Gå til innhold
  • Bli medlem

Jakttvillingene


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Jeg så mesteparten av første sesong, og også episode 1 i denne sesongen. Det er rart hvor mye jantelov og drittkasting som kommer, spesielt fra folk som ikke har sett programmene.

Vi snakker om to jenter som hoppet av skolen etter åttende klasse. Da var de lei, og skolevesenet var tydeligvis ikke tilpasset dem. Så vidt jeg kan forstå har de siden livnært seg som jegere, og hva andre slags jobber de måtte ha skaffet seg. Språkbruken deres, og forsåvidt sigarettforbruket også, er grov, men også sterkt preget av lite skolegang og hva jeg vil gjette på er et resultat av jaktopplæring i et sterkt mannsdominert miljø i Reisadalen. Nå er jo nordlendinger (alt nord for Trøndelag) kjent for å snakke rett fra levra, og disse er intet unntak.

Jentene har altså lite skolegang, men kvalifisert og godkjent som jegere på bl. a store rovdyr. Nå er jeg overhodet ikke jeger, men jeg gjetter på at folk som har (norsk) godkjenning for jakt på ulv og Bjørn kan sine saker.

Nok om det. TVNorge har invitert jentene med til USA for at de skal få oppleve jakt der. Serien er en samfunnsstudie i hvordan jakt delvis/tydeligvis foregår der borte (igjen: jeg kan lite om jakt) og interresant ut fra perspektivet at man kan lære noe der og. Det er verdt å merke seg at jentene (så langt) fremstår som seg selv og ikke som noe regissert. Om bøffelepisoden, som det bare er vist teaser fra så langt, ser man at en av jentene takker nei til å skyte, da jakten er ren troféjakt, eller bærer preg av det, og det strider mot hennes prinsipper. Villsvinjakten derimot, og også krokodillejakten er jakt på skadedyr slik det fremstilles.

Serien viser to viljestreke jenter, som mot samfunnets vilje (ikke følge normal skolegang) likevel kommer seg frem på sitt vis. Temaet er jakt, hvor også avliving vises. Med tanke på hvor mye vold, skyting og generell dårlig oppførsel som vises på TV i dag, både gjennom serier, men også på nyhetssendinger, så er det som vises i denne serien rimelig harmløst.

NOAH gjør mye bra, men når det kommer til realisme omkring vanlig dyrehold (type gårdsbruk og jakt) og hva dette (kan) innebære®, mener jeg de er rimelig langt ute på prærien/viddene.

 

Veldig bra skrevet, jeg er enig med dette.

 

Minner ellers på Arne Næss sine normer for saklig diskusjon;

 

Unngå tendensiøst utenomsnakk

Eksempler: Personkarakteristikker, påstander om motpartens motiver, årsaksforklaringer til argument.

 

Unngå tendensiøse gjengivelser

Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål.

 

Unngå tendensiøs flertydighet

Flertydigheten gjør at argumentet kan tilpasses kritikken.

 

Unngå tendensiøs bruk av stråmenn

Dette vil si å tillegge motstanders standpunkt et innhold han ikke står inne for.

 

Unngå tendensiøse originalfremstillinger

Informasjon som legges frem, må ikke være usann, ufullstendig, skjev og/eller holde tilbake relevant informasjon.

 

Unngå tendensiøse tilberedelser av innlegg

Eksempler: ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om Kollenhamstere er nært beslektet med jaktprøveraketter?

 

Med hensyn til innlegget til @ost så holder jeg en knapp på at det er dette lokale jegermiljøet som har mye av æren - det forklarer en del :)

 

 

Sipping over "dårlig ordforråd" faller på sin egen urimelighet. Sist jeg så tvillingene på skjermen brukte de ord og vendinger som passet for situasjonen de var i. Hva de ellers måtte ha i skolten vet jeg ikke, men tviler på at de er isolerte eller dumme eller hva det nå er folk prøver å si med "dårlig ordforråd".

 

Bruker jeg en noe mer sober uttrykksform når jeg utøver diverse predatorsyssler? Ja, men både tvillingene og jeg ville sannsynligvis greie å snakke med hverandre om jakt. Det er nok det. Franske postmodernister har et enormt ordforråd, men gitt at de kun bruker det til å kamuflere null i innhold, tyve i stil, så hjelper ikke lengden på ordene stort.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig nødvendig å kalle andre forummedlemmer idioter?

