Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettvektstreffets listetråd 2015


Tor Magnus

Hva blir basisvekten din på treffet?  

59 stemmer

  1. 1. Hvor mye har du med deg (alt uten mat og det du har på deg)

    • Tung (25kg+)
    • Normal (9.1 - 25kg)
    • Lett (4.5 - 9.1kg)
    • Ultralett (2.3 - 4.5kg)
    • Superlett (1.4 - 2.3kg)
    • Ekstremlett (<1.4g)
      0


Anbefalte innlegg

Annonse

Her er mitt første forsøk på en slik liste: http://lighterpack.com/r/bc5oqs

 

Mat er ikke med, og det er sikkert ting jeg har glemt. Jeg ser allerede nå at det er ting som sikkert kan sløyfes, men jeg setter pris på alle tilbakemeldinger også.

Først og fremst synes jeg det er viktig å definere hvilken eller hva slags tur listen gjelder for. Dersom vi forutsetter at denne listen er for lettpakketreff i begynnelsen av juli i Nordmarka så er det en del ting vi kan plukke frem med en gang.

 

Det er lyst hele natta, du trenger ikke lykt.

 

Det er sannsynligvis ganske varmt (men lurt å holde et øye med værvarsel sånn i tilfelle, helt fram til avgang) så du trenger sannsynligvis ikke så varme (og tunge) klær. F.eks. dunjakken. Regnjakken og regnbuksene dine er ganske tunge, ikke langt fra et kilo til sammen. Når du en dag skal erstatte disse så ville jeg vurdert å se etter noe lettere. Min regnjakke og bukse veier tilsammen 220g og har da til og med glidelåser under armene.

 

Trenger du downmat om sommeren? Ser helt klart at den er komfortabel, men du trenger den ikke for varmen. Har du noen lettere alternativer?

 

Soveposen din er overraskende tung på tross av temperaturratingen. Når det er på tide å bytte den ut ville jeg vurdert noe lettere.

 

Sjekk hvor mye bardunene på tarpen din veier. Jeg tipper at du kan bytte ut bardunene med tynnere barduner uten å risikere brudd.

 

Jeg tror også at det vil være mer behagelig med tynnere (og lettere) bukser på kroppen når vi er ute å går. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Sjekk hvor mye bardunene på tarpen din veier. Jeg tipper at du kan bytte ut bardunene med tynnere barduner uten å risikere brudd.

&nbsp;

Akkurat for lettpakketreffet er vel vekt alt. Men i praktisk bruk, kan det likevel vera grunn til å unngå dei aller tynnaste snørene til bardunar. Det er strengt tatt lite vekt å spare, og det er langt enklare å få opp att knutar på litt grøvre snøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt første forsøk på en slik liste: http://lighterpack.com/r/bc5oqs

 

Mat er ikke med, og det er sikkert ting jeg har glemt. Jeg ser allerede nå at det er ting som sikkert kan sløyfes, men jeg setter pris på alle tilbakemeldinger også.

Några snabba, gratis eller nästan-gratis förslag:

Packpåsar, 3x80=240 g. Använd en vanlig svart søppelsäck som liner i ryggsäcken, ca 75 g, men till din ryggsäck kan du klippa bort säkert en tredjedel, så ca 50 g. För att få lite styr på ting i säcken kan du bruka vanliga plastpåsar från butiken, mindre än 25 g per påse, treliterspåsar med glidelås (brukas normalt som fryspåsar), under 15 g/påsen eller tunna små søppelpåsar ca 5 g/påsen. Så mellan 65-125 g beroende på vilket du väljer. Spara 115-175 g.

Toalettpapper 100 g. Ta passelig mängd från rullen och förvara i en liten zip-lock plastpåse. För 2 dagar borde 20 g räcka gott och väl. Spara 80 g.

Lykta 120 g. Upp till var och en att bestämma om det trängs mitt i sommaren. Mulighet att spara 120 g.

Tallerken 96 g. När jag trenger en tallerken brukar jag en sådan från färdigrätter av type Fjordland eller liknande färdigportioner. Min har det varit risgrynsgröt i, den rymmer nog ca 8 dl och väger 33 g. Det finns möjlighet att trimma lite på kanterna, men den blir då lite mindre stabil och vinsten blir bara 2-4 g. Den är relativt stabil, så det finns möjlighet att välja en lättare variant. Spara ca 60+ g.

