Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalvekt på bo og sove


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Til dere som driver og vandrer i fjellet, hva er deres totalvekt på telt sovepose og liggeunderlag.

prøvde meg på fjellvandring i sommer på hardangervidda, og det ga virkelig mersmak, men sekken ble veeeldig tung, typ 25 kg, og har kommet til at mitt 20+ år gammelt utstyr er modent for litt utskifting, og lurer litt på hva som er normalvikt til slikt på bo og sovesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vandrer ikke kjempemye i fjellet, mest i marka. Men vekt på mine ting er:

Lett 2 manns kuppeltelt 1700gr

3 sesong "light" sunpose 680gr

Liggeunderlag 555gr

Skulle gi 2935gr

 

Er en del å spare her på mindre telt og lettere underlag men jeg liker litt plass og komfort.

 

Men det er alt annet jeg drar med som gjør at min sekk ofte veier en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teltet jeg bruker veier 2,7 kg. mange av turene jeg har er sammen med dama. har ikke noe dedikert telt til solo turer enda

soveposen min er ganske tung og er en helsport alta, veier 2 kg med kompresjonstrekket.

Siste delen liggeunderlaget er et oppblåsbart liggeunderlag på 500g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som driver og vandrer i fjellet, hva er deres totalvekt på telt sovepose og liggeunderlag.

prøvde meg på fjellvandring i sommer på hardangervidda, og det ga virkelig mersmak, men sekken ble veeeldig tung, typ 25 kg, og har kommet til at mitt 20+ år gammelt utstyr er modent for litt utskifting, og lurer litt på hva som er normalvikt til slikt på bo og sovesystemet.

 

Du kan som du skjønner spare masse på å handle inn litt andre ting enn de tradisjonelle "norske" tingene man finner i de fleste sportsforretninger. En veldig fin bieffekt er at det ofte er billigere med "lettvekts produkter" også.

Du vil helt sikkert få masse bra råd i denne tråden samt en del forskrekkede kommnentarer om at det ikke er farlig å bære tungt og at i deres øyne er 25kg lett og at "lettvekts utstyr" ikke tåler å brukes på fjellet i Norge.

 

Her ramser jeg bare opp en del alternative leverandører. Du får også en del lettvektsversjoner av de mer tradisjonelle produktene fra f.eks Exped og Thermarest i norske butikker, men vær oppmerksom på at selv om dt heter "Ultra light" er det sjelden spesiellt lett sammenligned med de som kun leverer produkter i lettvektsegmentet.

 

Du kan spare masse vekt på å kjøpe en "lettvektsekk". Jeg sparte 1,7kg uten å miste så veldig mye plass iom at jeg aldri pakket sekken stappfull alikevel.

Produsenter av lettvektsekker som fortsatt er relativt like "norske" sekker:

http://gossamergear.com/packs/backpacks.html

http://www.ula-equipment.com/category_s/1836.htm

http://www.mountainlaureldesigns.com/shop/index.php?cPath=25

 

 

Skal du på fjellet om sommeren, alene, eller var det bare et eksempel ?

 

Telt for 1 person: http://www.tarptent.com/stratospire1.html

1 kg

Kan ta 2 personer om dere er glad i hverandre

Krever at du går med staver da det ikke har stenger

Ifølge produsenten er dette deres sterkeste telt

 

Telt for 1 person med stenger: http://www.tarptent.com/momentdw.html

0,96 kg

 

Telt for 2 personer: http://www.tarptent.com/scarp2.html

1,7kg

Helt greit plass til to personer og tåler høst i Rondane iallefall

 

 

Liggeunderlag: http://www.klymit.com/index.php/products-1/sleeping-pads.html

 

Sovepose: http://roberts.pl/index.php?l=en

F eks denne i modell 400 som holder til et par tre minusgrader og veier 750gram: http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_superlight#img

 

Det finnes et uttal andre leverandører også som andre sikkert vil anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

telt: 1,7kg

sovepose i vanntett pakkpose: 1,5kg

liggeunderlag: 0,5kg

Etter eit bomkjøp av lettvektstelt av amerikansk modell, er det heilt uaktuelt for meg å reise til fjells med den type telt. Så 1,7kg reknar eg som nær grensa for kor lett eit telt kan vera for å ha plass til meg og sekken min. For den som ikkje er så lang, er det litt å spare i endå mindre telt, og det er tildels mykje å spare på kortare sovepose. Det er i alle fall langt betre utvalg av lette soveposar for korte personar.

