Gå til innhold
  • Bli medlem

Thermarest vs Exped


Oslo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg spør etter erfaringer rundt disse underlagene. Selv har jeg en del erfaring med begge to. Mest med thermarest neoair.

Jeg kjøpte thermarest for mange år siden, og har ihvertfall 50 døgn på den. Var veldig fornøyd egentlig, men så var det et tilbud på fjellsport som gjorde at jeg gikk på en smell å kjøpte eped downmat 9 ul.

Forventningene var enorme, men mine netter på dette har ikke vært så positive som jeg hadde håpet på. Misforstå meg rett, underlaget er veldig bra, men det burde vel slå KO på mitt gamle thermarest.

Erfaringene tilsier at liggekomforten er bedre på thermaresten. Kan være gammel vane, men synes jeg sklir mye mindre og det føles mykere.

På en kald vinternatt synes jeg også at exped underlaget brukte usedvanlig lang tid på å bli varmt.

Jeg hadde da pumpet opp expeden 5 timer før jeg la meg og var kald i kroppen når jeg la meg.

Så erfaringen til nå er at thermaresten blir fortere varmt i teltet, man sklir mindre og er mykere.

PS, sist helg droppet jeg expeden og lå heller på min gode gamle neoair under tarpen og sov som en baby.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett Thermarest Xtherm som jeg er veldig fornøyd med.

Det tar ikke lang tid i horisontal posisjon før jeg kjenner at det er mye varme som blir reflektert tilbake fra det. 

 

Faktisk så mye at det gikk fint å sove i WM Summerliten min når det var 5-7 minus.

Ristet posen slik at stort sett all duna samlet seg på overside av posen og det kun var stoff på undersiden. Hadde på meg balaklava og ullundertøy .

 

At det i tillegg er veldig solid i forhold til den lave vekten er ett stort pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du klare å varme opp downmaten hvis du legger deg kald?

Jeg har ikke overnattet på thermarest selv, men har som regel stortrives både på downmat og synmat UL. Jeg har både sett og tafset litt på en thermarest på en ukestur, og synes det virket veldig hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er bra at det er flere som har samme erfaring som meg. Expeden var jo ikke gratis selv om den var på tilbud.

Skal vel uansett bruke den noen netter til før jeg eventuelt bytter den ut. Det var jo ikke beste utgangspunkt og legge seg kald som noen sier her. Selv om jeg har lagt meg kald på thermaresten og kjent varmen kjappere.

Er det pga av det store volumet på expeden som gjør at det tar så lang tid å få varmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Thermarest Xtherm som jeg er veldig fornøyd med.

Det tar ikke lang tid i horisontal posisjon før jeg kjenner at det er mye varme som blir reflektert tilbake fra det. 

[...]

At det i tillegg er veldig solid i forhold til den lave vekten er ett stort pluss.

 

Samme erfaring! Det meste som sies i denne videoen   stemmer spør du meg.   Ser de kommer med en ny Xtherm MAX versjon (rektangulær utgave) i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring! Det meste som sies i denne videoen   stemmer spør du meg.   Ser de kommer med en ny Xtherm MAX versjon (rektangulær utgave) i år.

 

Hadde litt forhåpninger om at MAX versjonen skulle komme i str "regular", men 63 cm bred, men den gang ei...

 

Ikke at jeg egentlig har opplevd det som ett problem at den smalner inn i fotenden, men om jeg bruker kilen sammen med WM posene mine, så blir posene såpass breie at jeg kan "breie" meg ut og ligge på magen som ett lite X.

Av den grunn var det like før jeg gikk til innkjøp av en downmat (det og at det kanskje var større sjanse for å få med seg madamen ut på telttur..) men til slutt seiret fornuften etter å ha lest om delaminering og "popping" av luftkammer....    :fear:

 

Jeg har forresten 2 Xtherm, innkjøpt i Orlando til nesten halv pris av ett nytt ett i norge.. 

 

Men ungene har ikke helt skjønt det enda, de krangler om hvem som skal få bruke Thermarest Prolite underlaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med Exped, og mest med Synmat 7.

Kan ikke si at jeg opplever det som kaldt, og siden utvidet samlingen med Synmat 7UL for å komme ned i vekt og Downmat 9LW for enda mer komfort.