Totalt ca 400 g att spara.

Är det saker du kan tänka dig byta ut finns återigen mycket potential. Några relativt tunga poster i din packning är sovepose och liggunderlag, andra där det finns goda marginaler å spara lite är kniv, regnkläder och diverse andra kläder men då är det igen ett spörsmål om och i så fall hur mycket du är villig att lägga ut för att spara vikt. Här blir det allt från hundra kronor till många tusenlappar som kan hjälpa. :-)

Kom ihåg att ta lettkokte havregryn, du spara inte vikt på dem, men när du kokar upp vatten är det bara att hälla i havregrynen och röra om ett par gånger de närmaste minuterna, det behöver inte stå och koka över lågor, så du sparar lite bränsle på det.

God tur, jag hoppas vi ses på träffen om det bara passar in med ferien jag önskat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

&nbsp;

Akkurat for lettpakketreffet er vel vekt alt. Men i praktisk bruk, kan det likevel vera grunn til å unngå dei aller tynnaste snørene til bardunar. Det er strengt tatt lite vekt å spare, og det er langt enklare å få opp att knutar på litt grøvre snøre.

Vikt är aldrig allt, ens på lättviktsträffen. Det ska vara en god upplevelse i skogen, ellers går det för två dagar att bara ta på sig kläder och lämna allt annat hemma, man överlever säkert två dagar utan mat och specialtillverkade skjulesteder mitt i sommaren. Packvikt 0 g! Men IKKE gör det. ;-)

Det kan vara ganska mycket att spara på barduner, de jag fick med en tarp var på 3 meter per styck, 6 st och vägde ca 10 g/m, alltså 180 g. Bytt ut mot lite kortare linor och tunna och kunde därmed spara 165 g!

De nya linorna är också lite styvare, så det är mindre risiko att det blir knutar på dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LightDan

Som vanlig - veldig bra tips, men problemet med plastposer er at de ikke er komprimerbare på samme måte som vanntette pakkposer. Jeg vil slite med å få plass i sekken om jeg ikke kan komprimere ting.

Enig i det. Alla tips är just tips.

Det är upp till var och en att vurdera om det passar just dem. Som sagt, vikt är inte allt. :-)

Det går ju fint att skifta till kompresjonspåsar i Cuben, men så länge jag inte har en specifik budget att gå på så ger jag tips utifrån gratis/superbilligt/liggande-hemma-ting.

Plastpåsarna med glidelås är "semikomprimerbara", så de håller en hoprullad tröja eller liknande hoprullad, men tål inte samma kompresjon som en packpåse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart. Jeg kommenterte egentlig "vanliga plastpåsar från butiken"

 

Mine pakkposer er primært i silnyl og cuben. Silnyl tåler "ingenting" så det er blir hull i dem med en gang om f eks en glidelås (ikke drageren) ligger mot stoffet i posen. Silnyl koster vel 150-200kr på XXL. Cuben kan man kjøpe av f eks Bjørn Ivar her på forumet til samme pris :hyper::D

 

Kiwi-poser er foreløpig billigere, men nå vet vi ikke hvordan prisene vil endre seg når FrP innfører poseskatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst synes jeg det er viktig å definere hvilken eller hva slags tur listen gjelder for. Dersom vi forutsetter at denne listen er for lettpakketreff i begynnelsen av juli i Nordmarka så er det en del ting vi kan plukke frem med en gang.

 

Den forutsetningen må vi jo legge til grunn. Jeg har laget en liste ut fra hva jeg normalt ville pakket ned hvis jeg tar det utstyret jeg bruker til daglig og samtidig velger det letteste. I prosessen med å veie alt oppdaget jeg at jeg har et stykke vei å gå mentalt i skillet mellom kjekt å ha og nødvendig. Det er jo også derfor at denne tråden er opprettet (slik jeg ser det) til hjelp for sånne som meg som gjerne vil, og må utfordre meg selv med å få det til.