I tillegg må du ha mat og utstyr for å tilberede maten. Og litt ekstra klede, i alle fall dersom det er vær så ein har lite på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

og at "lettvekts utstyr" ikke tåler å brukes på fjellet i Norge.

 

Den einaste erfaringa eg har med lettveksttelt av amerikansk modell er eit telt frå Golite. Det havarerte i vinden heime på plenen ved fyrstegongsoppsetjing. Etter det har i alle fall eg slått frå meg alle tankar om å reise til fjells med telt av så skjøre materiale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: ZPacks Hexamid Solo plus, 540 gram (inkl plugger og bunnduk)

Sovepose midtsommers: Cumulus Quilt 150, 375 gram

Sovepose sommer/høst: WM Megalite, 750 gram

Liggeunderlag: Exped Synmat UL, 460 gram

 

Totalt 1750/1375 gram

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarp-mid telt i cubenfiber

0.5kg

 

Dunpose fra Western Mountaineering

0.8kg

 

Oppblåsbart liggeunderlag fra Thermarest

0.35kg

Mitt bo og sov havner vel på rundt 1,65 kg da.

 

Med kjøkkenet mitt havner vi fremdeles under 2kg. Alt får plass i en liten dagstursekk.

 

Jeg har ligget på Hardangervidda i stygg vind med Helsport Ringstind 2, som veier rundt 1.8kg. Dette teltet har bare èn teltstang, og holdes oppe av teltpluggene. Bruk hodet når du velger teltplass, så er det liten grunn til å høre på naysayers som mener vi trenger bombesikre telt for å campe i solskinn og vanlig vestlandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Ringstind 2: 1,9 kg
ME Xero 300: 0,755 kg
Bergans liggeunderlag: 0,635 kg

 

Det skulle bli 3,290 kg.

Jeg synes det er fint med litt tumleplass, derfor litt større telt. ME Xero holder ned til -2 etter EN og -5 i følge Mountain Equipment. Underlaget kunne vært Exped UL for bedre komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt 2 kg

Sovepose 0,75 kg

Liggeunderlag 0,45 kg

 

Totalt 3,2 kg.

 

Teltet er et solo telt som kan brukes alle sesonger så burde ikke være noe problem å lett spare et halvkilo til(og fortsatt ha et solid telt med komfort og stenger) om jeg en gang tenker å kjøpe et rent sommertelt for soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierar beroende på årstid och plats. Men nu var det sommar och hardangevidda. Då ser det ut så här:

 

Tält: Hilleberg Akto: 1,6 kg

Liggunderlag 1: Neo Air 490 gram

Liggunderlag 2: Skumplast: 200 gram

Sovsäck: Alunjak (eller hur det stavas): 650 gram.

 

In alles 2940 gram.

 

På hösten bytes sovsäcken till en Valandre Swing 700, 1300 gram

I skogen skippar jag tältet och klarar mig med tarp á 300 gram + tillbehör. Säg 400 för hela kitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som driver og vandrer i fjellet, hva er deres totalvekt på telt sovepose og liggeunderlag.

prøvde meg på fjellvandring i sommer på hardangervidda, og det ga virkelig mersmak, men sekken ble veeeldig tung, typ 25 kg, og har kommet til at mitt 20+ år gammelt utstyr er modent for litt utskifting, og lurer litt på hva som er normalvikt til slikt på bo og sovesystemet.

Hvis du skal skifte ut hele utstyret kan det være greit å tenke mer på vekt inn instinktet ditt tilsier. Selv har jeg hele veien angret på at jeg ikke gikk for noe litt lettere til en litt høyere pris... Jeg har vel rundt 5-6kg på ryggen sommerstid(alene) før jeg pakker mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selv å få ned litt vekt på sekken, å har sett på de superlight teltene, men hvordan er dem i mye regnvær?

Regn skall inte vara något större problem. Vind är värre. Skall du hålla dig i vindskyddad terräng skall det inte vara något problem med superlätta tält. Jag har dock läst ett test på Nätet där ett MSR Carbon blåste sönder. I skogen. 12-13m/s enligt testet. Kan ha varit ett måndagsexemplar. En av bågarna knäcktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selv å få ned litt vekt på sekken, å har sett på de superlight teltene, men hvordan er dem i mye regnvær?

 

Cuben fiber som de letteste (og dyreste) teltene er laget i er 100% vanntett. Men konstruksjonen kan selvsagt påvirke om regnet kommer inn fra sidene eller slår opp under teltet. Ofte kombineres et slikt telt med en bunnduk/gulv som er formet som et badekar slik at regn som slår inn under teltet stoppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver selv å få ned litt vekt på sekken, å har sett på de superlight teltene, men hvordan er dem i mye regnvær?

