Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en uunnværlig ting som du ikke visste at du trengte.


REs

Anbefalte innlegg

Min kone har en sånn jobb hvor hun med jevne mellomrom blir invitert ut til slike firma som selger alle slags nyttige og unyttige ting beregnet på firmaer som liker å dele ut gaver til ansatte og andre ved visse anledninger. F.eks. så kommer det alltid en slik invitasjon like før jul, en like før sommerferien og nå også like før påske. 

I dag var en slik dag og da er det alltid like spennende hva hun har fått med seg hjem. Disse firmaene er ganske rause når det gjelder å dele ut vareprøver, og det vanker både drikkeflasker, kaffekopper med og uten isolasjon, diverse skåler, tallerkener og til og med et par spesialbriller for ikke å få tårer i øynene når man kutter løk.   :no:

Det er ikke ofte at posene inneholder ting som er av interesse for meg, men i dag var det faktisk en ting som kona triumferende overleverte meg nesten før jeg var kommet inn døra.

"Endelig en nyttig ting som passer for deg" var budskapet, og en liten eske med oransje lokk ble satt på bordet foran meg.

post-4220-0-44261300-1426006448_thumb.jp 

Utrolig at jeg har overlevd i skog og fjell, sommer og vinter i så mange år uten denne fantastiske tingen.

Et kjapt søk på nettet bekreftet mistanken. Den selges på nettet til den nette sum av €3.46 pr. stk. hvis man kjøper minimum 50 stk.

Elliott emergency paracord bracelet

post-4220-0-81523000-1426007111_thumb.jp

http://www.pascogifts.com/en/promotional-products/promotional-items/slap-wraps-bracelets/elliott-emergency-paracord-bracelet

I følge bruksanvisningen så er det nesten ikke grenser for hva den kan brukes til, ja du kan til og med bruke den til å lage en bue som kan brukes til å lage ild i en nødssituasjon.

post-4220-0-81900300-1426007267_thumb.jp

 

Løp og kjøp! :hyper:      

 

Det eneste som manglet var en forklaring på hvordan man hekler den sammen igjen etter bruk. :hmm:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Et kjapt søk på nettet bekreftet mistanken. Den selges på nettet til den nette sum av €3.46 pr. stk. hvis man kjøper minimum 50 stk.

<...>

Det eneste som manglet var en forklaring på hvordan man hekler den sammen igjen etter bruk. :hmm:

&nbsp;

Det er derfor ein skal kjøpe 50 stk. Då er det bare å finne fram ein ny, istadenfor å hekle dei saman att. Dersom du har 25 stk på kvar arm, er det bare ein fordel å bli kvitt nokre av dei.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å lage alskens ubrukelige makramegreier på barneskolen, kommer nok aldri til å glemme hvordan man fletter sammen et sånt armbånd. Skal blant annet tvinge speiderne mine til å lage sånne. Men bruksområdene syns jeg er temmelig lite relevante for vanlig norsk friluftsliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å lage alskens ubrukelige makramegreier på barneskolen, kommer nok aldri til å glemme hvordan man fletter sammen et sånt armbånd. Skal blant annet tvinge speiderne mine til å lage sånne. Men bruksområdene syns jeg er temmelig lite relevante for vanlig norsk friluftsliv...

Og jeg som trodde at speiderne bare holt seg til tyrkerknop og apehånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der har du et fornuftig bruksområde, @REs   - med et sånt armbånd har man alltid tau til en apehånd eller en tyrker for hånden ;)

 

 

 

sånn bortsett fra det, er progresjon en fin ting, og makrame er en ganske enkel måte å bli vant til å håndtere tau på, du ser øyeblikkelig hvor du gjør feil, mens både tyrkern og apehånda kan lure deg til å gjøre veldig mange feil som nybegynnere ikke oppdager før de tror de er ferdige, og kan ta knekken på entusiasmen til de fleste:p 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en utmerket måte å ha med seg et 3-meters snøre på. Har lagd selv, har den alltid på i fjellet, og det at den har mange potensielle bruksområder anser jeg for et pre.

Hvis alle nye ting skal holdes opp mot REs (og alle andres) "hvordan jeg har overlevd i skog og fjell i alle år"... ville det ikke vært mye utvikling! :)

 

Det er vel et tegn på alderdom, REs, at nye ting blir mer og mer unødvendige, hehe.

Gamle sitater (tatt på husken):

"Å bygge ut veier i Siljan er bortkastet, da det aldri vil gå noen biler der" (fra en lokal stortingspolitiker på 1920-tallet)

"Datamaskiner vil aldri brukes til annet enn tallbehandling" (fra en toppsjef i IBM på 70-tallet)

"Jeg skal aldri skaffe meg mobiltelefon" (fra svigerfamilien tidlig på 90-tallet)

 

PS: Du hekler den ikke sammen igjen etter bruk... du lager en ny :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å bygge ut veier i Siljan er bortkastet, da det aldri vil gå noen biler der" (fra en lokal stortingspolitiker på 1920-tallet)

Etter å ha tilbragt litt tid i Siljan for noen år siden, vil jeg heller si at den stortingspolitikeren var forutseende. Det går jo en og annen bil der, men man kan spørre seg hvorfor...?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp;

Synes det er en utmerket måte å ha med seg et 3-meters snøre på. Har lagd selv, har den alltid på i fjellet, og det at den har mange potensielle bruksområder anser jeg for et pre.

