Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk og anker


Monaann

Anbefalte innlegg

Er ute etter tips til hvordan forankre pulk med hundebrems, dersom behov for en sikker stopp. Kjører også slede og bruker da snøanker, noe jeg forsåvidt ikke har testet ut på pulk med brems. Noen som vet om noe smart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ikke anker når jeg kjører hund med 1-2 hunder. Hundene er innlært på å stå.Har imidlertid opplevd litt startvansker før dette er skikkelig innlært. Men om hundene ikke kan dette så kan man selvsagt bruke anker også på pulk.. Enkelte håndbremser til slede/ pulk har mulighet for å binde opp bremsen, slik at den står på hele tiden. F.eks: Ved stopp osv. Bremsen er ikke så veldig sterk på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har ikke hunder som er så lydige at de står i alle situasjoner, f.eks når det er andre hunder foran i sporet. I tida med barnepulk med brems brukte jeg en liten stokk til å stikke i mellom for å låse av bremsa, men finner ikke ut at det funker nå. Skal teste ut med anker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anker funker fint på pulk også. Fest det gjerne i linefestet til hundene, på samme måte som med slede. Hvis det er en hund med stivt drag, så har jeg gjerne festet det rundt bøylen bak på draget, der den er festet til pulken.

Det kan være kinkig å få ankeret til å henge på pulken når du kjører, men hvis du har strikk som holder bagasjen på plass, kan det gjerne smettes under et strikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for detaljert og nyttig svar. Selvfølgelig, sånn skal det gjøres! Slenger på et sprm.om hvordan i alle dager fester man et taudrag for hundene i pulken? Må man rett og slett konstruere noe ved dragfestet for å få det til, mon tro? Vil gjerne kunne bytte litt på å bruke glassfiberdrag og trekkliner, avhengig av terreng og hvilke hunder jeg bruker fra huskyflokken. Ikke alle er like komfortable med å gå i stivt drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellpulken har et godt feste for Nome-forspenning.

http://fjellpulken.no/tilbeh/art-751-nom-forspenning.html

Jeg sveiste sammen en lignende bøyle selv i stålrør av passe dimensjon. Jeg sveiste også på en "ring" for å feste mitt eget kjørestrikk/tau i. Hensikten var at min kroppsvekt ikke skulle fordeles gjennom pulken, men gå direkte fra draget til hundene, gjennom bremsebøylen og bak til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God informasjon! Den Nome- forspenninga visste jeg ikke om. Så fint at den finnes, og at Fjellpulken dermed ivaretar et bredt spekter av behov, og kan levere til oss som ikke er flinke med konstruksjoner og sveising sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordiskforspenningen som Gisle henviser til er helt suveren og anbefales. I det øyeblikket et hundespann "tar av" genereres masse kraft. Denne forspenningen tar av trykk både for kusk og bikkjer og stjeler ingen energi når ekvipasjen er igang, noe mange andre strikk vil gjøre. Selv bruker jeg samme istindanker på pulken som på sleden. Bruker ALLTID anker når jeg stopper, om det er med fire eller 16 hunder. Selv om bikkjene mine står på kommando er det alltid det man minst forventer skal skje man må gardere seg mot :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.