Avhengig av produsent og modell men generelt er det gjerne ikke regntetthet som er "problemet" men at ting som teltets lengde og ikke minst takhøyde også er redusert for å spare ekstra vekt. En del telt i segmentet har spart vekt ved å unngå ventiler og heller satse på et yttertelt som ikke når helt ned til bakken slik at glippen mellom bakke og yttertelt fungerer som ventilasjon. Et mulig problem når høststormene kommer brått på...

For de voksne blant oss er det gjerne et vesentlig større problem enn teltdukens vannsøyle at teltet rett og slett er mindre enn tilsvarende telt i "normal" utførelse. Det blir fort klaustrofobisk i lengre perioder med regn å ikke kunne sitte oppreist i teltet f.eks. I tillegg stikker gjerne fotenden på soveposen bort i teltveggen og suger til seg fukt fra teltduken.

En annen ting er å vurdere behov for 1-dukstelt vs. 2-dukstelt og designet på innertelt. 1-dukstelt viser seg fort litt mer problematiske med tanke på kondens under kjølige og våte forhold. Spesielt om du lager mat og koker vann i teltet eller rett og slett drar våte klær og vått utstyr inn dit i tillegg til at bakken er våt. 

En del av de letteste teltene har gjerne bare myggnett i innerteltet noe som kan være uønsket når du er ute i kjølige høstkvelder og du kanskje vil beholde noe varme fra varmekilder som f.eks. kropp, stearinlys, gasslampe og evt kokeapparat i innerteltet sånn for komforten sin del. Eller det er en tynn duk der som egner seg fint til å holde på varmlufta men med små muligheter for "myggbeskyttet" ventilasjon på de hete soldagene med mye mygg når sola står opp klokka 03.17....

Et annet poeng er dukens "rivesterkhet" i utfordrende miljø med vind og andre belastninger som firebente turkompiser, blafrende vegetasjon osv.. Det er så vidt jeg kan se hovedsaklig bare føleri og skrivebordsfilosfi og ikke noe statistisk grunnlag for å si at ymse "superlight-telt" ødelegges raskere. Spesielt siden de gjerne er mindre og gir mindre vindfang. Men klart...jeg hadde heller latt en siberian husky hoppe tulling oppå en sammenrulla våt 5-duker fra forsvaret på 10kg enn et spiller nytt "superultrlight" telt laget av NASA-materialer på en halv kilo pr kvardratkilometer teltduk. (På femduker'n kunne bikja gjerne sovet på taket med sine 3 nærmeste venner for alt jeg hadde brydd meg men så var det å dra på et sånt beist som ganske utrent sivilist 20 år senere da...) 

Det viktigste tror jeg nok er å se på teltets konstruksjon opp mot de bruksområdene som det er realistisk at du vil bruke det i for det er så langt jeg kan se et stort spenn i funksjonalitet også i "superlight"verdenen. Regntetthet er nok ikke noe jeg ville brukt mye tid på å spekulere rundt. De fleste telt som nevnes her på fjellforum tåler at det regner en skvett. Men ut fra et 3-4 sesongs bruksområde i skandinavia er fort fleksibilitet rundt dette med ventilasjon, "kondenskontroll" og insektsbeskyttelse et poeng. Der finner du mye bra og mye mindre bra både i superlight og superheavy versjoner.

Det skal ikke være enkelt dette her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: Husky Sawaj 2 - 2500 gram 

Liggeunderlag: Mammut Lightpump UL - 535 gram

Sovepose: Mammut Sphere Spring Nautica - 650 gram

 

= 3685 gram

 

Altså ingen lettpakker, men lett nok til at jeg koser meg på tur :) Tar jeg med kun med tarpen fra Hilleberg på 767 gram som bolig, så blir jeg betydlig lettere. Men det er stort sett under tregrensa det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovepose xero 550 Mountain Equipment 1,1 kg

Bamse extreme 650 gr

 

Vurderer å kjøpe:

Exped downmat 7 LW 1,1

Nallo 3 (solo-og 2mannsbruk) 2,6

 

Totalt 5,450 kg. Mulig dette er i overkant for soloturer, men da er komforten i orden. Litt usikker på om jeg bør ta et egoistisk valg og velge et lettere rent solotelt ala Ringstind light 2. Event kutte ut Bamse underlaget eller velge tynnere variant til å ha under expeden og ved bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.