Det er det jo ikke, men man legger for så vidt opp til det når man slenger dritt om disse to jentene uten ha sett programmet. Er det verre å kalle forummedlemmer for idioter, enn andre utenfor forumet?

Jeg har sett en "trailer" for et senere program i serien, der de trekker seg fra en jakt som de synes er feil. De har refleksjoner rundt jaktetikk, men den er sikkert en annen enn mange her har. Hvis man klarer å løfte blikket over språkbruk og format, så kan denne serien faktisk bidra til både debatt og refleksjon.

Det er debatter som denne som drar serien ned i søla i større grad enn serien selv. Det er nå for satan i hælvette min mening.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett den nyeste serien så kan ikke uttale meg noe om den. Men etpar punkter til debatten så langt:

 

Det må være helt greit å mene at dreping av dyr ikke egner seg som underholdning på tv, og det uten å ha sett programmene.

 

Den forrige serien som gikk for noen år siden så jeg etpar episoder av og jeg synes tvillingene har en litt vel nonchalant holdning til risikoen for skadeskyting; Altså at man skyter selv om man langt ifra er rimelig sikker på å treffe og avlive dyret. 

 

Håper dette ikke er gjennomsnitt-jegerens holdning. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det må være helt greit å mene at dreping av dyr ikke egner seg som underholdning på tv, og det uten å ha sett programmene.

 

Den forrige serien som gikk for noen år siden så jeg etpar episoder av og jeg synes tvillingene har en litt vel nonchalant holdning til risikoen for skadeskyting; Altså at man skyter selv om man langt ifra er rimelig sikker på å treffe og avlive dyret. 

 

Håper dette ikke er gjennomsnitt-jegerens holdning. 

Hehe, om man skulle engasjere seg på nettet hver gang man så noe på TV som ikke er egnet underholdning så tror jeg fulltidsjobb kunne være mulig...:-)

Og gjennomsnittsjegeren er nok svært opptatt av å unngå skadeskyting. Skadeskyting er nok den største trusselen mot den foreløpig store aksept for jakt i Norge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen bruker betegnelsen skadedyr. Duverden. Det største skadedyret i naturen er jo mennesket.

Ellers er det jentenes totale mangel på respekt for byttedyret som gjennomsyret første programmet.

Skyting på alt for langt hold mm gjør at respekten for slike jegere blir minimal.

Fjortiss oppførselen kan en heller bære seg over med.

En av det eldste og mest erfarne jegeren i distriktet her uttalte at han følte med hver elg han hadde skutt.

For å komme dit har disse jentene en lang veg å gå.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noen bruker betegnelsen skadedyr. Duverden. Det største skadedyret i naturen er jo mennesket.

Ellers er det jentenes totale mangel på respekt for byttedyret som gjennomsyret første programmet.

Skyting på alt for langt hold mm gjør at respekten for slike jegere blir minimal.

Fjortiss oppførselen kan en heller bære seg over med.

En av det eldste og mest erfarne jegeren i distriktet her uttalte at han følte med hver elg han hadde skutt.

For å komme dit har disse jentene en lang veg å gå.

Nå har ikke jeg sett programmet så jeg vil ikke kommentere det etiske rundt jakten, men grunnen til at menneskeheten er skadedyr har ingenting med hvor "humant" vi avliver et bytte. Naturen er brutal. Å sakte bli spist levende er en av de verste og mest brutale måtene måtene å dø på, men dette er dagligdags i naturen. Vi som mennesker har muligheten til å unngå denne formen for avlivelse, men det har mer med vår empati for byttet enn at det har noen praktisk funksjon, selv det klart er mer praktisk at noe dør raskt.

 

Problemet med menneskeheten er at vi tar over landarealer, jakter arter til utryddelse for pengene sin skyld og sprer dyr, planter og mikrober til alle verdenshjørner. Ingen av disse tingene har med hvor mye man respekterer et dyr man tar livet av. Nesten uansett hvor brutale vi mennesker er til å avlive dyr, foruten noen syke mennesker som bevisst søker å maksimere lidelse, så klarer naturen fint å matche dette i sin råskap. Desverre.

