Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for 2 personer + hund


JorgenKn

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er på jakt etter et 3sesongers telt for to personer og en hund. Må også gå til aleneturer med hunden. (mtp vekt)

 

 

Teltet skal hovedsaklig brukes i Oslomarka, men vi har planlagt flere fjellturer på hver en uke. Så må tåle litt vær. Er det meldt superdårlig vær, holder vi oss heller hjemme. Men det vet man jo aldri.

 

Jeg ønsker gjerne:

- et telt helst under 2,5kg

- tåler vind og regn på fjellet på høstern og våren bra

- fortelt med plass til 2 store sekker og en hund på 24kg. Muligheter for matlaging. Omrokkering er greit.

- helst rundt 5000kr

 

Disse teltene står det nå mellom:

 

- Ringstind 2

Pluss:

     + Veldig bra pris

     + Lav vekt

     + God duk

    + Hunden kan være inne i teltet når jeg går alene (mtp bunnduken)

    + Fint ettmannstelt

Minus:

     - Trangt for 2 personer?

     - Lite fortelt

     

 

- Fjellheimen2 SL

Pluss:

    + Lav vekt

    + Stort fortelt   (ser for meg hunden her)

    + Stort nok innvendig telt for 2personer.

Minus:

    - Tynn duk?

    - Vind?

    - Litt dyrt, men ok om det er verd det.

 

 

- Fjellheimen 2

Pluss:

    + Bedre en SL i fjellet?

    + Hunden kan være inne i teltet når jeg går alene (mtp bunnduken)

Minus:

    - Høy vekt

 

 

Noen som har noen innspill? Eventuelt forslag til andre telt?

 

Takk for svar,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du ser på 2 manns kan du sjekke ut Hilleberg Nallo 2/2GT, evt 3/3GT som er større.

GT versjonene har ekstra stort fortelt.

Sprenger kanskje budsjettet litt, men selges på tilbud nå og da om du har tid til å vente og se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de behov du beskriver så kan du stryke Ringstind 2 fra lista med en gang. Jeg har og bruker dette teltet selv men kun til solo-turer. Helt greit å dra storsekken inn i teltet og kokkelere i forteltet da. Med to stk i teltet blir det fort trangt noe min relativt spebygde mor fikk erfare da hun skulle dele det med en 9-åring på en campingplass i fjor sommer. Det var muggen stemning på begge to så fort de var to der inne og de greide til og med å bøye teltstanga litt i krangel om plass. Å dra med to store sekker og bikje i tillegg er noe jeg kun ville gjort i akutt nød når samtlige værguder slo seg sammen i et forsøk på å utrydde menneskeheten.

Jeg har tenkt på å investere i et telt noenlunde likt det du beskriver og synes Helsport sine Reinsfjell 2 og Reinsfjell Superlight 2 som har to utganger og to fortelt ser bra ut. Prismessig i overkant av hva du spesifiserer. Kr. 500,- over på XXL for superlight. Reinsfjell 2 ser jeg foreløpig ikke i mange butikker og bryter vaktkravet ditt med en god halvkilo. Sportsdeal.no har den ute til salgs for 5100. Kan hende det blir billigere andre steder etterhvert.
Tror nok disse ville gjort jobben bra. Evt Lavvu-light ser interessant ut. Rett og slett en "mini-lavvo" på ca 2 kg som jeg ofte ser til salgs rundt 3500-4500.
Alternativt ser også Hilleberg Rogen interessant ut synes jeg men den byr på både høyere pris, litt lavere takhøyde og et "tak" som bevisst er litt for lite for å sikre ventilasjon men med mulighet for å dra det mer ned på siden mot vinden. Litt utrygg på denne løsningen med tanke på væromslag og skiftende vindretninger i løpet av natta kjenner jeg.

Ser du etter typiske tunneltelt a la fjellheimen gjør du deg selv en stor tjeneste med å velge telt oppgitt til å romme et menneske mer enn du tenker å ha med deg. Det går med 2 i et 2-mannstelt men det er ikke plass til å gjøre noe annet enn å prøve å ligge i ro så du ikke vekker den som ligger halvveis oppå deg. Med en god halvmeter mellom underlagene i et 3-pers telt har dere plass til å spille kort, sette opp noen stearinlys, spise og slikt også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Helsport sine hjemmesider

http://www.helsport.no/tips-til-valg-av-telt

 

"Når vi oppgir en manns, tomanns, tremanns osv. som størrelse på et telt, er dette ut fra en beregning av antall liggeplasser. Hvis tre personer deler et tremanntelt, er det altså soveplass til alle, men ikke stort mer enn dette, og det blir derfor trangt med tanke på matlaging, bagasje og lignende. På sommeren, hvor man stort sett oppholder seg mye utendørs har det kanskje ikke så mye å si, men det er allikevel viktig å tenke på at været snur fort, og det kan være greit med litt ekstra plass. På vinterstid vil vi generelt uansett anbefale å gå opp en størrelse på teltet. Er det 3 mann som skal på tur, passer nok et 4 mannstelt best."

 

Av de alternativene du nevner, bør Fjellheimes SL 3 være det beste alternativet. Et telt for 3 sesonger på under 2kg, og holder unna godt med vær. Har dette selv, og ligget inne på vidda i endel vind med madammen. Har også fjellheimen Light 2 og Ringstind Light 2, men disse er utelukkende til soloturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis har Ringstind 2. Det jeg har sett av det så er det for lite. Solotelt eller 2 små personer med 2 små sekker passer. Selvfølgelig litt forskjellig meninger på det etter hvor trangt man vil ha det.

