Gå til innhold
  • Bli medlem

Bare en liten uvesentlig kommentar i en travel hverdag.


REs

Anbefalte innlegg

Jeg er han som ikke er på facebook så derfor drypper det, fra tid til annen. noen små kommentarer av uvesentlig art inn på dette forumet.

Denne gangen på grunn av at jeg nettopp stod i vinduet mitt og så på en av arvtagerne til de gamle jektene og skjøytene som i generasjoner har slitt seg frem langs en værhard kyst med folk og last i all slags vær, eller de gamle fjordabåtene som kjente hvert skjær og smalt sund inn og ut av milelange fjorder med ferdafolk og melkespann kuer, hester og høns og kanskje også en dresskledd emissær i ny og ne.

Nå er disse gamle sliterne for lengst gått over i historien og de som er igjen av de Norske sjømenn står nå på dekket på nye moderne båter som frakter forsyninger til oljeplattformene i Nordsjøen.

Jeg lurer på hva min svigerfar, gamle kaptein Vaage, som hadde seilt et langt liv på de syv hav, ville ha sagt hvis han hadde fått se det som flyter på sjøen i dag. Den gang da Rosenberg verft i Stavanger bygde verdens største tank- og LNG båter da hadde båtene linjer og stil, men hva kan man si om det som bygges i dag.

Her er den båten som fanget min oppmerksomhet i dag.

post-4220-0-88156500-1426009706_thumb.jp  post-4220-0-65205600-1426009716_thumb.jp

Sikkert praktisk og god i sjøen, men kan det kalles båt?  Ikke vet jeg.

Men noen har tydeligvis også sett det humoristiske i de nye skipene og litt moro i hverdagen skader vel ingen.

post-4220-0-95040800-1426009727_thumb.jp  post-4220-0-23475700-1426009744_thumb.jp

 

P.s.

Jeg blir ikke sur hvis innlegget havner i søppla.

Det har jo ikke så mye med fjell å gjøre. :whistle:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den røde med kjeften er i allefall kraftig underbitt. :D

Form og design forandrer seg med tiden, av en eller annen grunn vekker ei gammel staslig seilskute langt sterkere følelser i meg, 

mulig det har med historien å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fargerike og ukonvensjonelle supplybåtene er faktisk til stor oppmuntring for oss som jobber offshore...... :D

Vi har tre av dem liggende utenfor 500 meter sonen nå og som venter på vær til å losse  last og bulk.

Operasjonen har stoppet opp pga været, men det gjør meg ingen ting.... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vant til det vi er vant til. Skipsdesign har endret seg mye gjennom årtusenene. Og i Norge har vi vært vant til å ligge i forkant og designet verdens beste skip. Husk at vikingskipet var revolusjonerende i sin tid. Og skipene som portugiserne og spaniolene seilte jorden rundt med for mange hundre å siden, var mildt sagt rare. Men skipsingeniørene som designet dem den gang hadde likevel en vinneroppskrift. Likeså de som designet de romerske og greske galeiene. Jeg er overbevist om at mine oldebarn vil se på disse siste designene som trådstarter starter med og si " slik skal en skikkelig båt se ut", ikke som disse siste rare greiene som flyter nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@REs Dette er båt!

Denne brukes av meg hver sommer (og vi frakter både gass og rødsprit, men ikke i de helt store kvanta)

Bygget i lerketre i 1956 i Sverige, orginale spant og bordkledning.

Svenskene bygget en gang en båttype som de kalte folkbåt. Ikke så ulik den du har bilde av, men jeg tror de var klinkerbygget. (Klarer ikke å se av det bildet du har lagt ut om din båt er Klinker eller kravelbygget.)

De var veldig populære før glassfiberen gjorde sitt inntog for fult.

Jeg og noen kamerater drev aktiv seiling for en del år siden. Skipperen var svensk og hadde seilt både folkbåt og H-båt, men da vi var mest aktive seilte vi en 30 fots halvtonner med 7/8 rigg som var bygget av Hero i Sverige. Det var en gammel OL-båt som det bare fantes en stykk av. Den var visst bygget i håp om at den skulle gjøre suksess i OL, men så vidt jeg vet så hadde den aldri vunnet noe som helst som det stod respekt av. Den bar derfor det klingende navnet "Illusion". Det var ganske spennende for det fantes ingen fasit på hvordan den skulle seiles så det ble litt prøving og feiling. Mest feiling, men av og til fikk vi den til og da gikk det unna.