 

Jeg sier ikke dette som et argument mot "human" avliving. Jeg er svært for at man skal sette dyrevelferd høyt på dagsorden, men vi mennesker har en tendens til å vurdere viktigheten av noe med hvilke mye følelser det skaper. For oss som samfunn kan det kanskje stemme, men i det store og hele er dette skremmende lite viktig i naturen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alder og erfaring er nødvendigvis ingen god combo på jakt. Som standplassleder på storviltprøven i flere år så vet jeg hva jeg snakker om. Gamlekara har dårlig helse, dårlig syn, dårlig hørsel, dårlige våpen, dårlig optikk og dårlig våpenkultur og trener aldri. Ungdommen er noe helt annet. De er seriøse, godt utstyrt, trener mye med våpenet, er fokuserte og kunnskapsrike. Jeg har god tro på jegerungdommen, de vi ser på tv er bare to av utrolig mange. Liker man det ikke er det jo bare å slå av.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RE. Vil bare føye til, for de som ikke er informert. I USA har de luftgevær, som gir omtrent samme annslagsenergi som våre "minste" lovlige kalibre for storviltjakt. Og buejakt, er tilatt i mange land. Til og med i naboland. :) En bekjent skjøt en svartbjørn med pil og bue, i USA allerede på 80-tallet. Og det var en artikkel i bladet Våpen/Våpenjournalen om dette. Meget effektivt.

Men, jeg er enig med deg. Og programmet skal jo ikke vise norsk jakt og etter norske regler. Liker ikke folk jakt, eller jaktmetoder i andre land, behøver de jo ikke se på.

Både villsvin og krokodiller er skadedyr i området, men brukes til mat! Jeg har ikke likt (den siste praksisen) med lange dyretransporter, til slakteriene her i landet. Kanskje vi skal lage en tråd om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det jentenes totale mangel på respekt for byttedyret som gjennomsyret første programmet.

Skyting på alt for langt hold mm gjør at respekten for slike jegere blir minimal.

Hva mener du med: "skyting på alt for langt hold"! Kan du utdype?

Jeg vil vel også anta, at fordi jentene er unge og på "TV", så forsøker de å vise seg som uredde og upåvirket. Hvordan hadde folk reagert, hvis de hadde satte seg ned og "sippet", hver gang de avlivet noe? De fleste jegere jeg kjenner, føler vemod ved selve avlivningen. Men gleder seg over å lykkes på jakt, det perfekte skuddet, o.l.

Selvfølgelig kan det diskuteres hvem, som er det største skadedyret i naturen. Men begrept brukes da om dyr, som skaper problmer for oss mennesker. Enten de kun ødelegger avlinger, skader/dreper våre husdyr, eller er til fare for oss mennesker.

Men var det opp til enkelte, så skulle naturen klare seg selv og vi mennesker skulle kun spise "grass". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 Det er ikke så lenge siden at det var tillatt med fellefangst av flere typer dyr i Norge og det var ikke alltid at denne jakten var så mye mer human enn det vi har sett i dette programmet.

 

 

Sakskorreksjon

Fellefangst er fremdeles tillatt i Norge, både som bås for levende fangst, burfeller for kråke o.l, slagfeller for mår, mink, røyskatt, og snarer for rype (i deler av landet). Slik det er tillatt brukt i dag er nok slagfellene noe av det mest effektive og minst stressende man kan bruke. Sakser derimot har man heldigvis gått bort fra.

