Gå til innhold
  • Bli medlem

Totalvekt på bo og sove


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Annonse

Så ut som en fin tur. Men en produksjonsfeil på stengene fra Helsport har lite med at duken på amerikanske lettvektstelt ikke tåler vind.

Det vet jeg.  Jeg har amerikansk lettveksttelt selv som fungerer bra. Link var ment som svar på et tidligere spørsmål om Superlight, tolket til Fjellheimen Superlight.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg.  Jeg har amerikansk lettveksttelt selv som fungerer bra. Link var ment som svar på et tidligere spørsmål om Superlight, tolket til Fjellheimen Superlight.

Ahh. Så ikke at det var stor S - egennavn - Superlight :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet:

WM Alpinlite 1011g

Exped Synmat 7LW UL 680g

Tarptent Scarp 2 1647g

Totalt 3365g

I skogen vår/høst

WM Alpinlite 1011g

Exped Synmat 7LW UL 680g

Warbonnet Superfly tarp 624(pluss noen plugger)

Ridgeline ca 40g

Totalt ca 2405 inkl plugger... ish..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så ut som en fin tur. Men en produksjonsfeil på stengene fra Helsport har lite med at duken på amerikanske lettvektstelt ikke tåler vind.

 

Helsport var berykta for dårlege stenger, Ringstind-stanga mi knakk to gonger før eg bytta ho ut med stang frå Hilleberg (Easton). Det stod ingenting, som eg såg i alle fall, om desse stengene med såkalla produksjonsfeil var dei gamle Helsport-stengene, men eg antar det utfrå brukstid for teltet og publiseringsdatoen for omtala. I så fall har Helsport bytta produsent etter dette (det var vel rundt årsskiftet 2012-2013), og brukar no ordentlege teltstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel alternativer, men for 3 sesonger:
 

Katabatic Alsek ( varm til -10) 753 g

Neo-air Xtherm, large 627g

Borah bivy 198g

Zpacks 2.6x3.0meter tarp 190g

Plugger og barduner ca 100g

= 1868g

 

Eller med diverse Tarptents i stedet for tarp og bivy

= 2500-2800g alt ettersom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helsport bruker DAC stenger nå.

 

Ihvertfall på de teltene jeg har hatt siden 2013. Bytter ofte telt...

 

Dersom hugsen min er riktig, var det i 2013 dei bytta til DAC. Og ettersom den tillinka omtala var datert 1. april 2013 etter knapt 200 døgn erfaringsgrunlag, reknar eg med at dei problematiske stengene ikkje var frå DAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

   

Helsport var berykta for dårlege stenger, Ringstind-stanga mi knakk to gonger før eg bytta ho ut med stang frå Hilleberg (Easton). Det stod ingenting, som eg såg i alle fall, om desse stengene med såkalla produksjonsfeil var dei gamle Helsport-stengene, men eg antar det utfrå brukstid for teltet og publiseringsdatoen for omtala. I så fall har Helsport bytta produsent etter dette (det var vel rundt årsskiftet 2012-2013), og brukar no ordentlege teltstenger.

Mitt Ringstind 2 ble kjøpt på XXL med Dac-stang, noe jeg er glad for da jeg med andre Helsport-modeller har opplevd stangbrudd. Når jeg var på XXL fant jeg Ringstind med Dac-merkelapp, og registrerte at det fantes telt uten Dac-merkelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.