&nbsp;

Etter kva eg har forstått, er det relativt omfattande å nøste opp dette snøret, i likheit med å hekle det saman.

Dersom eg har forstått rett, er det langt enklare å ta i bruk snøre som ligg i eit enkelt nøste i sidelomma i sekken. Det betyr noko dersom det er reelle bruksområde. Dersom det bare er potensielle bruksområde, kan nøste like godt ligge heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tilbragt litt tid i Siljan for noen år siden, vil jeg heller si at den stortingspolitikeren var forutseende. Det går jo en og annen bil der, men man kan spørre seg hvorfor...?

Fordi de skal til Skien, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

&nbsp; &nbsp;

Etter kva eg har forstått, er det relativt omfattande å nøste opp dette snøret, i likheit med å hekle det saman.

Dersom eg har forstått rett, er det langt enklare å ta i bruk snøre som ligg i eit enkelt nøste i sidelomma i sekken. Det betyr noko dersom det er reelle bruksområde. Dersom det bare er potensielle bruksområde, kan nøste like godt ligge heime.

Ikke vits i å ta med seg førstehjelpsutstyr heller, med den tilnærmingen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

&nbsp; &nbsp;

Etter kva eg har forstått, er det relativt omfattande å nøste opp dette snøret, i likheit med å hekle det saman.

Dersom eg har forstått rett, er det langt enklare å ta i bruk snøre som ligg i eit enkelt nøste i sidelomma i sekken. Det betyr noko dersom det er reelle bruksområde. Dersom det bare er potensielle bruksområde, kan nøste like godt ligge heime.

Dette fikk meg til å tenke på en grei måte å transportere et snøre på for å hindre at det ender opp som en gordisk knute.

En lavinesnor som, av gammel vane, alltid har ligget i sekken, ble kveilet opp som et nøste og pakket inn i aluminiumsfolie. Sånn har det ligget i sekken min i uminnelige tider.

post-4220-0-06988000-1427876540_thumb.jp  post-4220-0-47972100-1427876553_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt noe lager til og med jeg selv - mer interessert i løkbrillene :)

Du har mindre bruk for løkbriller, hvis du skjærer løken uten å fjerne alt utvendig skall, før oppskjæring. Fjern bare de ytterste delene av skallet og la min. det innerste være på. Etter oppskjæring bruker en bare neglen og fjerner det ytre skallet, av hver løkskive. Enkelt og greit, uten tårer.  :) Tar vel ikke lengere tid, enn å fjerne alt skallet på forhånd. Må kanskje ha en litt skarpere kniv, men hva så.   

 

Editt. Glemte at jeg også fjerner et, til to lag, under skallet også. De er ofte dårlige/vissne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste og beste løktrikset er jo å skylle kniven i vann før du kutter løken

Tårene i øynene kommer av ørsmå dråper løksaft som spruter ut i luften når du skjærer.

En sløv kniv øker spruten fra løken mens en skarp kniv gir mindre.

Det hjelper litt å kutte løken under en god kjøkkenvifte, men jeg kan ikke se hvordan vann på kniven kan redusere at det spruter saft fra løken. Dette vannet er jo borte etter første snitt gjennom løken.

Men hvis du skjærer løken under vann så går det nok bedre.

Ja det er nok at bare løken er under vann.

 

Men det verste er nok når du har kuttet opp chili og kanskje rensket ut frøene med fingrene. Akurat da begynner det å klø noe jævlig under øyet eller i nesen eller noe i den duren og du bruker samme fingeren til å klø deg med. :pinch:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

@zimwalker, the Bearstick går att bruka till flera björnar, i motsats till paracord armbandet.

Eller du brukar inte paracord på björnar alls, jag menar bara att det är en engångsprodukt.

Det räcker att beställa två Bearstick, så kan du peta på en björn med var hand. Så många gånger du vill.. eller tills björnarna blir irriterade. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tårene i øynene kommer av ørsmå dråper løksaft som spruter ut i luften når du skjærer.

En sløv kniv øker spruten fra løken mens en skarp kniv gir mindre.

Det hjelper litt å kutte løken under en god kjøkkenvifte, men jeg kan ikke se hvordan vann på kniven kan redusere at det spruter saft fra løken. Dette vannet er jo borte etter første snitt gjennom løken.

Men hvis du skjærer løken under vann så går det nok bedre.

Ja det er nok at bare løken er under vann.

 

Men det verste er nok når du har kuttet opp chili og kanskje rensket ut frøene med fingrene. Akurat da begynner det å klø noe jævlig under øyet eller i nesen eller noe i den duren og du bruker samme fingeren til å klø deg med. :pinch:

Det begynner å svi fordi svovelstoffer reagerer med vann. Skylles fjøl, hender, løk og kniv, reagerer disse stoffene heller med det vannet enn med vannet i øynene. På en annen side har jeg erfart at det absolutt mest effektive er å holde kniven ordentlig skarp, slipper både vannsøl og røde øyne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.