Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellheimen 4 camp


Geir Eide

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny på forumet, men har sett at her fins mange erfarne fjellfolk, med god greie på alt som handler om livet til fjells. Eg skal kjøpe mitt første fjelltelt. Teltet må ha plass til to voksne og 2 barn (7 og 10 år), og kommer nok ikkje til å bli brukt om vinteren. Har liten erfaring på dette området, men har vel bestemt meg for Helsport sitt fjellheimen 4 camp. Dette fins som kjent som superlight, light, "vanlig" og extrem utgave. Er ute etter erfaringer frå dei forskjellige utgavene. Tips om andre gode alternative telt er også av interesse. Rekner med det finst folk på forumet her som har prøvd fjellheimen 4 camp med 2 voksne og 2 barn, og som kan fortelle litt om korleis det fungerer. Vil i utgangspunktet ha eit lett telt, men samtidig kunne det vore greit med 2 utganger (som i extrem utg).. Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellheimen 4 camp er et godt valg som vi bruker selv. Du vil antagelig ikke finne noe annet to-duks fjelltelt med så stor gulvflate og så lav vekt. Når dere er to voksne til å dele på vekten, og barna også kan bære noen få kilo på ryggen (5-6kg inkl sekk?), så er det liten grunn til å velge de letteste versjonene. Ville valgt den "vanlige" utgaven (ikke extrem), som har kraftigere duk og er mer solid, med mindre du vet at du også skal bruke teltet på tur alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fjellheimen 4 "vanlig" og bruker dette ofte under tregrensa. Grei plass til to voksne og to barn. Har også benyttet Xtremevarianten på turer over tregrensa hvor Camp-varianten neppe ville holdt i løpet av natta. 

 

I tillegg til stormmatter og kraftigere duk, så har Xtremeutgaven litt flere finesser, som "tørkehylle" i taket og lommer i alle fire hjørner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtrem har også 2 innganger eller? Er jo greit at det ikkje er for tungt, slik at det kan brukes om eg er på tur aleine med ungane og. Slik det ser ut skiller det ca ein kg frå light til xtrem versjon. Men det er vel kanskje stor forskjell på kvalitet/slitestyrke på duk osv frå light til extrem? Mulig vanlig 4 camp er ein ok mellomting ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg på eit 3 camp xtrem på xxl, dette hadde to innganger meiner eg bestemt. Ser også slik ut på ein del av bildene på helsport sidene.. Men eg ser det står ein inngang.. Sikkert ikkje ein stor sak uansett, men eg ser jo for meg at det kunne vera greit med inngang på begge sider om mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtrem utgave har i følge helsport katalog 2 innganger men dog til bagasjerom/fortelt.. Men det har kanskje alle utgavene? Innertelt har nok berre 1 inngang ja. Ellers ser det faktisk ut som xtrem er litt større enn dei andre utg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en familie på 4 med 2 barn på 13 år, som har både Helsport 4 Camp og Helsport Svea 4 Camp. Hovedforskjellen er at 4 Camp først og fremst er et 3-sesongers telt med 3/4 myggnetting i dørene i innerteltet og mangler stormmatter, samt at Svea 4 Camp har to innganger. 4 Camp skal også være noe mindre stabilit i mindre vind uten at vi har merket dette spesielt. Vi har brukt Helsport 4 Camp på fjellet om høsten og opplevd at det ble kaldt i teltet når det er en del vind pga. av kombinasjonen av myggnettingdører og manglende stormmatter. Svea 4 Camp har vi brukt alle fire årstider og våre erfaringer er at Svea 4 Camp er et svært godt telt som vi er svært fornøyd med på alle vis. Det er et teknisk godt telt, har god takhøyde og to innganger gjør at det er enkelt og praktisk å bruke begge forteltene f.eks. et til oppbevaring av bagasjen og et til matlaging m.m. Det kan være lurt å følge med på Prisjakt m.m. det det innemellom er gode tilbud på disse teltene. Ser at Skittfsike nå har tilbud på Svea camp 4 http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=121329&gclid=CMOage3wvsQCFSsKwwodGgsA7A , som er nedsatt fra før 10 450,- til 7 495,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den vanlige Camp 4, og har brukt det mye på fjellet i til dels hard vind. Det står godt synes jeg, bare man er nøye med barduneringen. Det eneste jeg synes er et minus, er at det blir fort kontakt mellom inner og ytterdtelt i bak-kant, men går greit så lenge man ikke er over 190 lang.  Det store forteltet er et kjempepluss og gjør matlaging og tørking av klær veldig enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 camp -12 modell med forbedret ventilasjon dvs. hel myggnettdør innertelt og stor luke der snurpeventilene var før,

