Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe Ryggsekk


leifen009

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp til kjøp av ryggsekk. Skal på småturer i sommer rundt Haukeliområde og trenger en god ryggsekk til dette.

det blir max 3-4 dagers turer så mitt spørsmål er hvor stor sekk trenger jeg til dette og har dere noen sekker å anbefale?

Håper på hjelp for dette er jeg helt amatør på.

På forhånd takk for all hjelpen jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du ha med bolig på ryggen eller skal du gå hytte til hytte. Viktig at du tar høyde for hva som skal være med i sekken. Jeg bruker en 85L sekk når teltet er med på tur. Liker ikke å ha ting slengende på utsida av sekken. Du kan klare deg med mindre sekk om utstyret du har har tar lite plass. Er også veldig viktig og teste sekkene du vurderer med litt vekt i slik at du får kjent litt på bærekomfort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på, men skal du ha sovepose, telt, kokeutstyr inne i sekken + mat ville jeg gått for en sekk på rundt 100liter. Ikke mye vektbesparelse på en sekk som er 65l og en som er 100l uansett, så sant man ikke er lettvekterturgåer. En sekk på 100l er også en sekk som du kan bruke om vinteren senere.

 

Det viktigste er at sekken er god for deg og din rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på, men skal du ha sovepose, telt, kokeutstyr inne i sekken + mat ville jeg gått for en sekk på rundt 100liter. Ikke mye vektbesparelse på en sekk som er 65l og en som er 100l uansett, så sant man ikke er lettvekterturgåer. En sekk på 100l er også en sekk som du kan bruke om vinteren senere.

 

Det viktigste er at sekken er god for deg og din rygg. 

 

At man ikke sparer vekt med en sekk på 65 liter kontra en på 100 liter?

 

Slik tenkte jeg også da jeg gikk på videregående midt på 90-tallet. Skandinavisk høyfjellsutstyr i Bogstadveien hadde sekkesalg, og jeg gikk ut med en Norrøna Besshø på 45 liter, og en Norrøna Storen på 100 liter. Fine sekker i lys og mørk grønn farge, for de som husker disse. Slitesterke som fy, 45 literen brukte jeg senest i vinterferien, og den har vært min skole, studie og jobbsekk i 20 år. 100-literen skulle være tursekken min. Med 100 liter fikk jeg plass til alt. Stor sovepose, masse mat, primus, telt, liggeunderlag... Store sterke nordmenn som bærer uten et knyst. HA! Se på meg, jeg er stor og sterk.

 

Det var den gang. Nå prøver jeg å tenke på faktisk og nødvendig behov, og hva slags følger det får, kontra "jeg kjøper stort, for jeg får sikkert bruk for det".

 

Eksempelvis:

Fjellreven  - Abisko 65 liter: 2220 gram, Kajka 100 liter: 3550 gram

Bergans - Rondane 65 liter: 1400 gram, Trollhetta 95 liter: 2800 gram

 

Dette er 1,35 og 1,4 kilo spart ved å velg en 65 liters sekk kontra 100 liter. 1,4 kilo er vekten på en grei sovepose, f.eks. denne eller enda bedre.

 

Uavhengig av dette må selvfølgelig sekken passe til TS sin rygg. Min nevnte 100 liter fra 90 tallet fikk sin siste tur for 8 år siden, et siste desperat forsøk på å få et umulig bæresystem til å virke. Det gikk ikke og turen ble deretter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke sparer vekt med en sekk på 65 liter kontra en på 100 liter?

 

Slik tenkte jeg også da jeg gikk på videregående midt på 90-tallet. Skandinavisk høyfjellsutstyr i Bogstadveien hadde sekkesalg, og jeg gikk ut med en Norrøna Besshø på 45 liter, og en Norrøna Storen på 100 liter. Fine sekker i lys og mørk grønn farge, for de som husker disse. Slitesterke som fy, 45 literen brukte jeg senest i vinterferien, og den har vært min skole, studie og jobbsekk i 20 år. 100-literen skulle være tursekken min. Med 100 liter fikk jeg plass til alt. Stor sovepose, masse mat, primus, telt, liggeunderlag... Store sterke nordmenn som bærer uten et knyst. HA! Se på meg, jeg er stor og sterk.

 

Det var den gang. Nå prøver jeg å tenke på faktisk og nødvendig behov, og hva slags følger det får, kontra "jeg kjøper stort, for jeg får sikkert bruk for det".

