Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Bredablikk v.s. Kongsvold


Dal-z

Anbefalte innlegg

Annonse

  Har venner som har prøvd både Breidablikk og Kongsvold og erfaringen de har gjordt seg, gjorde at jeg valgte Breidablikk og har ikke angret på det.  De bærer godt i løssnø, lette å svinge.  Opplever at jeg har god kontroll på skiene selv med en trekkvillig hund foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongsvold er jo ekstremt brede. Jeg vil tro Bredablikk er mer enn god nok selv om du ferdes i løssnøen under tregrensa. Over tregrensa vil de være de beste valget.

Jeg har ikke erfaring med noen av skia, men har erfaring med Ingstad som er så og si samme ski som Bredablikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv bare Breidablikk men en kompis har Fischer Jakt Crown som er a samme bredde som KOngsvold, Fischer er dog smørefri.

Begge type ski fungerer fint men litt forskjell er det. Med bredere ski kan du gå ned lit på lengde å få samme bæreflate. Hvis man bruker de mye i skog og skal stable seg rundt trær, gå kronglete steder er en kort ski å anbefale.

Utfor derimot når det er hardt så har de brede skiene mer tendens til å "flagre". Er det mye løsnø så synker begge et god stykke ned. En kortere ski med mye innsving vil være litt lettere å svinge med nedover i løssnø. Dog forutsetter det at du har stive nok støvler så du får skiene på kant, eller blir det verre.

Når vi har vært på tur i marka så har det ikke vært noen praktisk forskjell egentlig. Begge er godt egnet i skog.

Hvis du ser for deg og også bruke de på åpne områder, fjell o.l så vil nok Brediablikk fungerer mest allround.

Bruk av kortfeller på de vil jeg tro gir like godt feste og like dårlig glid på begge modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.