 

Det er lyst hele natta, du trenger ikke lykt.

 

Det har du helt rett i. Jeg har i tre år vært med på Marka24 som går to uker tidligere. Da går vi hele natten, og lykt kan være greit å ha. På dette treffet skal vi vel ikke gå i mørket, lykt bør jeg kunne sløyfe.

 

Det er sannsynligvis ganske varmt (men lurt å holde et øye med værvarsel sånn i tilfelle, helt fram til avgang) så du trenger sannsynligvis ikke så varme (og tunge) klær. F.eks. dunjakken.

 

Såfremt det ikke er en drittsommer, så er jeg enig i at dunjakken kan sløyfes.

 

Regnjakken og regnbuksene dine er ganske tunge, ikke langt fra et kilo til sammen. Når du en dag skal erstatte disse så ville jeg vurdert å se etter noe lettere. Min regnjakke og bukse veier tilsammen 220g og har da til og med glidelåser under armene.

 

Helt enig. Regnjakken er ikke skikkelig regnjakke på armene lenger, og buksa har jeg aldri vært noe glad i. Nå har det seg slik at det regntøyet jeg har gjerne skal kunne brukes til alt, også fisketur med barna og sykling til og fra jobb. Jeg tar gjerne i mot gode forslag til hva som kan brukes som alternativ. 

 

Trenger du downmat om sommeren? Ser helt klart at den er komfortabel, men du trenger den ikke for varmen. Har du noen lettere alternativer?

 

Av oppblåsbart er denne downmatten det letteste jeg har. Atlernativet er skumplast/ajungilak bamse. Blir et spørsmål om komfort. 

 

Soveposen din er overraskende tung på tross av temperaturratingen. Når det er på tide å bytte den ut ville jeg vurdert noe lettere.

Jeg kjøpte den sist sommer, så den blir det ikke aktuelt å bytte ut før den slites ut. 

 

Sjekk hvor mye bardunene på tarpen din veier. Jeg tipper at du kan bytte ut bardunene med tynnere barduner uten å risikere brudd.

Godt tips. Bardunene er lange og tjukke. Ikke liker jeg dem heller. 

 

Jeg tror også at det vil være mer behagelig med tynnere (og lettere) bukser på kroppen når vi er ute å går.

 

Jeg var inne på tanken å kjøre kun shorts, alternativt en tynn stillongs som tillegg hvsi det blir kalt. Ellers så er dette det jeg har.  :)

 

 

Några snabba, gratis eller nästan-gratis förslag:

Packpåsar, 3x80=240 g. Använd en vanlig svart søppelsäck som liner i ryggsäcken, ca 75 g, men till din ryggsäck kan du klippa bort säkert en tredjedel, så ca 50 g. För att få lite styr på ting i säcken kan du bruka vanliga plastpåsar från butiken, mindre än 25 g per påse, treliterspåsar med glidelås (brukas normalt som fryspåsar), under 15 g/påsen eller tunna små søppelpåsar ca 5 g/påsen. Så mellan 65-125 g beroende på vilket du väljer. Spara 115-175 g.

 

Godt poeng. Jeg ser at jeg mentalt må tenke på en annen måte enn hva jeg ellers gjør. Jeg liker forsåvidt pakkposer bedre enn plastposer da pakkposer komprimeres lettere. Samtidig så er poengen med søppelsekk som liner godt. 

Toalettpapper 100 g. Ta passelig mängd från rullen och förvara i en liten zip-lock plastpåse. För 2 dagar borde 20 g räcka gott och väl. Spara 80 g.

 

Hadde egentlig bare tenkt å ta en brukt rull hjemmefra og bruke opp resten i skogen. Det blir kanskje for lettvint for en slik sammenheng som dette? Her må det jobbes med tankesettet. For å spare vekt ser jeg jo at papprullen i midten er unødvendig å ha med seg. 

Lykta 120 g. Upp till var och en att bestämma om det trängs mitt i sommaren. Mulighet att spara 120 g.

 

Dette nevnte også @Tor Magnus. Ser den.