Slike gamle seilbåter som så ut som et glanspolert møbel måtte vi bare se etter med lengsel. Ingen av oss hadde verken penger eller tid nok til å satse på et slikt prosjekt, men det er vel ingen ting som er finere enn disse båtene.

Det største jeg har vert med på å seile er ei Innheradsjekt som hette Pauline.

http://www.jektapauline.no/

Vi gikk fra Høllen vest for Kristiansand til Stavanger + noen korte sveip inn i Ryfylke.

Det er helt fantastisk å kjenne hvordan disse båtene går i sjøen. Lista og Jærens rev gikk som en drøm.

Det er litt rart, men jeg tror ikke at jeg kunne bodd et sted hvor jeg ikke så havet. Jeg er nok litt som disse puslingene som Aleksander Kielland skriver om i romanen Garman og Worse. 

 

“Ingenting er så rommelig som havet, ingenting så tålmodig. På sin brede rygg bærer det lik en godslig elefant de små puslingene som bebor jorden; og i sitt store kjølige dyp eier det plass for all verdens jammer. Det er ikke sant, at havet er troløst; for det har aldri lovet noe: uten krav, uten forpliktelse, fritt, rent og uforfalsket banker det store hjerte – det siste sunne i den syke verden. . . . . . . . .

http://www.forlagsliv.no/utensperrefrist/2011/06/21/fritt-rent-og-uforfalsket/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har bygget mye fint, men noen bommer har jo de også gjort. Jeg var en gang med og seilte en tolvmeter. Det var et smykke på sjøen. Det kan man for så vidt si om Wasa også, men ikke et særlig funksjonelt smykke... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har bygget mye fint, men noen bommer har jo de også gjort. Jeg var en gang med og seilte en tolvmeter. Det var et smykke på sjøen. Det kan man for så vidt si om Wasa også, men ikke et særlig funksjonelt smykke... 

De er nok ikke alene om dette. UK har også et "Vasaskip" som hette Mary Rose. Jeg har vert dykker for Norsk sjøfartsmuseum og Stavanger sjøfartsmuseum og vert med på noen utgravinger av sunkne skip. En av dem som jeg møtte i denne tiden hadde vert med på utgravingen av Mary Rose. Den første jobben han hadde var å stå ved en oppvaskbenk og vaske hodeskaller.

http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABMary_Rose%C2%BB

Jeg har også dykket en del sammen med en som var med på utgravingen av slagskipet Kronan i Sverige.

http://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABKronan%C2%BB

Han fortalte at han hadde vert med å grave frem en av kanonene og under kanonen som var veltet lå et sjilett med brukket lårbein. En trist sjebne for en ung soldat.

Jeg har også dykket sammen med de som fant vraket av vestindiafareren Samson av Kristiansand utenfor Homborsund.Kaptein Randulff klarte å berge seg i land, men skipskisten med hele hans formue stod igjen på skipet. Han sprang derfor tilbake for å hente denne og ente sine dager sammen med båt of kiste på bunnen av havet utenfor Homborsund.

Vraket og kisten med sølvmynter ble senere funnet av noen sportsdykkere etter mange års leting og ble gravet ut i 1989.

http://www.maritimt.net/skip/samson/samgjen.htm

 

Men nå ble det veldig maritimt her. Det er snart påske og da er det vel "de norske fjelle" som står i fokus. Enten det blir skitur

post-4220-0-58479400-1426058637.jpg

eller barmarkstur

post-4220-0-61336700-1426058643_thumb.jp

 

så får vi i det minste håpe på godt vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Form follows function. Jeg synes X-Bowen (den grønne) er et glitrende eksempel på det. På flatt hav ser det litt rart ut, men dette er ei stormkråke og når den stamper ivei i stygg motsjø så ser du hvor fin den er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

ja dette ble maritmt fra den gang menn var av jern og skipene av tre. X-bown berger sig fint i sjøen, men det er en del av disse "kasse-skip" som er bygd av plater uten dobbelt krumning (det koster ekstra) som er forferdelige i grov sjø.

 

I øvrig kan jeg se at REs og jeg har felles bekjente, men det kan vi evt. ta på en PM.

 

Gamle dykkere dør ikke - de lukter bare sådan, men først går de til fjells

 

Hilsen

Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.