 

Eksempelvis:

Fjellreven  - Abisko 65 liter: 2220 gram, Kajka 100 liter: 3550 gram

Bergans - Rondane 65 liter: 1400 gram, Trollhetta 95 liter: 2800 gram

 

Dette er 1,35 og 1,4 kilo spart ved å velg en 65 liters sekk kontra 100 liter. 1,4 kilo er vekten på en grei sovepose, f.eks. denne eller enda bedre.

 

Uavhengig av dette må selvfølgelig sekken passe til TS sin rygg. Min nevnte 100 liter fra 90 tallet fikk sin siste tur for 8 år siden, et siste desperat forsøk på å få et umulig bæresystem til å virke. Det gikk ikke og turen ble deretter.

 

 

1,5kg ekstra vekt på en sekk (når totalvekten inkl. sekk er på 20-25kg) syns ikke jeg er mye når man tenker på at bruksområdet for en sekk på rundt 100liter er mye større enn en sekk på 65liter. En 100 liter har også bedre muligheter for å pakke riktig, og mindre utenpå, slik at selv om vekten er høyere føles den bedre. 

 

Dersom man kun skal ha en sekk ville jeg valgt en 100l fordi den har størst bruksområde. 65l blir fort for lite.

 

Men det som har størst betydning er at sekken er god å ha på seg, ihvertfall hvis det er en del gåing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden TS (Trådstarter) sier "Skal på småturer i sommer rundt Haukeliområde og trenger en god ryggsekk til dette. det blir max 3-4 dagers turer" spiller det liten rolle hvor bra eller dårlig sekken er om vinteren. For alt jeg vet har Leif en Recon pack han bruker på vinteren.

 

Jeg er sykt fornøyd med min Gossamer Gear Mariposa som jeg synes passer perfekt til 3-4 dagers turer. Jeg har samme oppakning på 2 dager som på 7 dager foruten mat. Man må pakke deretter og ikke ta med seg så mye "kjekt å ha ting", men jeg savner ikke noe.

 

Ikke se deg blind på sekkene de har i norske sportsbutikker - det finnes alternativer. Feks Gossamer eller ULA og MLD

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tusen takk for alle svarene. Glemt å legge til at jeg er ganske høy (196cm) og turene blir med telt.

 

Din høyde er egentlig ikke så relevant for sekkevalg, derimot er rygglengden din mer avgjørende. Jeg er f.eks bare 7 cm kortere enn deg, men bruker medium i rygglengde på Gregory Palisade (80-liter) sekken min. Da er det langt mer vesentlig hvor mye du pakker og hvor mye du ønsker å bære på. Og om alt skal i eller utenpå sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på sekken du trenger avhenger i stor grad på hvilket utstyr du har ellers. Hvis du har en syntetsovepose, fjelltelt, ikke-komprimerbare klær, stormkjøkken, trekopp, samekniv, termos, blir det fort 80-125 liter. En lettutstyrsfantast med fullt dunsett, titankjøkken og cubentelt/tarp kan fint klare seg med under 40l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Helium 55 L! Knallsekk! Hvis den passer ryggen din da. Passe lett og funker til alt unntatt fullblods vinterturer.

Hvordan fungerer den til hytte-hytte om vinteren? Jeg står mellom denne eller Norrøna Falketind 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Arcteryx Bora på 80 L. Litt for stor om sommeren og litt for liten hvis det er snakk om telttur vinterstid.

Ingen problem med litt stor sekk om sommeren. Du tar bare med deg litt mer enn du trenger. Vinterstid er det verre. Litt for lite på denne årstiden kan lett bli litt stusslig.

Men når det er sakt. Hvilken sekk som passer din rygg er ofte viktigere enn hvor stor den er.

Sekk er en like personlig ting som sko.Du kjøper ikke sko for at de skal passe andre enn deg selv, så hvorfor gjøre det med ryggsekken.

Ikke la deg lure av sekker med massevis av justeringsmuligheter. Kjøp en sekk som passer uten for mye justering så har du sannsynligvis en sekk som passer like godt når du starter turen som når du kommer i mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer den til hytte-hytte om vinteren? Jeg står mellom denne eller Norrøna Falketind 55.

 

Den fungerer helt fint til det. Du får fint plass til en tresesongs sovepose og det du trenger for hytte-til-hytte-tur så lenge du ikke passer masse dilldall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dette er 1,35 og 1,4 kilo spart ved å velg en 65 liters sekk kontra 100 liter. 1,4 kilo er vekten på en grei sovepose, 

 

 

Eller nesten tre halvlitere! (for de av oss som liker å konsumere vekta i løpet av turen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.