Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av dyreparkbjørner til trening av jakthunder?


Bjarne H.S.

Anbefalte innlegg

Dyreparken på Flå i Buskerud bruker bjørnene til å trene jakthunder! Er dette ok? I mine øyne er dette et soleklart brudd på bjørnenes dyrevelferd i parken. Kan umulig være lovlig! Bildet er fra FB-siden til Flå Jakt- og fiskesenter som arrangerer dette i samarbeid med dyreparken.

 

post-8487-0-83731600-1426083861_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det umulige er mulig og helt lovlig.Hvorfor mener du at dette er "et soleklart brudd på bjørnenes dyrevelferd"? Har ved selvsyn sett hvordan dette foregår og bjørnene oppsøker hundene av egen fri vilje.  De synes sikkert det er sabla moro å skremme livskiten ut av de fleste hundene som blir testet, for det er meget få hunder som er egnet nervemessig til  bruk på bjørn. Og nettopp dette er viktig å få klarlagt under kontrollerte former da uegnede hunder er farlige å bruke ,både for hunden selv og hundefører. 

 På hvilken annen måte skal vi sikre oss å ha tilgang til dyktige ettersøkshunder på bjørn ved påkjørsel etc.?  Meget ok og fornuftig etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større dyreplageri for bjørnen å sitte inne i en innhegning med minimalt med stimuli. Det er lov å bruke skjønn og se hvordan bjørnen reagerer på møtet med en hund. Hvis den ikke virker urolig og stresset, så er den nok ikke det. Bjørner intelligente nok til å forstå at de er på to forskjellige sider av et gjerde og de ikke vil utgjøre noen trussel for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store rovdyr innesperret, lar de formere seg, så avkommet kan skaffe flere besøkende, avliver avkommet for det ikke er plass til de, nye avkom året etter for flere besøkende. Nå ukentlige besøk av bikkjer, hvis bjørnen ikke ønsker å "treffe" bikkja lokkes den ned til bikkja...

 

Hører det blir sagt at dette er lovlig, men i mine øyne forkastelig dyrevelferd, og en holdning til og en bruk av store rovdyr jeg ikke liker. Dette er på linje med eksotiske dyr på sirkus...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utg.punktet imot dyreparker men jeg har innsett at vi må ha de,og at de på flere måter er viktige. Jeg tror bl.a. det er lettere for mennesker å bli glade i dyr de har sett "live",kontra på tv eller i en bok,og jeg tror det kommer de ekte ville dyrene til gode ved at de tas bedre vare på. Jeg tipper at hvis alt av ville dyr i fangenskap hadde blitt forbudt hadde mannen i gata for glemt dem.

 

Når det gjelder trening av hund på dyreparkbjørn så er jeg i utg.punktet også mot dette,men ser at det er nødvendig med tanke på at vi skal ha bjørn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke bort fra at dette kan spare livet til ville bjørner. En viktig grunn til ulykker og "nødvergeskudd" av bjørn, er elghunder som har jaget bjørn og som blir redde og kommer løpende tilbake til jegeren med en sinna bjørn i hælene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utg.punktet imot dyreparker men jeg har innsett at vi må ha de,og at de på flere måter er viktige. Jeg tror bl.a. det er lettere for mennesker å bli glade i dyr de har sett "live",kontra på tv eller i en bok,og jeg tror det kommer de ekte ville dyrene til gode ved at de tas bedre vare på. Jeg tipper at hvis alt av ville dyr i fangenskap hadde blitt forbudt hadde mannen i gata for glemt dem.

 

Kan ikke si meg enig i standpunktet ditt her. Det er da ingen menneskerett å bli "glad i dyr"? Tror heller ikke at norske ulver eller bjørner lever i større velstand nå enn hva de gjorde før vi begynte å ha de i innhegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.