Gå til innhold
  • Bli medlem

5 uker på Varangerhalvøya


Teigen92

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Har fått meg 5 uker sommerjobb i Vadsø og planlegger å ligge i telt hele oppholdet. Dette er noe jeg gleder meg stort til! :)

 

Jeg har aldri vært i området før og er av typisk "søring-blod". De siste ukene har jeg stadig tenkt på hvordan jeg skal få dette til å gå rundt, særlig på hvordan jeg skal få god struktur på leiren og villmarkslivet ved siden av jobben. Ting som vasking av klær, mat, klær m.m, er utfordringer jeg prøver å finne løsninger på nå. Slik jeg har sett det for meg nå, blir det å telte ved et vann ca. 3 km utenfor byen slik at jeg kan gå til jobb hver dag. Jeg tenker også at jeg kan kjøpe varer og ting jeg trenger i byen underveis slik at ting blir enklere i leiren. Men jeg har minimal erfaring med turer over så lange perioder før, og trenger råd og tips til hvordan jeg kan få dette til å fungere. Noe annet er værforhold der oppe. Noen som har erfaringer om det? 

 

Setter utrolig stor pris på svar! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vadsø ligger i randsonen mot Barentshavet. Sommerværet der kan like gjerne være havskodde, nordvest vind og 5 plussgrader. Ergo bør du antagelig ikke gå for den tynneste sommersoveposen du har i arsenalet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For trivselens skyld vil det nok være viktig å gjøre en god vurdering på hvilket telt og leirutstyr som du skal bruke. Hvis du skal kun gå 3 km og være på samme plass hele tiden vil ikke hensynet til vekt være så viktig. Vet ikke når på sommeren du skal være der, men hvis det er midt i "myggtiden" vil jeg på det sterkeste fraråde lavvo (uten innertelt).

Hvis du skal lage mat ute i felt hver dag, kan det fort bli unødvendig dyrt å bruke gass eller renset bensin som brennstoff. Du kommer langt med et småkvistbål hvis været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Det var litt som jeg fryktet med været, ja. Da blir nok ikke sommerposen med... Skal være der 4. juli til 8. august så regner med at det blir mye mygg. Har et trangt tremannstelt med innertelt, som jeg testet ut forrige helg. Tror det skal duge. Er litt bjørkeskog i området tror jeg, så jeg håper jeg finner litt ved. Blir nok å campe mye på samme plass, hvert fall i hverdagene. I helgene har jeg lyst til å utforske litt. Kanskje ta en tur opp en av de mindre lakselvene. Er glad i fluefiske så fluestanga blir med :) Er Navarsvannet jeg har sett meg ut, ja. Noe spesielt jeg trenger å vite om området? Restriksjoner m.m? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke noen restriksjoner der - langt unna nasjonalparken. Men lite skog å snakke om... Veldig åpent område oppå platået der så kan nok være mye vind.

 

Stemmer. Har skjønt at det kanskje blir en del vind der oppe uansett, men det må man tåle. Hva med området mellom Navarsvannet og Langsmedvannet? Er litt mer skog der, inntil bekken. Men der blir det vel ekstra mye mygg, kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trær langs Sjåbuselva ja - men å kalle det skog.. Om du ser på kartet og det grønne beltet på vestsiden av byen mot Tomaselvdalen så snakker vi mer skog. Ja jo mere vegetasjon jo mer mygg oppholder seg i nærheten. Om mye av det som ser ut som skog på kartet er ufremkommelige partier med vierkratt... vet ikke om det er noe særlig å fyre bål med men myggen liker å gjemme seg inne i der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt trær langs Sjåbuselva ja - men å kalle det skog.. Om du ser på kartet og det grønne beltet på vestsiden av byen mot Tomaselvdalen så snakker vi mer skog. Ja jo mere vegetasjon jo mer mygg oppholder seg i nærheten. Om mye av det som ser ut som skog på kartet er ufremkommelige partier med vierkratt... vet ikke om det er noe særlig å fyre bål med men myggen liker å gjemme seg inne i der.

 

Ok, da blir det nok mye fyring med brenneren. Kan jo prøve å plukke med meg litt ved etter jobb eventuelt. Kikka litt på en annen mulig teltplass: Basis a-vannet. Er litt lengre unna, og mer stigning ser det ut som, men det kan gå. Noen som har erfaringer med fisket der? 

 

Et annet spørsmål er typiske pålegg som holder seg lenge i felten. Noen forslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Navarsvannet er det ikke mye fisk i, men ser enda folk fiske der. Landsmedvannet er det mer og større fisk. Også er det noe som heter "trettenvannan" lenger øst, der skal det være flere greie fiskevann. Navarsvannet kan være en grei plass å telte ved, ikke så langt derifra til områder med krattskog (nordøst enden av vannet) hvor du kan få tak i brensel. Men det er også en skytebane ved nordvest siden av vannet, så det kan være en del støy der. Hvor skal du ha sommerjobb i sommer? 

 

Mia - Vadsøværing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hadde slått opp leir ved eller i tomaselvdalen. Dær har du mulighet til fiske, nokk brensel og kort vei til sentrum. Man kan også legge leiren opp på kanten på østsiden i nærheten av Røde Kors hytta, da kommer du litt unna de værste myggområdene! Dalen ligger noen 2km vest for vadsø.

Jeg har gått noen sko i denne dalen i min barndom, hilsen Vadsøværing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har pm, hænsen :)

 

Noen som vet om brukbare kart over området? Har sett på Norgeskart-serien, men krysningspunktet går i Vadsø, så da må jeg i så fall ha 4 kart for å få nok dekning. 

 

Et annet spørsmål er om oppbevaring av speilrefleks og annen elektronikk i felten over lengre tid. Er litt redd for at kondens og morgendugg kan ødelegge det. Har noen erfaringer rundt dette, og eventuelt noen enkle grep for å unngå at utstyret blir ødelagt av fuktighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.