Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottefella lanserer NTN (New Telemark Norm)!


AgentOrange

Anbefalte innlegg

Annonse
  • 1 år senere...

Litt sent svar, men NTN er litt mer enn atter en ny binding. Det er faktisk ett helt nytt system, med sko og bindinger som ikke er kompatible med gamle sko. De nye skoene er dog kompatible med randonee bindinger.

Systemet lover en betydelig høyere ytelse, samt skibrems og utløser, så jeg har lyst til å prøve dette når jeg snart skal bytte ut skoene og skiene mine.

Jeg syns Telemarktips.com er overraskende positive i sin omtale:

http://www.telemarktips.com/TeleNews84.html

med linker til to testdager, samt mange omtaler på forsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NTN er revolusjonerende. Den har utløserfunksjon (dog ikke godkjent industristandard enda), skistoppere, og gåmodus (som betyr at du kan gå uten motstand fra fjæringen i bindingene).

Prisen er et mere interresant tema her... Har hørt at bindingen kommer til å koste rundt 4000 kr, og skoene rundt 6000 kr. Er ikke dette litt dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer med prisene som antydes vil jeg betegne det som "helt hinsides ". Jeg synes dette er et langt steg i riktig retning ift. telemarksbindinger. Skistopper og jevnere og mer presist trykk er bra forbedringer . Likeså at man slipper motstand mens man går .

Jeg vil allikevel vente med å rope halleluja, 1 generasjon av nye ting pleier å ha en del forbedringspotensiale.

Rottefella mannen i filmen sier bl.a at det ikke er noen finjustering på utløser bindingen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og det er sunt med litt skepsis her. De fleste nye produkter har det med å få "barnesykdommer"

Synes det med NTN kan virke bekymringsverdig at det er så mange smådeler. At utløserfunksjonen ikke er industrisertifisert er selvfølgelig og et minus.

Vi kan bare vente, håpe og se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok til å bli bra, og bedre vil det bli de neste 10 årene. Fint at vekta ikke blir alt for høy, selv om den sikkert kommer til å bli lavere på fremtidige modeller (sikkert av titanium og karbon til sinnsyke priser) Dette kommer til å bli en dyr fornøyelse, men bruker heller penga på dette enn fest, røyk og faen, for det koster mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nybegynner her.... Er dette et system man bør vurdere for tur-/fjellski?

Jeg tenker typisk... 2-5 dagers teltturerer med ca. 15 kg på ryggen i preparerte og upreparerte løyper....

TH

Da bør det i såfall være mye og lange bakker. Dette vil jo aldri bli så lett å gå med som vanlige fjellski. Jeg tror NTN vil egne seg best til toppturer der nedkjøringen skal være et av høydepunktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har jo egentlig vurdert denne i forhold til turbruk enda men NTN er veldig lett og leveres med tre forskjellige fjeringsstykker. Det letteste kan nok kansje egne seg på lettere ski i kokmbinasjon med lavere sko som T4(om det kommer i NTN standard). Det blir spennende å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbruk er jo et omfattende begrep. På toppturer i Jotunheimen og andre kystfjell vil den jo bli super. Men skal du over Hardangervidda eller til Sydpolen går du ikke for plastsko. Ser vel også dumt ut å komme med dette utstyret i skiløypene i nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har jo egentlig vurdert denne i forhold til turbruk enda men NTN er veldig lett og leveres med tre forskjellige fjeringsstykker. Det letteste kan nok kansje egne seg på lettere ski i kokmbinasjon med lavere sko som T4(om det kommer i NTN standard). Det blir spennende å se.

Er 1,8 kg pr par så veldig lett? Det er heller svintungt spør du meg 150-200 gram tyngre enn linken f. eks Et par åsnes rago 200 veier til sammenlikning ca 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hva en er ute etter... Vekt og kjøreegenskaper henger jo sammen.

Jeg finner T4/T3 bedre å gå i enn lærsko men når det gjelder dette vil det vel alltid være et spørsmål om personlige preferanser. Men kommer nok til å fortsatt bruke fjellski med wirebindinger når jeg skal på lange viddeturer ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.