Jeg vil tro at forskjellen er at kontruksjonen er forskjellig. Expeed er bygget på isolasjon i luftkamre og at isolasjonen da binder varmluft fordi luften står stille. Blir som Glava i en vegg, den virker ikke før du har satt på varmen i huset, og den hindrer da varmluften i å forsvinne eller kaldluften i å trenge inn.

Tar jeg ikke feil så er Thermarest uten isolasjon, men er bygget på prinsippet om varmerefleksjon, altså det sender varmen "tilbake". Analogien her blir vel som et " space blanket med luft i".

Derfor "virker" Thermarest med en gang, den sender varmen tilbake, Exped gjør ikke det, du må generere din egen varme, men den hindrer kulda i å nå deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du klare å varme opp downmaten hvis du legger deg kald?

Jeg har ikke overnattet på thermarest selv, men har som regel stortrives både på downmat og synmat UL. Jeg har både sett og tafset litt på en thermarest på en ukestur, og synes det virket veldig hardt.

Underlaget blir så hardt som luftmengden man blåser i det. Ventilen kan åpnes mens man ligger på underlaget slik at man kan regulere hardheten etter ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun erfaring med Exped, og mest med Synmat 7.

Kan ikke si at jeg opplever det som kaldt, og siden utvidet samlingen med Synmat 7UL for å komme ned i vekt og Downmat 9LW for enda mer komfort.

Jeg vil tro at forskjellen er at kontruksjonen er forskjellig. Expeed er bygget på isolasjon i luftkamre og at isolasjonen da binder varmluft fordi luften står stille. Blir som Glava i en vegg, den virker ikke før du har satt på varmen i huset, og den hindrer da varmluften i å forsvinne eller kaldluften i å trenge inn.

Tar jeg ikke feil så er Thermarest uten isolasjon, men er bygget på prinsippet om varmerefleksjon, altså det sender varmen "tilbake". Analogien her blir vel som et " space blanket med luft i".

Derfor "virker" Thermarest med en gang, den sender varmen tilbake, Exped gjør ikke det, du må generere din egen varme, men den hindrer kulda i å nå deg.

 

Du har delvis rett.

 

I Xthermen* så er det flere små kamre inni hvert "hovedkammer", dette bidrar til at konveksjonen mellom kald og varm luft skjer i flere mindre kammer og dermed får man mindre varmetap mellom undersiden og oversiden av liggeunderlaget.

Så istedet for at de har fylt ett kammer med dun, som Exped, for å binde lufta / minske konveksjon, så har de altså flere mindre kamre som fungrer på noenlunde samme måte.

Slik jeg forstår det, så er kammrene i Downmaten åpne fra topp til bunn, og dermed vil det være en viss konveksjon tilstede, selv om kamrene er fylt med dun.

Om du tar en titt på videoen @zimwalker linker til så viser de en illustrasjon av hvordan Xthermen den er bygd opp.

 

 

Var forresten litt morsomt at personen i videoen pekte på Big Agnes sitt underlag samt Exped Synmat/Downmat når han sa at Xthermen var superior til de andre liggeunderlagene    8)

 

 

*Edit - gjelder også for Neoair.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtherm max så alt for bra ut...

Skal høre om familien i Florida kan sende over en hvis jeg ikke blir komfortabel med expeden.

Kjenner lommeboka gråter, men heldigvis er det mange fans av expeden så jeg blir vel kvitt den hvis jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte selv Exped for et par år siden da jeg skulle ha nytt UL underlag.

Det var enkelt 3 grunner til det da.

1. NeoAir kostet omtrent dobbelt så mye

2. NeoAir laget så mye knitrelyder

3. Det var på den tiden en produksjon av NeoAir ute som var dårlig. innvendig sveising/liming gikk opp så underlaget så mer ut som en hval etterhvert. Tok ikke sjansen på det da det var tur innen kort tid.

 

Nå har vel også Exped hatt noen dårlige produksjoner på disse årene. Skjer vel med alle merker fra tid til annen.

Jeg har hvertfall aldri opplevd å skli av selv om jeg sover "variabelt" i løpet av natta.

Siden jeg ikke har brukt NeoAir så vet jeg ikke hvordan det er med varmerefleksjon mellom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.