 

Slik jeg ser det er vel Fjellheimen et godt valg, enten Light eller Superlight. Det har stort fortelt og bra høyde inne på max. Om 2 manns er stort nok til 2 personer får dere vurdere etter hvor store dere er, type liggeunderlag etc. Til sommerbruk i marka er vel 2 manns fint supplert med en tarp. Til fjells vil nok 3 manns versjon være bedre. I versjon Superlight er 3 manns uansett lett.

Light er dog bedre med tanke på slitasje over tid enn SL.

Som noen nevner er og Hilleberg Nallo en mulighet, Der ville jeg dog hatt 3 manns selv da 2 manns bare har 100cm takhøyde.

 

Jeg har lavvulight som noen nevner. Til markabruk er det supert. Veldig god plass kontra vekt. Ikke noe fortelt men nok plass alikvel. Har som regel brukt min med 2 voksne, 2 store sekker og 2 huskies.

Også fin i marka når det er kaldt da det er enkelt å lage mat inne pga høyde. Fyring er og greit men det blir ikke like varmt inne som et telt. Digg å kunne stå å skifte klær.

Siden det er enduks vil du få noe mer kondens enn i telt.

Til fjellbruk er det litt mer vindutsatt enn et telt. Mitt er noen år gammelt med 6 barduner. Dagens leveres med 12 som standard. Mitt har tålt en del heavy vind uten at jeg har målt styrkre på noen målte. Var så ytterduk var dekket av våt sand som blåste opp fra bakken i Femund. Men jeg er ikke noen ekspert på vindstyrke. Tåler nok mer enn man først tror. Men et telt blir mer stabilt og vil bevege seg mindre.

Tenkerman på slik er også GoLite ShangriLa et alternativ, finnes noen ganger brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode svar! Takk.

 

Da stryker jeg Ringstind 2.

 

Nallo-teltene virket som noen gode forslag. Hvordan er det å ha hund i innerteltet? Er bunnduken solid nok til klørene? Jeg fikk skikkelig sansen for Nallo3! Ganske grei pris med fjellforumrabatten også. 5520,- Vektmessig så går det også innenfor grensen min. Tror jeg skal klare meg uten ekstra fortelt om jeg omrokkerer litt.

 

 

 

Så nå står det egentlig mellom Fjellheimen 2eller3 SL og Nallo3. Det heller mest mot sistnevnte. Hvilken av disse anbefaller dere meg mtp vind og regn i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har et Fjellheimen SL 3 Camp og til 2 voksne er dette komfortabelt passelig.

Tror det er på grensen til trang med 2 camp for 2 voksne.

Kommer litt ann på kravene man stiller til plass.

Forteltet blir også noe mindre ifht at du vil ha plass til 2 sekker, matlaging og hund.

 

Fjellheimen SL 3 Camp er det plass til 2 store sekker (jeg har 110l Alpinist) og da har jeg fortsatt plass til å bevege meg ut/inn altså er det også plass til en hund.

Det er god plass til matlaging i forteltet.

 

Når det gjelder styrken til teltet så syns jeg teltet klarer mine krav. Lå på Hardagervidda ifjor i 12-13 m/s uten problemer. Det regna også endel innimellom uten at dette skapte noe problem.

Det er kanskje noe luftig/kaldt til de seneste høstturene i høyden. (oktober og utover), men dette teltet dekker de fleste behovene jeg har fra midten av april til slutten av september.

Bruker teltet også på soloturer.

 

Negative ting er litt få bardunfester, men jeg har fått sydd på 2 ekstra av Helsport på toppen av hver av buene på kortsidene.

Bunnduken er noe tynn og skjør så skal jeg bruke teltet på steinete terreng har jeg med en footprint. (kosta 375 kr i helsport outlet)

Litt luftig i innerteltet hvis det blåser mye, men en god sovepose løser det.(Er igjen veldig godt når det er varmt på sommeren)

 

Vanskelig å få i pose å sekk, men her føler jeg at det er nært for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi oss en vurdering av teltet når du har fått testet litt da, @Jeagle

Selv kjøpte jeg et Tentipi Safir 7manns for noen år tilbake, og er kjempeglad i det teltet -- men det veier jo 11kg og blir bare brukt til kano-, sykkel- og bilcamping. Når vi skal på fotturer kjører familien tunneltelt, noe annet var liksom ikke aktuelt... ...før nå, kanskje? Olivin ser veldig spennende ut -- og jeg liker at Tentipi (i motsetning til alle andre teltprodusenter i verden), ikke bare anbefaler ovn, men endog opplyser om at "En liten, öppen eld kan i nödfall tändas inne i tältet".

Tøft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIl emnet: Selv er jeg superfornøyd eier av et Hilleberg Nallo 4GT, som brukes på fottur enten vi er to kompiser (hvor "gjesten" ikke eier eget telt) eller familie på fire. Jeg er virkelig forelsket i muligheten til å åpne opp hele kortveggen til det store ytterteltet for ly og utsikt i regnvær og vind, mens man lager mat eller bare slapper av i teltet. 

post-12824-0-46004400-1416768877_thumb.j

Jeg vet ikke om dette går an på "vanlig" Nallo(?), men sjekk det ut. Hilleberg anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.