Gå til innhold
  • Bli medlem

sovepose igjen Cumulus Panyam 600


Anbefalte innlegg

Da min gamle pose nå er en 20 år gammel ajungilac iglo som egentlig er utslitt, og blitt trang med årene, så er jag nå på jakt etter en ny tresesong, som også kan brukes vinterstid i nødsfall, etter en del søking på nett, og her på forumet har jeg kommet til at en cumulus panyam 600 passer til mitt bruk, men er litt skaptisk til og kjøpe noe jeg ikke har sett i real life.

Er det noen her som har erfaring med denne, og som kan fortelle litt om kvalitet slitestyrke, og om den holder den temperaturen den lover. hvordan er den og bruke i gapahuk en regnversdag, med hensyn til fukt?

 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Panyam 450 som sommerpose, og den er jeg godt fornøyd med!

 

Materialene er i god kvalitet - nået av det beste du får. Der er detaljer som jeg synes kunne vert bedre, for eksempel snoren som lukker/strammer "hovedhullet" sklir dårligt i "låse dingsen". Hadde denne vert litt mer fast vevet, og tred omvendt i "låse dingsen" hadde det vert super (det går det heldigvis an å gjøre nået med selv).

Posen er ikke i et vannavvisende stoff, og tåler i prinsippet ikke mye fukt. Jeg har bare brukt posen min på fjellet i telt og her fungerer den helt supert unner alle forhold.

 

Mht. temperaturen så holder ikke jeg varmen ved -6 (som er C Limit for Panyam 450) uten et lag med ull. Men dette med å holde varmen er veldig individuelt!

Alt i alt, vil jeg klart anbefale Cumulus, bra kvalitet og med tanke på prisen helt i topp. Sammenlignet, er der ikke langt fra mine Western Mountaineering poser til Cumulus - og WM ligg vel 3-4 ganger over prisen til Cumulus...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har Panyam 600 - forkortet utgave siden jeg bare er 169.

 

Har brukt posen i 2 vintersesonger nå, men heldigvis bare innendørs. Har i tillegg Helsport yttertrekk og lakenpose som "sovesystem". Totalvekt er ca. 1,5 kg.

Panyam 600 veier akkurat kiloet.

 

Look and feel tilsier at det er en pose av god kvalitet, men har altså ikke prøvd i kald snøhule ennå...Ytterstoff og glidelås virker solide nok, strammesnorer/hodeløsning likeså.

 

Eneste 2 minus jeg kan komme på:

 

1. posen som følger med er ikke kompresjonspose i vannavvisende kvalitet. Jeg bruker derfor en annen kompresjonspose som jeg hadde fra før...

 

2. stoffet langs glidelåsen kunne med fordel vært litt stivere for å unngå at yttertrekket kommer i veien når man åpner/lukker posen...

 

Alt i alt - jeg er meget fornøyd med mitt valg så langt; jeg sammenlignet div.alternative vintersoveposer og synes Cumulus er good value for money.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Cumulus lager utvilsomt gode soveposer. Jeg kom over en sak om Helen Lloyd som vintersyklet gjennom Yakutia i det nordøstlige Sibir, det er et av de kaldeste områdene i verden. Hun hadde en Cumulus 1200 pose, den overnattet hun i ute i minus 50 grader - uten telt.

http://helenstakeon.com/gear/review-cumulus-1200-sleeping-bag-winter-use/

 

Her er litt mer om turen:

http://helenstakeon.com/blog/too-cold-winter-biking-yakutia-photos/

Jeg er usikker på om jeg skal være imponert over en slik ekstrem tur, eller om jeg synes det er fullstendig galskap :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser på ymse soveposer selv. Den som slo meg nå var Cumulus LiteLine300 eller 400. Noen som har kjennskap til denne, kontra  Panyam450?

er en del lettere, og 4 grader forskjell på temperatur. 

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.