Gå til innhold
  • Bli medlem

I villrede - valg sovepose


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Gjest Turlyst

Jeg ligger hovedsakelig ute i telt sommer og høst/senhøst, men også en og annen vinternatt. Unngår da de kaldeste periodene. Til sommerbruk har jeg Mountain Equipment Xero 300, mens jeg har en Mammut Sphere UL Winter som er tenkt til senhøst og en og annen vinternatt. Den siste er på ingen måte en dedikert vinterpose med sine 750gram gåsedun og cuin 850+ (95/5), men skal holde -11 etter "EN" og -15 i følge Mammut.

 

Trenger jeg varmere pose? Bruker Exped Downmat 7LW og Bamse Extrem. Jeg har også en Sea to Summit Reactor lakenpose. Hektapå tur har Mountain Equipment Glacier 1000 på supertilbud.

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Hektapå tur har også Mountain Equipment Glacier 1250 på supertilbud, men denne kan neppe brukes til annet en rent vinterbruk, så den virker for varm til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sovepose beregnet til 10-15 minus, dunfylt underlag + bamse, og reactor innerpose, kan jeg vanskelig se for meg at du vil fryse dersom det ikke er fryktelig kaldt ute. Hvis du i tillegg ligger i ullundertøy er du bra beskyttet. Men folk er forskjellige, noen fryser lettere enn  andre. Du bør prøve noen kalde vinternetter med det utstyret du har for å se om det er varmt nok for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg var ganske hardføre som yngre, men varmeproduksjonen går nedover med årene:-) Du har nok rett. Jeg prøver først med den soveposen jeg har, som absolutt bør holde. -15 bør gå med reactor og downmat. Jeg får teste flere netter før jeg konkluderer - mange faktorer som spiller inn i forhold til opplevelse av kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ganske hardføre som yngre, men varmeproduksjonen går nedover med årene:-) Du har nok rett. Jeg prøver først med den soveposen jeg har, som absolutt bør holde. -15 bør gå med reactor og downmat. Jeg får teste flere netter før jeg konkluderer - mange faktorer som spiller inn i forhold til opplevelse av kulde.

Ja, det er sikkert. Bl.a hjelper det å spise godt (varm mat, en suppe f.eks.) før sengetid. Det kan være godt å ha et sett ullundertøy som kun brukes til å sove - å ta på tørt undertøy før man legger seg er deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo god isolasjon mot bakken - så jeg ville testet ut med det jeg har før hadde gått til anskaffelse av nytt. Den skal jo ha komfort ned mot -11. Du kan jo også "etterisolere" med det du har av tøy om det skulle bli for kaldt - dunjakker, ull og tom skalljakker reflekterer en god del varme.

 

Er du fornøyd med Xero 300'en? Jeg trenger en varmere sommerpose til fjellet, men ser at den har 3/4 glidlås, og det er jeg litt skeptisk til med tanke på de varmeste dagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Er du fornøyd med Xero 300'en? Jeg trenger en varmere sommerpose til fjellet, men ser at den har 3/4 glidlås, og det er jeg litt skeptisk til med tanke på de varmeste dagene..

Jeg synes den fungerer bra, men hadde nok ønsket meg glidelås i full lengde på de varmeste dagene. Jeg var på Hardangervidda i fjor sommer, hvor det var uvanlig varmt i fjellet. Tempen var vel ca. 15 - 17 grader på natta, så da ble soveposen brukt som dyne. Siden den bare har 3/4 glidelås ble beina tredd inn i posen. Resten lå over meg som dyne og med glidelåsen ned mot underlaget. Sov hele natten. Jeg har brukt posen ned til 3 grader uten å føle ubehag.

 

Edit: Jeg hadde kjøpt samme sovepose i dag. Nå selges den også for 2299kr på Hektapåtur (røverkjøp)

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Afe: Sokker er viktig - bruker raggsokker.

 

Er det lurt å bruke Sea to summit reactor uten på soveposen når man er nær komforttemp på -11/15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.