Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor høye sko kan man ha på fjellski - og kunne gå godt


Dal-z

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Som emnet sier så er jeg usikke på om f.eks Crispi Svartisen vil være brukenes på fjellski. Slik jeg ser disse skoene er de gode til nedoverkjøring, selvfølgelig. Men jeg er usikker på om de vil være for stive til å gå med. (siden det er hovedsaklig gåing jeg vil gjøre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som er "for stive" tror jeg blir veldig individuelt så du bør nok helst støtte deg til dine egne vudreringer. Til info så gikk jeg Jostedalsbreen på langs med Scarpa T4 og fjellski m/kabelbinding. Jeg må gå med klemmene på skoa middels stramme for å unngå gnagsår på siden av foten, men det gikk helt fint for min del. Andre ville muligens ikke synes det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk mine første 4 mil på Åsnes Ingstad/Voile 3pin og Svartisen nå i helgen.

Opp og bortover er det greiest å ha vidjen i sekken, festet de bak på hælklossen, men de løsnet derfra og hektet seg bakpå skoen i stedet (har 10mm Rottefella plater). Gikk med tåfestet i øvre hakk. I nedkjøringene klikket jeg de ned i midtre og satte på vidjen.

Svartisen støvlene strammet jeg lissene så mye jeg kunne, når jeg gikk hektet jeg kun plaststrammerene sammen så de ikke skulle hekte seg fast i noe mens jeg gikk.

Da var støvlene behagelige å gå med og tåfleksen var pase myk.

I forhold til støvler uten plastspenner, så føler jeg at Svartisen mangler ett par med "lissehemper" i forhold til hva en støvel uten plastspenner i tillegg ville hatt. Og med kun lissene merket jeg en liten antydning til at støvelen mistet litt vridningsstivhet i form av at det var litt motstand når jeg skulle kante skia. Med plaststrammerene strammet var det ikke noe problem.

Jeg kjørte mine aller første telemarksvinger utenfor preparerte løyper med denne komboen.

Jeg har også Amundsen/BC og Stetind. Jeg byttet ut Alfa Skarvet med Stetind fordi Alfa skoene var for myke, de har rett og slett 0 vridningsstivhet. Før Stetind følte jeg at jeg ikke hadde kontroll i nedkjøringer, ikke engang når jeg ploget, skiene stakk der de ville straks de huket tak i noe. Med Stetind så har jeg kjørt telemarksvinger med Amundsen skia i slalombakke, det trodde jeg egentlig ikke jeg skulle klare etter min tid med Skarvet. Stetind er nok behagligere å gå med enn Svartisen, noe kommer selvsagt av BC bindingen, men de snører seg på en måte bedre rundt foten enn svartisen også og kjennes dermed litt bedre på foten.

Så det er en avveining, men de de støvlene jeg har nevnt her er ikke for stor stivhet noe som helst problem, at det kjennees litt stivt ut å gå med uten ski når du prøver de i butikken er egentlig bra,fordi gangmøsteret er forskjellig.

Jeg har altså to par ski med forskjellige egenskaper, der bindingene og støvlene er forskjellige. For best komfort på "gå" skiene Amundsen valgte jeg Stetind. For stivest mulig men fortsatt lærstøvel valgte jeg Svartisen til Ingstad. Kjøpte begge parene samtidig på Sportsnett når de hadde 30% rabatt før jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillu123

Jeg har planlagt å kjøpe Gamme 54, men lurer på hvilke støvel-bindingskombo kan karakteriseres som for stive, tunge, eller for myke for de skiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt å kjøpe Gamme 54, men lurer på hvilke støvel-bindingskombo kan karakteriseres som for stive, tunge, eller for myke for de skiene?

På disse ville jeg valgt BC manuell siden skiene er smale og går ned i spor, BC er også mer "lettgått" siden det ikke er motstand i pivoteringen (pinnen i tuppen av skoen roterer fritt i bindingen uten noe særlig motstand).

75mm vil bremse i spor, tilføre unødig tyngde, og er litt mer tunggått siden sålen bøyes ved fraspark.

