Gå til innhold
  • Bli medlem

Para Ranger topplokk


Brennelv

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er sidelommene som har denne funksjonen på de store norrøna-sekkene. Funker forsåvidt greit nok på min reconpack/recon syncroflex men jeg unner meg like greit de 68 grammene en ultrasil daypack på 20L veier. Ikke tar den noe plass heller (laget for å henge på nøkkelknippa).

http://www.fjellsport.no/sts-daypack-ultrasil-blue.html?gclid=CjwKEAjwz_-nBRC0zbDb_YOT1TgSJACW2VEC96cOQhrW2L0KcPbZCW39L_WFa2yLQlxwwXNnOpy7FxoCkqzw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det skal vera vansklegare å stenge snøen ute av sekken :(

Eg har dårleg erfaring med snø og topplokk som er festa med reimer. Eg foretrekk derfor fastsydde topplokk, men diverre ser det ut til at stadig fleire sekkeprodusentar ikkje har forstått dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker storsekken ("broren" til pararanger) til det meste av turer med til dels veldig varierende vekt og volum på innholdet. Alt fra max 1/3 full og totalvekt under 10kg for "kjapp" forflytning og innstilt på spartanske campforhold. Til smekkfull pakning med dagstursekk/jaktsekk festet under topplokket med totalvekt som strekker seg opp mot 40 kjærlig kilo. Dette er når jeg er mer i modus for å ta meg frem til en basecamp og leve livets glade dager i camp med overflod av det meste og ta dagsturer (typisk på rypejakt) derfra. 
Å kunne heve og senke topplokket er en av de tingene jeg virkelig setter pris på med norrønna-sekken min siden det er en av flere tekniske løsninger for å komprimere eller øke volumet på sekken. Fleksibilitet er en god ting slik jeg ser det. Snø i sekken har jeg egentlig ikke opplevd som et problem noen gang selv etter heftige tryn på ski i puddersnø (i gamle dager da jeg ikke syntes snø var et helt uakseptabelt innfall fra naturens side). Snølåsen ned til hovedrommet gjør da jobben sin så vidt jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg foretrekk derfor fastsydde topplokk, men diverre ser det ut til at stadig fleire sekkeprodusentar ikkje har forstått dette.

 

Har du kommunisert ditt synspunkt til sekkeprodusentene da?   Hvis de ikke er klar over hvilket synspunkt du har når det gjelder fastsydd topplokk, så tar de jo heller ikke hensyn til det når de designer sekkene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Å kunne heve og senke topplokket er en av de tingene jeg virkelig setter pris på med norrønna-sekken min siden det er en av flere tekniske løsninger for å komprimere eller øke volumet på sekken. Fleksibilitet er en god ting slik jeg ser det.

 

Men dette kan ein med eit fastsydd topplokk også, det er jo stramming med lange reimer i bakkant. Forskjellen er at topplokket ikkje ligg i vater når sekken ikkje er full. Eg har to sekkar som eg på det meste har hatt meir enn 45kg i, og som fungerer like godt tom. Begge har fastsydd topplokk og eg har aldri savna å kunne justere høgda topplokket i framkant på desse sekkane.

 

Snølåsen ned til hovedrommet gjør da jobben sin så vidt jeg har erfart.

 

Det er der erfaringa mi ikkje er den same. Det er i kraftig snødrev når sekken ikkje er stappfull, at eg har erfart at snølåsen ikkje fungerer. I dei same forholda dekker eit fastsydd topplokk veldig godt i framkant, og i bakkant ligg lokket godt nedover sekken. Med topplokk som er festa med reimer, kjem det inn snø i framkant, og snølåsen ligg som ei trakt nedi sekken dersom ein ikkje er veldig nøye med korleis ein pakkar.

Med sekken stappfull, fungerer nok snølåsen. Men ettersom eg likar å ha lett sekk, er det ofte eg ikkje bryr meg om å fylle sekken til randen. Då er eg brått attende til fleksibiliteten over, der erfaringa mi er at fastsydd topplokk gjer sekken meir fleksibel, fordi dette fungerer betre uavhenig av kor mykje eg har i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.