Gå til innhold
  • Bli medlem

Ukes telt-tur i juni med en som har liten ski-erfaring..turforslag?


squidman

Anbefalte innlegg

Trenger turforslag til en ukes (eller noe lengre) telt-tur i sørnorge med lillebroren som reiser hit fra Australia i juni. Nå sliter jeg med å finne steder vi kan dra (kan dra så langt sør Telemark og så langt nord som Møre og Romsdal) der vi ikke får problemer med snø i høyden. Vi har fra før gått fra Setesdal til Fyresdal (samme årstid), og i Breheimen (ned Mørkrisdalen) og Jotuneheimen (fra Turtagrø ned til Årdal).  Det sier seg selv de siste to var om sen-sommeren/høsten.

 

Fokuset må bli på ørretfiske, telting osv. da han har lite erfaring på ski.  Jeg har faktiskt rando-ski og fjellski til oss begge to, men tror ukestur med telt og ski osv (og sann. pulk) er lite realistisk. Har tom. vurdert truger, men tror ikke det er realistisk med tunge sekker. På en eller annen måte (kan det være ølet tro? eller fiskeutstyr?) ender vi alltid opp med sekker rundt 30kg for en 10 dagers tur.

 

Jeg har base i Bergen. 

 

Problemet som jeg ser det, de fleste lengre turer kommer opp i høyden over 800m (når det gjelder flerdagersturer),  og snøgrensen ifjor da jeg var på tur i Ørsta og Sogn samme årstid (mai og juni) lå ved circa 7-800m. Vi pleier som regel å gå 2-3 døgn til vi finner et sted vi kan kose oss i noen dager med fiske, og så trasker videre til turen avsluttes  (vi er avhengig av offentlig transport, blir for dyrt å leie bil).

 

Uheldig med timing, men han er musikklærer og må forhode seg til australsk vinterferie. Bergen turlag nevnte Rondane og Trollheimen som muligheter (mindre snø/avblåst i Rondane), og hverken jeg eller han har vært der før.  Vi skulle gjerne sett noe av fjordene og Sunnmørsalpene, Åndalsnes det området der (han har aldri vært nord for Nordfjord), men ser ikke hvordan flerdagers tur er mulig så tidlig i året. 

 

OK takker for eventuelle forslag!  :phone: Två tummar upp!

 

Edit: Vi har budsjett på vel 10-15k hver inkludert transport (fly om nødvendig). Han har 3 uker her fra begynnelsen til slutten av juni. Vet ikke om det hjelper..

 

Edit 2: Stølsheimen og området rundt Nærøydalen kunne også vært noe, men igjen der problemer med snø og gjennomføring av lengre tur. Det viktigste er 'villmarksfølelsen' og at vi kommer oss litt bort fra allfarveien. Finnskogen, Vassfaret o.l. kunne også vært mulige, bare litt synd og dra helt fra Sydney for å oppleve 'flatlandet' når man har aldri sett Hjørundfjorden, Geiranger osv  :logik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja tenkte på det og...men noe 'flatt'....selv om vi er glad i fiske, så er vel det med fjell og flott natur egentlig viktigere. Nåja må jo gjøres en gang med kano eller enda bedre packrafting....(både ally-kano og packraft ikke i budsjettet desverre!)...men en god tanke, absolutt på listen. Forresten, Setesdalheiene hadde veldig mye småtteri ørret på 1-200g...ekstremt skuffende....var egentlig bedre fiske i Jotuneheimen i elva...men jeg tenker at siden vi er begge såpass gamle (44 og 40), og lillebroren kommer sjeldnere og sjeldnere til norge (siste gang var 3-4 år siden), at han bør se noe av det mest spektakulære norge har å by på...og da ligger Sunnmørsalpene osv og Møre ganske høyt på listen. Samtidig, vet ikke hvor mange år jeg klarer gå lang-tur med tung sekk osv..!

 

Men veldig god tanke! Ta en monsen med ally-kano opp i Femundsmarka eller borti der hadde vært ekstremt kult med tanken på villmarksfølelsen!  :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.