Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes kortfell "festeplog"


Gjest krokodillu123

Anbefalte innlegg

Gjest krokodillu123

Hei, jeg kjøpte meg nettopp Åsnes kortfell til Gamme 54 og har lagt merke til at metallstykket som fester fellen er litt skråvinklet, men likevel har en firkantet ende. Jeg har ikke prøvd fellen, men vil ikke denne ligge og skrape mot snøen? Jeg har selv erfart hvor mye klister bremser gliden på langrennsski om man legger det et par cm for langt eller noen mm for tykt. Har noen av dere filt ned metallkanten slik at man får en mer jevn overgang mot sålen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du merker den på myke ski ja.

Har sett noen Åsnes ski senere år hvor det har vært frest ned litt i såle der fra fabrikk,. Men tydelig ikke på dine.

Jeg gjort det selv på mine BReidablikk med Dremel. Må være forsiktig da såle ikke er så veldig tykk. Jeg tok forsiktig litt og litt.

Det gjør i hvert fall at en da av kanten i forkant av fellefest er litt ned i såla. Nå glir ikke skiene jeg har noe all verdens uansett men synes skrapelyd ble noe mindre på hard føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes flyttet fellefestet (i alle fall på Amundsen) lengre bakover for 2 sesonger siden for å få fellene mer "riktig" plassert i festesonen. Er festet litt lengre bak enn der festesonen egentlig begynner, streker det også litt mindre.

Siden dine ski er nye, så med mindre de har ligget lenge i butikken, kan det hende fellefestet er lengre bak på dine ski også, prøv å se på butikkbilder på Gamme og deretter om festet er på samme posisjon på dine (hvor på topp-layouten festet er).

Du må også klippe til fellene på lengden, det som eventuelt er bak hælklossen vil streke, sikkert mer enn festet, husk å runde av enden om du klipper fellene.

Kortfeller på fjellski er uansett noe som bremser, det er ikke helt det samme som skintec ski der hele fellen er felt inn i sålen.

Jeg bruker fellene primært der det er mest oppover, er det flatt og nedover bruker jeg festesmurning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Feller er for veldig godt feste. Men det gir ikke god glid selv om det på ski ski og type feller kan være ok.

Er det vanlig vinterføre ute så får jeg langt bedre glid ved å smøre mine Breidablikk med blå ekstra.

Men jeg går mye i skog som er greit kupert, ikke alltid en trenger så god glid nedover. På flater er et en annen sak,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, ville jeg gitt opp tanken om god glid med de skiene og feller med en gang. Jeg har Amundsen, og selv på de, er det veldig få føreforhold (og uten sekk) som du får noe særlig glid sammenlignet med smurte ski...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstadski med kortfeller. Jeg slet i starten. Etter et par turer med 10 kg sekk og feller under skiene byttet jeg taktikk. Jeg smurte skiene som vanlig med festevoks. Det førte til en helt annen glid (selvfølgelig) om mindre behov for feller. Jeg gikk rett opp til Blåhammaren uten feller. Behovet for feller er først på lengre brattere skråninger hvor glid er mindre viktig. Har alltid fellene med i sekken eller i lommen, men fester det på skiene når god glid ikke er viktig. Fellene setter seg og ok på festevoks. Min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har byttet fra Åsnes Amundsen til Fischer easyskin E99. Veldig flott glifølelse! Og enkelt å lage billige kortfeller ved å lage fellefestet selv. Anbefaler å kjøpe full lengde colltex/åsnes mohair - det holder til 3-4 kortfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.