Gå til innhold
  • Bli medlem

Solformørkelsen


Anbefalte innlegg

Delevis solformørkelse i dag. Bildet som så bra ut på telefonen ble helt mislykket da det ble åpnet.

Nå har denne happeningen vært hausa opp i lang tid. Heldigvis så vi sola, eller i hvert fall deler av den.

 Indre Aust Agder har rekorden både når det gjelder antall soltimer i året og dermed antall tilfeller av hudkreft også.

Så det var ikke helt uventet at vi så den. Men kunne ikke astronomene lagt den til en annen årstid ?

Vi som har satset på sola som enerikilde trenger hver time nå på våren..... :hmm:

post-709-0-28167700-1426872421_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i Stavanger så vi ingen ting, men jeg har sett dette før så det gjorde ingen ting.

Jeg mener det var en gang på 1990 tallet at det var en solformørkelse nesten lik den som var i dag.

Jeg og noen arbeidskammerater tok en tur ut midt på dagen utstyrt med sveisebrilleglass og stod og så at sola ble mindre og mindre.

Til slutt var den bare en tynn sirkel før det dukket opp noe som kunne minne om en diamant på en ring.

Den gang var det klarvær, men i dag var det tåke og regn. Derfor ingen vits å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Stavanger så vi ingen ting, men jeg har sett dette før så det gjorde ingen ting.

Jeg mener det var en gang på 1990 tallet at det var en solformørkelse nesten lik den som var i dag.

Jeg og noen arbeidskammerater tok en tur ut midt på dagen utstyrt med sveisebrilleglass og stod og så at sola ble mindre og mindre.

Til slutt var den bare en tynn sirkel før det dukket opp noe som kunne minne om en diamant på en ring.

Den gang var det klarvær, men i dag var det tåke og regn. Derfor ingen vits å gå ut.

Jeg kan huske formørkelsen i 1956. Den var vel omtrent som gårsdagens.

Fuglene ble tause, lyset kom på og det ble omtrent kveld, før det igjen ble sol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Stavanger så vi ingen ting, men jeg har sett dette før så det gjorde ingen ting.

Jeg mener det var en gang på 1990 tallet at det var en solformørkelse nesten lik den som var i dag.

Jeg og noen arbeidskammerater tok en tur ut midt på dagen utstyrt med sveisebrilleglass og stod og så at sola ble mindre og mindre.

Til slutt var den bare en tynn sirkel før det dukket opp noe som kunne minne om en diamant på en ring.

Den gang var det klarvær, men i dag var det tåke og regn. Derfor ingen vits å gå ut.

Det var en i 1999. Jeg husker den så vidt.

 

Fikk med meg litt på fredag også, men det ble en skuffende affære pga. været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å få til noen bilder av årets solformørkelse under en skitur. Det viste seg at det tynne skylaget som dekket himmelen fungerte som et bedre "filter" enn sveiseglasset jeg også eksperimenterte med.

Ser at formørkelsen i august 1999 også er nevnt ovenfor. Legger ved et bilde av denne også. Den gang befant jeg meg ved Stor-Kjukkelen i Børgefjell.

post-1580-0-08591000-1427224434_thumb.jp

post-1580-0-50107100-1427224491_thumb.jp

post-1580-0-80665900-1427224527_thumb.jp

post-1580-0-37696300-1427224750_thumb.jp

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.