Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av kuppeltelt


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jeg har litt lyst på et kuppeltelt. Har 2 tunneltelt og 1 hengekøye fra før av. Elsker hengekøya, men siden jeg nå har fått meg en pointer i tillegg til mine 2 whippeter, så tror jeg det blir litt mere kronglete å stappe alle sammen oppi der :P 

 

Så da lurer jeg på om noen har noen tips om noen gode kuppeltelt. Skal ha plass til meg og 3 bikkjer, og evt 1 person til, sånn innimellom, men hovedsaklig tenker jeg atter 2mannstelt får holde, har jo 3manns i tunneltelta liksom om det er så :) 

Skal også ha fortelt med plass til utstyr, og helt utgang på begge sider, mtp lufting, og helst ikke så veldig mye over 2kg, da vi ofte drar på flere ukers turer, og går langt.

 

Har titta litt på dette merket, men usikker på om det er noe som kanskje kan være bra? 

http://www.rei.com/product/865452/kelty-trailogic-tn2-tent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Reinsfjell superlight http://www.xxl.no/villmark/telt-og-lavvo/telt/helsport-reinsfjell-superlight-2-bla/p/1100095_1_style Regner med at bikkjene hovedsakelig ligger i bagasjerommet. Med to personer kan det bli trangt om plassen, men teltet har lav vekt og to utganger. Ikke superlight versjonen veier 2,95 kg +/- 15% (helsporvekt)

 

hm... kan jo stikke en tur på xxl og sjekke det ut imorra :)  Bikkjene ligger nok trygt og godt nede i soveposen de, om det er varmt, så ligger de som regel oppå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Min datter har en Dachs som trives best i soveposen hennes. Større hunder med tykkere pels tåler vel mer kulde. Jeg bruker heretter mitt Ringstind etter at jeg gjentatte ganger våknet med en slikkende Dachs opp på ansiktet mitt. Det blir å bære to telt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har en Dachs som trives best i soveposen hennes. Større hunder med tykkere pels tåler vel mer kulde. Jeg bruker heretter mitt Ringstind etter at jeg gjentatte ganger våknet med en slikkende Dachs opp på ansiktet mitt. Det blir å bære to telt da.

 

vel, mine er ganske tynnpelsa :P så de må enten sove i egen pose eller i min sovepose :) Men jeg har ikke no imot å ha de oppå meg så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul2

Har huset meg og bikkja de 3-4 år siste årene. Jeg hadde en Husky.

Dagens modell veier vel ca 1,4 kilo. Mitt er 1,65 kilo som er noen år gammelt.

Det er lett å sette opp alene siden det er selvstående. Fint med 2 innganger og 2 fortelt. Det er en del netting iinnertelt så det lufter veldig bra. Ikke plaget med bakerovn i teltet når sola står på om morgenen.

God takhøyde i mye av teltet. Det er romslig i forhold til vekt.

Vet noen er skeptisk til mye netting i innertelt men jeg synes det har fungert supert. Det er duk et stykke opp på innertelt hele veien rundt som skydder fra direkte trekk. Så er det rimeig fritt for kondens siden det har god lufting.

Jeg har i tillegg ekstra bunnduk så jeg kan sette det opp med bare yttertelt og bunn hvis det er sesong uten innsekter.

Siden teltet er lite og lett er det ikke et stormtelt så klart men det tåler en god del vind. Så litt avhengig av hvor du skal bruke det. Skal du ut med det senhøsten i storm på fjellet ville jeg valgt et telt som er mer stabilt, da går dog vekt en del opp.

Etter div turer er det ingen skader eller defekter på mitt telt selv om bikkja har tråkket rundt i det. Bunn er helt tett, ingen hemper eller sømmer som har blitt dårlige.

Jeg kjøpte mitt da dollar var en del lavere enn i dag så det er nok ikke like prisgunstig nå sammenlignet med telt en får her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dette https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul2

Har huset meg og bikkja de 3-4 år siste årene. Jeg hadde en Husky.

Dagens modell veier vel ca 1,4 kilo. Mitt er 1,65 kilo som er noen år gammelt.

Det er lett å sette opp alene siden det er selvstående. Fint med 2 innganger og 2 fortelt. Det er en del netting iinnertelt så det lufter veldig bra. Ikke plaget med bakerovn i teltet når sola står på om morgenen.

God takhøyde i mye av teltet. Det er romslig i forhold til vekt.

Vet noen er skeptisk til mye netting i innertelt men jeg synes det har fungert supert. Det er duk et stykke opp på innertelt hele veien rundt som skydder fra direkte trekk. Så er det rimeig fritt for kondens siden det har god lufting.

Jeg har i tillegg ekstra bunnduk så jeg kan sette det opp med bare yttertelt og bunn hvis det er sesong uten innsekter.

Siden teltet er lite og lett er det ikke et stormtelt så klart men det tåler en god del vind. Så litt avhengig av hvor du skal bruke det. Skal du ut med det senhøsten i storm på fjellet ville jeg valgt et telt som er mer stabilt, da går dog vekt en del opp.

Etter div turer er det ingen skader eller defekter på mitt telt selv om bikkja har tråkket rundt i det. Bunn er helt tett, ingen hemper eller sømmer som har blitt dårlige.

Jeg kjøpte mitt da dollar var en del lavere enn i dag så det er nok ikke like prisgunstig nå sammenlignet med telt en får her hjemme.

 

hm... det kunne jo ha vært noe, men på bildet, så ser det skikkelig avansert ut med stengene :P men nei, skal nok ikke brukes i noen storm, har isåfall et annet telt til det, skulle gjerne hatt et lettere til småturer og fine vår/sommer/høstturer hvor jeg syns det er litt unødvendig med 4kg telt og slikt :)  hm.. får titte litt til føre jeg bestemmer meg, liker å ha litt å velge mellom :) 

 

 

 

 

Har titta litt på dette også, litt tyngre enn det jeg egentlig i hovedsak tenkte, men virker jo bra sånn sett :) 

http://www.fjellrevenshop.no/fjallraven-akka-view-2-telt-p-4239-c-146.aspx

 

men om andre har flere forslag, eller vet no om de teltene jeg linka til helt i starten, så bare skrik ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Stengene er lett å sette opp. Alt henger sammen unntatt den på tvers oppå.

Konstruksjon gjør telt selvstående og stabilt og det blir god spenn i innertelt så ikke noe "sagg" følelse.

er du innom oslo kan du få se på det jeg har.

 

ok, da kan den jo være et alternativ den å :) skal få sett nærmere på den, for øyeblikket er det visst tomt for den å så :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du et lite innblikk i størrelsen på akka dome 3. Jeg vil tro det er akkurat passe til dere. Teltet står stramt og fint uansett vær. I følge fjellreven så skal innerteltet være ca.225 *180 så liggelengden skulle være grei.

 

10421517_10152574336270837_85573628916501622060_10152574343970837_24783420653029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.