Tallerken 96 g. När jag trenger en tallerken brukar jag en sådan från färdigrätter av type Fjordland eller liknande färdigportioner. Min har det varit risgrynsgröt i, den rymmer nog ca 8 dl och väger 33 g. Det finns möjlighet att trimma lite på kanterna, men den blir då lite mindre stabil och vinsten blir bara 2-4 g. Den är relativt stabil, så det finns möjlighet att välja en lättare variant. Spara ca 60+ g.

 

Jeg leker med tanke på om jeg kan finne en annen kjele i stedet for Trangiakjelen, som jeg også kan bruke som tallerken. Da bør jeg kunne spare enda mer. Jeghar en gammel kjele jeg har arvet etter min far, veier 150 gram men jeg kjenner ikke størrelsen (i dl) eller hvilket materiale den er laget av. Skeptikeren i meg forteller meg at den ikke bør spises rett fra. Aner ikke hvorfor og jeg har ikke prøvd. Med den vil jeg da kunne spare både 96 gram fra tallerken og ca 40 gram fra kaffekjelen. 

Totalt ca 400 g att spara.

Är det saker du kan tänka dig byta ut finns återigen mycket potential. Några relativt tunga poster i din packning är sovepose och liggunderlag, andra där det finns goda marginaler å spara lite är kniv, regnkläder och diverse andra kläder men då är det igen ett spörsmål om och i så fall hur mycket du är villig att lägga ut för att spara vikt. Här blir det allt från hundra kronor till många tusenlappar som kan hjälpa. :-)

 

Jeg ligger på hundrekroners stadiet, samt at kjerringa ikke er så glad for "unyttig" turkjøp. Idiotisk, men sant. Hun har dog et godt poeng når hun setter nye klær til ungene foran leketøy til meg. Vanskelig å argumentere bort den. Soveposen må jeg leve med lenge. Liggeunderlaget må sprekke før det byttes ut.

Kom ihåg att ta lettkokte havregryn, du spara inte vikt på dem, men när du kokar upp vatten är det bara att hälla i havregrynen och röra om ett par gånger de närmaste minuterna, det behöver inte stå och koka över lågor, så du sparar lite bränsle på det.

 

Godt poeng. Jeg tenkte ellers å kjøpe en sånn liten ferdigpose fra AXA. Ikke sikkert at det blir polarbrød heller, mulig jeg prøver meg på å lage en slik kaloribombebrødkake...

God tur, jag hoppas vi ses på träffen om det bara passar in med ferien jag önskat.

 

Jeg merker at jeg stiller meg i en slags forsvarsposisjon når jeg får kommentarene deres, og det er ikke meningen. Jeg setter stor pris på alle kommentarer. Først og fremst har jeg en god del å hente på å gå gjennom hva jeg virkelig trenger. Jeg tror jeg har kuttet godt ned, men jeg ser av deres kommentarer at det fortsatt er en god del å hente. 

 

Innspill på alternativer til regntøy til en overkommelig pris settes stor pris på. 

 

Mitt største spørsmål er om jeg får plass til alt dette i en 22 liters osprey sekk. Det har jeg ikke prøvd før, kan bli spennende. 

 

Når jeg ser på listen min så ser jeg at det er flere områder jeg på sikt kan spare vekt på. Liggeunderlag - jeg kunne gjerne tenkt meg å prøve Sea to summit ultralight insulated mat, og spart over 500 gram. Foreløpig blir det ønsketenkning, Skulle gjerne hatt en lettere sovepose også, men der må jeg nok vente lengre. Pakkposer - vanlig plast eller cuben fra @Bjørn Ivar er ikke så dumt. Regntøy - jeg får se hva som (forhåpentligvis) kommer av innspill her og i andre tråder på forumet. Turbukse - det handler om å slite ut det man har før man skaffer seg nytt. Må gå mer på tur!!!

 

Legger ut en oppdatert versjon når jeg har godt gjennom litt mer.

Endret av ost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg stiller meg i en slags forsvarsposisjon når jeg får kommentarene deres, og det er ikke meningen. Jeg setter stor pris på alle kommentarer. Først og fremst har jeg en god del å hente på å gå gjennom hva jeg virkelig trenger. Jeg tror jeg har kuttet godt ned, men jeg ser av deres kommentarer at det fortsatt er en god del å hente. 