 

Forøvrig så virker det som human jakt settes = kruttvåpen, hvorfor det? Hensikten må jo være at lidelsen er over raskest mulig. Registrerer at det også kommenteres i programmet etter at villsvinet er lagt i bakken - det slapp å løpe rundt med ei kule eller hagl i kroppen over tid. Sammenlikner man den tiden villsvinet led med den tiden det tar fra en gris blir dratt inn i slaktebilen, stuet sammen og kjørt 25 - 30 mil til slakteriet (siden maten skal være så billig at slakting og videre bearbeiding ikke kan skje noenlunde lokalt) før den blir slaktet så kan jo diskutere hva som er dyretisk verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit med debatt, både om jakt, jaktkultur, jaktmetoder og alt annet som er relatert til jakt innenlands og utenlands. Det jeg reagerer på, er at det fyres i gang en tråd fra en person, som helt åpenbart kun har til hensikt å spre møkk. Ikke kjenner man tvillingene, og gjennom det har litt innsyn om hvilke holdninger de er i besittelse av. Ikke har man engang sett programmet.. Man refererer til og med til en "tidligere sesong" som ikke engang eksisterer... Forstå det den som kan. Jeg gjør det ikke. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er forholdsvis mange som viser til en forrige sesong/serie. Jeg husker ETT program på NRK om disse jentene, men nå er jo min hukommelse rimelig begrenset så jeg ser fram til henvisninger til hvor denne forrige serien ble sendt, hvor mange episoder og om den er tilgjengelig på nett?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det timelange programmet ble sendt i Ut i naturen i januar 2014. Det finnes på nett via nrk.no (søk f.eks på tvillingene i søkefelt øverst til høyre). Det ble temmelig mye oppheta diskusjoner den gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det timelange programmet ble sendt i Ut i naturen i januar 2014. Det finnes på nett via nrk.no (søk f.eks på tvillingene i søkefelt øverst til høyre). Det ble temmelig mye oppheta diskusjoner den gang også.

 

Det timelange programmet ble sendt i Ut i naturen i januar 2014. Det finnes på nett via nrk.no (søk f.eks på tvillingene i søkefelt øverst til høyre). Det ble temmelig mye oppheta diskusjoner den gang også.

Joda, så det programmet, men flere her hevder å ha sett den forrige SERIEN..  Håper de kan fortelle mer om den.. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så Tvillingene på tv og synes det var et bra program. Men det kan vel være fordi jeg er fra nord-troms selv.

Litt (mye) finsing i ny og ned kan vel være litt irriterende, men har hørt mange voksne mannfolk som finser like mye som jentene gjør.

Trur det kan være et snev av misunnelse på jentene som tørr gjøre det dem har lyst til å gjøre. 

Rart at så mange kan være så klar på at det er et dårlig program, selv om dem aldri har SETT det selv.

Blir som han som  kjenner en som kjenner en som har hørt om... osv.

 

Jeg sier som vi gjør her nordpå: Se no for fan programmet før du uttaler deg om det.

 

Kan ikke huske at jeg så samme reaksjon da jålebukken "Hoffern" lagde jaktprogram på TV2. Men så er han jo kjendis og voksen mann.

Gjemte seg bak en kokk i tillegg. Han bruket jo både jagende hunder og skyting på lange hold. Mener han også "nesten" fikk skyte en hval med kanon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første program som jeg så gikk på NRK opptrådde disse jentene med svært tvilsom våpensikkerhet. De viftet og veivet med våpnene i alle retninger, også på hverandre. Så skadeskjøt de en fugl som de ikke en gang lette etter, respekten til naturen og dyrene var på et svært snevert nivå. På mange måter demonstrerte dette programmet hvordan jakt ikke skal være. Hylekoret her på FF som hyller disse jentene og kaller skeptikerene idioter burde heller ta seg en bolle og stikke fingeren i jorden. Disse jentene burde vært beskyttet mot seg selv. Programmet burde aldri vært sendt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vel ingen her på FF som hyller disse jentene, og ser heller ingen grunn til å kalle noen idioter, men synes ikke det er noen grunn til å mene at jentene bør beskyttes mot seg selv. De er langt fra A4,  og jeg er sjeleglad for at vi lever i et land hvor vi kan få lov til å være den vi vil.

Kanskje vi heller skulle diskutere intelligentsiaen i Paradise Hotel?!  Jeg har nemlig aldri sett den serien, så da kan jeg diskutere like skråsikkert som deg, Dag... :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det første programmet nå nylig, men vil ikke gjøre meg opp noen mening om de to før jeg har sett alle episodene. Det blir for dumt å kritisere før hele saken (alle episodene) ligger på bordet. Mener jeg, som er godt kjent med jakt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.