Gamme er svingvillige ski, slik at det vil være gunstig med en litt stivere støvel slik at dette kan utnyttes til fulle. Jeg opplever mine Crispi Stetind som en veldig komfortabel støvel å gå med, samtidig gir den god skikontroll (på Amundsen), dette er også noe Gamme skiene fortjener.

Som nevnt i et innlegg over har jeg også Svartisen i 75mm, jeg valgte ikke å gå for de på BC og valgte Stetind i stedet, det gjorde jeg for å få litt mer komfort når jeg er på tur hvor jeg "går mer". Siden jeg har to par ski med forskjellige egenskaper, velger jeg hva jeg bruker ut fra hvilke egenskaper som er viktig på aktuell tur.

Jeg opplevde i alle fall Stetind som "natt og dag" i forskjell til Alfa Skarvet, Stetind kurerte alle "issues" som jeg følte jeg hadde med Skarvet, i tillegg så er den like komfortabel å gå med. Skarvet regnes som en komfortabel støvel (av de som ikke får gnagsår av den). Men uansett så må du finne støvler som du føler passer din fot (ikke bry deg om at de føles stive i ankelen når du går uten ski når du prøver de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krokodillu123

Det ble Gamme, Stetind, BC magnum og mohair halvfell (påsketilbud) i dag, gleder meg til å prøve de på tur til Tveitakvitingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
On 3/18/2015 at 5:06 PM, Omnilite said:

Jeg gikk mine første 4 mil på Åsnes Ingstad/Voile 3pin og Svartisen nå i helgen.

Opp og bortover er det greiest å ha vidjen i sekken, festet de bak på hælklossen, men de løsnet derfra og hektet seg bakpå skoen i stedet (har 10mm Rottefella plater). Gikk med tåfestet i øvre hakk. I nedkjøringene klikket jeg de ned i midtre og satte på vidjen.

Svartisen støvlene strammet jeg lissene så mye jeg kunne, når jeg gikk hektet jeg kun plaststrammerene sammen så de ikke skulle hekte seg fast i noe mens jeg gikk.

Da var støvlene behagelige å gå med og tåfleksen var pase myk.

I forhold til støvler uten plastspenner, så føler jeg at Svartisen mangler ett par med "lissehemper" i forhold til hva en støvel uten plastspenner i tillegg ville hatt. Og med kun lissene merket jeg en liten antydning til at støvelen mistet litt vridningsstivhet i form av at det var litt motstand når jeg skulle kante skia. Med plaststrammerene strammet var det ikke noe problem.

Jeg kjørte mine aller første telemarksvinger utenfor preparerte løyper med denne komboen.

 

Jeg har også Amundsen/BC og Stetind. Jeg byttet ut Alfa Skarvet med Stetind fordi Alfa skoene var for myke, de har rett og slett 0 vridningsstivhet. Før Stetind følte jeg at jeg ikke hadde kontroll i nedkjøringer, ikke engang når jeg ploget, skiene stakk der de ville straks de huket tak i noe. Med Stetind så har jeg kjørt telemarksvinger med Amundsen skia i slalombakke, det trodde jeg egentlig ikke jeg skulle klare etter min tid med Skarvet. Stetind er nok behagligere å gå med enn Svartisen, noe kommer selvsagt av BC bindingen, men de snører seg på en måte bedre rundt foten enn svartisen også og kjennes dermed litt bedre på foten.

 

Så det er en avveining, men de de støvlene jeg har nevnt her er ikke for stor stivhet noe som helst problem, at det kjennees litt stivt ut å gå med uten ski når du prøver de i butikken er egentlig bra,fordi gangmøsteret er forskjellig.

Jeg har altså to par ski med forskjellige egenskaper, der bindingene og støvlene er forskjellige. For best komfort på "gå" skiene Amundsen valgte jeg Stetind. For stivest mulig men fortsatt lærstøvel valgte jeg Svartisen til Ingstad. Kjøpte begge parene samtidig på Sportsnett når de hadde 30% rabatt før jul.

Min erfaring med Stetind BC+Amundsen manuell er helt elendig i nedoverbakke (telemarksvinger i slalombakke teller ikke, ALT funker på preparert underlag).  Null styring, null svingegenskaper på typisk fjellsnø, dvs løst/skavler/skar i uforutsigbart mønster. Hadde Nansen og Asolo Snowdrift før og det var MYE bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.