å gå der  ;)

Har ikke gått i Lønsdalen selv, da jeg ble frarådet det siden det skulle være litt ulendt å gå der grunnet mye stein.

 

Hadde en nydelig tur fra Semska og over til Storglomvannet i agust 2013 - 5 overnattinger, ei overnatting på Saltfjellstua og resten i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for mange svar! :)

Så det kan bli mye snø enda i juni, hmm godt at jeg har dere her inne :) 

Takk for tipset Walle om mye stein! Er ikke akkurat godt kjent rundt om Saltfjellet så da er det supert med jungel-telegrafen! :) Var det godt oppmerket? 

Det er forresten ikke dødelig viktig for meg at jeg skal gå hytte til hytte. Er veldig glad i teltet mitt så det frister litt å ta det med.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig godt merket inn fra Semska og helt til Saltfjellstua.

Faktisk så mye at vi underveis fleipet litt om at de som hadde stått for merkingen måtte hatt en tung bør med all den malingen de dro med seg...

 

Det er relativt lettgått terreng på Saltfjellet, og stien fra Semska og til Søndre Bjøllåvatnet er en fin start på turen. 

Som det er nevnt, kan det være endel snø i juni, i tillegg kan det være en del mygg, litt avhengig av hvor du legger ruta.

De merka stiene går gjerne langs dalsøkkene der det er en del vegetasjon. (=mygg..) 

 

 

Her er forresten noen turrapporter fra Saltfjellet som kan gi inspirasjon og litt tips:

 

http://www.fjellforum.no/topic/33775-en-uke-i-saltfjellet-hytte-til-hytte/

 

http://www.fjellforum.no/topic/33313-5-dagerstur-i-saltfjellet-helt-eventyrlig/?hl=saltfjellet

 

http://www.fjellforum.no/topic/29008-sydentur-på-saltfjellet/?hl=saltfjellet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tollådalen-bjellevasstua-midtistua-semska/lønnsdal eller tverrbrennstua-bjellevasstua-midtistua-semska/lønnsdal turen hvert år siden jeg var 9 år gammel, så 16 turer av det slaget. 

En gang tok jeg hele turen tverrbrennstua-semska(67km) på ett døgn uten overnattinger.

 

Er ekstremt fin tur, og definitivt mitt favorittfjell å vandre i :) Vi pleier å gå turen i august/september, så da er det jo fritt for snø og insekter. Har vært der to ganger på sommeren, og som Walle nevner så er det mye mygg der da. Hadde en telttur der i fjor sommer, men når vi slo opp camp på en liten høyde så var ikke insektene noe problem :)

 

Ellers er løypene godt merket om sommeren, så å finne frem burde ikke være noe problem.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur du planlegger! Jeg har gått deler på sommeren og hele turen en håndfull ganger vintertid. Det er godt merket hele veien.

Tar du med telt så er du ikke avhengig av å komme frem til ei hytte på kvelden, men da blir sekken tyngere. Hvis du går hyttetur så får du den lengste etappen den første dagen fra Lønsdal til Midtistua, enda litt lenger til Saltfjellstua. Start tidlig om morgenen, så går det bra, det er jo lyst hele døgnet så du kan godt gå på natta.

Sjekk senorge.no for å se snømengder og slikt. Tidligst i slutten av juni hvis det er et vanlig snøår. Men det er også tiden for mygg, ikke glem myggmiddel! Sjekk funksjonen <snømengde i prosent> og sett datoen til i fjor når du tenker være der. Da ser du i lyst grønt det som normalt er snøfritt, og i mørk grønn det som var snøfritt da men som normalt er snødekket.

Det har kommet et nytt opptrykk av Det store Saltfjellkartet i 1:75000 og det er imho det beste kartet du kan ha. Alle detaljer er med, og i tillegg gir det fin oversikt, bedre enn de gamle 1:50000 kartene. Du må sjekke om du kan få noen venner til å sende deg kartet, jeg har ikke funnet det på noen netthandel enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe-kjekt med dette forumet og jeg setter stor pris på de svarene jeg har fått - tusen takk! :) 

Imponerende at du gikk hele turen på et døgn Jeagle! 67 km i terreng er jo ganske heftig på den tiden du brukte :) August/september høres egentlig veldig lurt ut, men så var det det med ferier og slikt. Tror det blir en super tur med eller uten insektene, bare jeg tar med ei bøtte med myggspray ;)

Takk for tipset OttoStover. Skal skaffe meg det kartet :) Sekken blir tyngre som du sier, men det er noe litt spesielt med telt synes jeg. MEN nå har jeg aldri gått hytte til hytte så kanskje hvis jeg gjør det kan det jo hende at jeg blir helt frelst for alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.