2 høye utvendige ventiler, samt en skjørteventil i beinenden.

Gode luftemuliger altså, men begrenset plass i bredden for 4. Særlig i fotenden blir expedmattene våre trykket oppå hverandre, og i teltsidene, men alt går jo i nøden.

Regnværsnetter er værre med tanke på vann inn der det trykker på duken.

Hvis du allerede har bestemt deg, for det er absolutt ett godt telt, ville jeg valgt 4 camp light, pga. bedre lufting enn superlight og 2 innganger i fortelt, samt lettere vs. std utgave.

Light har som minus svakere duk og ikke mulighet for doble sett med stenger for røft bruk/vinter, med det er ikke aktuelt for deg.

Ellers kan jeg anbefale Bergans Wiglo LT4 som er meget rommelig for oss fire.

3 fortelt og prisen er stort pluss, men 6 kilo er tungt (2kg innertelt, 4 kg yttertelt) men går bra på 2-3 timers turer og der vekten av mat osv. blir tatt av de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mykje god info. Har testa ei natt i wiglo. Romslig og greit, men etter min meining for tungt. Synest også at wigloen krevde forholdsvis stor teltplass. Ønsker eit telt som eg også kan ta med på tur aleine med ein eller to små, uten at det blir for tungt. Men eg har fått litt å tenke på her.. Takk til alle som tar seg tid til å dele erfaringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

På mitt 2012 modell Fjellheimen X-treme 4 camp er det kun èn inngang. Personlig skulle jeg gjerne hatt to - selv om taket skråner.

 

Et moment som ikke har vært nevnt, etter det jeg kan se, er hvor mye lys duken slipper i gjennom.

Første gang vi slo det opp var det klarvær (vintertur i Jotunh.), og månen lyste opp hele innerteltet - altså tvers i gjennom duken. Morgenen etter var det like lyst fremdeles - for da hadde sola stått opp..

Jeg klager ikke over mye lys om vinteren - det er sjelden kost i høyfellet. Og en sparer endel hodelykt-bruk innendørs.

 

Men forskjellen fra forrige telt (Helsport Alpha Mayo) var overraskende stor. Dette var også et extrem-telt men det hadde tydeligvis en tykkere og tettere duk. Jeg vet ikke om det var inner-eller ytterduken som utgjorde forskjellen.

 

 

Til sommerbruk, hvor det er lyst lenge, ville jeg nok vurdert et telt med "mørkere" duk. Altså stikk motsatt av light-telt. Selv om det er tyngre.

For det kan jo være lettere å få barna til å sovne om det er mørkt i rommet. Dessuten slipper man at barna (og en selv)våkner med sola.

 

Med litt tykkere innerduk (gjerne bomull-liknende stoff) oppleves også teltet som varmere og koseligere om kvelden. Det er i hvert fall min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunnen i innerteltet måler ca 2X2meter. Jeg bruker det som et 2-manns telt og har danseplass. Opplever innerteltet som luftig - tross skråtak.

 

 3 liggeunderlag a 60cm går også fint - om en har mye bagasje utenfor. Med skrått tak blir naturlig liggeretning med hode mot ytterteltet.

Er selv 187 og posen har en tendens til å havne inntil duken ved fotenden. Derfor har jeg skjøtet på liggeunderlaget 1m slik at dette bøyer seg opp i mellom duken og posen ved fotenden. Bruker oppblåsbart oppå dette igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.