 

Innspill på alternativer til regntøy til en overkommelig pris settes stor pris på. 

 

Legger ut en oppdatert versjon når jeg har godt gjennom litt mer.

Hehe, jeg merket også at du kanskje virket litt defensiv ja, men jeg forstår det. Jeg håper du kan akseptere at det ikke er ment som negativ kritikk på noen som helst måte, forhåpentligvis heller som konstruktiv kritikk, eller kanskje aller helst som forslag bygd på gode intensjoner. :)

 

Jeg har også merket at man kanskje må tråkke litt over komfortgrensen for å finne den. Jeg har definitivt vært på tur hvor jeg angret på at jeg ikke puttet mer av ett eller annet i sekken, men jeg tror nok kanskje at det er nødvendig å krysse grensene dersom man skal finne de.

 

Det jeg i og for seg liker med min egen liste i motsetning til lighterpack er at jeg kan ha med ting på listen min som jeg kan velge mellom, uten nødvendigvis å ha inkludert dem (ennå). Jeg kan vurdere å ha noe med eller ikke og inkludere det i siste liten dersom været endrer seg.

 

Jeg bestilte mine regnklær fra Luke's Ultralight. De jeg valgte var i silnylon og er nok ikke de mest slitesterke plaggene du kan kjøpe, men disse brukes kun til tur hvor vekten faktisk har noe å si. Prisen synes jeg egentlig heller ikke det var noe å si på. Du kan nok helt sikkert kjøpe billigere, men ikke til den vekten.

 

Når det gjelder bukse så ville jeg ikke hatt noen kvaler med å plukket opp en billig, tynn og lett bukse for sommerbruk på nettet. Lette turbukser er ikke dyre og hvis man følger med litt så er de rett som det er på tilbud også. Jeg liker Quenchua buksa mi (tror det er link til riktig bukse) så godt at jeg ofte bruker den hjemme og i helgene når som helst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg merket også at du kanskje virket litt defensiv ja, men jeg forstår det. Jeg håper du kan akseptere at det ikke er ment som negativ kritikk på noen som helst måte, forhåpentligvis heller som konstruktiv kritikk, eller kanskje aller helst som forslag bygd på gode intensjoner. :)

 

Jeg har også merket at man kanskje må tråkke litt over komfortgrensen for å finne den. Jeg har definitivt vært på tur hvor jeg angret på at jeg ikke puttet mer av ett eller annet i sekken, men jeg tror nok kanskje at det er nødvendig å krysse grensene dersom man skal finne de.

 

Det jeg i og for seg liker med min egen liste i motsetning til lighterpack er at jeg kan ha med ting på listen min som jeg kan velge mellom, uten nødvendigvis å ha inkludert dem (ennå). Jeg kan vurdere å ha noe med eller ikke og inkludere det i siste liten dersom været endrer seg.

 

Jeg bestilte mine regnklær fra Luke's Ultralight. De jeg valgte var i silnylon og er nok ikke de mest slitesterke plaggene du kan kjøpe, men disse brukes kun til tur hvor vekten faktisk har noe å si. Prisen synes jeg egentlig heller ikke det var noe å si på. Du kan nok helt sikkert kjøpe billigere, men ikke til den vekten.

 

Når det gjelder bukse så ville jeg ikke hatt noen kvaler med å plukket opp en billig, tynn og lett bukse for sommerbruk på nettet. Lette turbukser er ikke dyre og hvis man følger med litt så er de rett som det er på tilbud også. Jeg liker Quenchua buksa mi (tror det er link til riktig bukse) så godt at jeg ofte bruker den hjemme og i helgene når som helst.

 

Jeg tror ikke det er ment som negativ kritikk. Jeg ser på det som konstruktive forslag som kommer fra folk med langt mer erfaring på dette området enn meg. Setter stor pris på det. 

Komfortgrenser er til for å krysses (til en viss grad, og med måte). Jeg krysser ikke komfortgrensen min når det er minusgrader ute og jeg vet at jeg må kunne holde varmen for å overleve. Sommerstid i Nordmarka er det lit annerledes. Da bør jeg også kunne sette meg selv på prøve og se hva jeg kan få til. Blir det kalt så bør en ulltrøye, fleecegenser, vindjakke og regnjakke utenpå hverandre i tillegg til bevegelse kunne funke greit. Trenger ikke dunjakke da (seriøst ment). Den halsen kan jeg jo også kutte ut så lenge det er varmt. 

 

Jeg startet på en liste kopiert etter ditt system i googledocs. Har som mål å veie og skrive opp alt turutstyr i en slik liste, men det ligger langt inn i fremtiden. Lighterpack gjør det lett oversiktlig. 

 

Kona mi ler av meg, mine turbukser er også mine "kosebukser"....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med litt 2mm reflekterende line for bardunering? (Selv om det nok finnes tynnere og lettere.) Disse er visstnok veldig bra når det kommer til refleks og styrke.

 

Det var en dyrt for en ekstra reflekstråd. Nesten 80 kr pr meter før frakt osv. Jeg har sett på Oslo sportslager som selger 3 mm statisk hjelpetau til 10 kr løpemeteren. Det er uten refleks. Sportsnett har vel det samme til 5 kr løpemeteren. Blir et kjøp her eller der i løpet av våren. Litt usikker på hvor mye tråd jeg trenger pr hjørne på tarpen. Ser for meg 1 - 1,5 meter i hver ende av ridgeline på tarpen når jeg bruker den i A-form. Usikker på om det holder med 0,5 meter bardun fra tarp til bakke. Kan være "kjekt å ha" litt mer å gå på hvis bakken er vanskelig for feste av plugg. Dessuten er jeg glad i tre fester pr langside (i hver ende og midt på), men det blir vel "kjekt å ha" og nettopp det jeg skal unngå på lettvektstreff.... :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor Magnus Det är väl ingen konkurranse?

Men jag har börjat få fäste i skallen att gå SUL denna turen, så det kommer ändringar. :-)

@ost Det är alltid ett hinder att komma över tankar man är van till. Jag är i grunden väldigt förnöjd med basvikt på 4-5 kg, så jag känner motstånd mot tanken att komma ner under 2,3. Men det är också en göy utfordring. :-)

Det viktiga är att du går DIN tur, med utstyr du är bekväm med och har tro på.

Tallerken igen, du kan köpa en vanlig Trangia enliters gryta, ta en aluminium pajform som lock, med en liten bit silvertejp eller aluminiumtejp att lyfta av locket med. Spisa så direkt ur grytan så spar du in hela tallerken och halverar vikten på kokkar. Trangiagryta kostar runt 80 kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ost Tallerken igen, du kan köpa en vanlig Trangia enliters gryta, ta en aluminium pajform som lock, med en liten bit silvertejp eller aluminiumtejp att lyfta av locket med. Spisa så direkt ur grytan så spar du in hela tallerken och halverar vikten på kokkar. Trangiagryta kostar runt 80 kr.

 

Et annet spørsmål man kan stille seg er hvorvidt man ønsker å tilberede mat i kjelen. Jeg er helt med på at å spise Real hver dag er skikkelig kjipt, men straks man begynner å lage egne tørkede måltider så oppdager man hvilke muligheter som finnes. Hvis du kan spise ut fra en posen du oppbevarer måltidet i så har du spart deg selv for både tallerken og oppvask. Du får da også større og enklere valg i kokeutstyr også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bästa man vinna, men jag lovar att vara en god vinnare. :-D:razz:

Med tanke på at jeg går for hengekøye så må du nesten vinne, men jeg ser at hvis jeg hadde forenklet soveoppsettet mitt så skulle du fått kjørt deg. Men jeg heier deg gjerne frem under 2.3kg. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du jobbe litt med listen din @LightDan. Jeg har gått forbi deg. :)

Ser bättre ut nu igen. :-)

Håller på att klura på lättare ryggsäck också och några andra små ting, så hoppet om SUL lever.

Tog förelöpig bort consumables på listan, då jag just nu är intresserad i basevikten och dessutom bara gjort kvalifiserade gjettningar där, är någon intresserad kan de gärna räkna lite själva på dem. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.