Gå til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx squamish vindjakke, erfaringer?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med Arcteryx Squamish vindjakke? 

http://www.fjellsport.no/arc-teryx-squamish-jacket-men-s-iron-anvil.html

 

Squamish-Jacket-Iron-Anvil.jpg

 

Vurderer om en sånn skal få plass i sekken til sommeren, og vekta på denne modellen er absolutt innenfor.

Er ute etter erfaringer om den er myggtett, slitestyrke og annen informasjon du måtte komme på. 

Vil ta med regnjakke/skalljakke i tillegg på tur, så vanntettheten er ikke så nøye med. 

 

Tar gjerne i mot tips til andre vindjakker som blir anbefalt her på forumet.

 

Anders

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Se gjerne emne "Fjell-skalljakke" her på forum....
 
Sitat fra mitt innlegg der.....:
"Jeg kan varmt anbefale Arcteryx Theta AR jakker! 
Har over tid prøvd mye forskjellig, deriblant Bergans Glittertind. Denne holder kanskje mål første året i bruk, men deretter faller den helt gjennom uansett vask og impregnering. Min Theta AR er nå i bruk på tredje året og jeg kan ikke lovprise den nok. Den holdt meg tørr i seks timer med heftig regnvær i høst, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men knitrer nok litt ved bevegelse. 
Når eg finner slike gode produkter så ser eg ingen vits i å bytte/etterprøve den mot andre merker. 
Lykke til i valg av allværsjakke!"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Se gjerne emne "Fjell-skalljakke" her på forum....
 
Sitat fra mitt innlegg der.....:
"Jeg kan varmt anbefale Arcteryx Theta AR jakker! 
Har over tid prøvd mye forskjellig, deriblant Bergans Glittertind. Denne holder kanskje mål første året i bruk, men deretter faller den helt gjennom uansett vask og impregnering. Min Theta AR er nå i bruk på tredje året og jeg kan ikke lovprise den nok. Den holdt meg tørr i seks timer med heftig regnvær i høst, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men knitrer nok litt ved bevegelse. 
Når eg finner slike gode produkter så ser eg ingen vits i å bytte/etterprøve den mot andre merker. 
Lykke til i valg av allværsjakke!"

 

 

Nå var det ikke allværsjakke jeg var ute etter info om, men vindjakke. Da Arcteryx sin vindjakke av type Squamish. Allværsjakke/skalljakke har jeg allerede. Men takk for info:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det sånn at han er ute etter vindjakke, ikke skalljakke.

 

Jeg kjøpte Squamish med hette for et par uker siden og besitter derfor ikke all verdens med brukererfaring med den. Ihvertfall ikke mtp slitestyrke, men hva gjelder bruksverdi er jeg veldig fornøyd. Dette er en jakke med et vidt bruksområde, både sommer og vinter etter min erfaring. Jeg har brukt den til en del fotturer den siste uke i alt fra lett/kortvarig yr, solskinnsvær og sur vestavind, hovedsaklig bare med en tykk fleece under. Når det ble for varmt, tok jeg den av, pakket den i sin egen lomme og hektet den på beltehempen i buksa mi. Den får også fint plass i en lårlomma(ikke større enn lommeboka).

Så langt er jeg veldig fornøyd med jakka og den vil bli foretrukket foran hvilken som helst skalljakke så lenge det ikke er vedvarende regn-/snøbyger. Men som nevnt, lett yr preller av  :thumbsup:

 

Se gjerne emne "Fjell-skalljakke" her på forum....
 
 
Lykke til i valg av allværsjakke!"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Squamish jakka i to år. Har to stykker... Brukes til alle turer der man trenger jakke, men ikke må ha Gore-tex. Bruker den hele året.

 

Fungerer fint som skijakke med to lag tynn ull. I sterk vind og mange kundegrader bruker jeg heller Gore-tex jakka da lufta under jakka ikke presses bort. Det blir kaldt når tynn vindjakke klistrer seg til kroppen.

 

Brukes på alle fjell- og skogsturer når det ikke regner. Den første jakka har fått tre små hull. Disse kom pga uforsiktig bruk av sag. Ut over det kan man ikke se at noen av jakkene er brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Squamish med hette og har brukt den igjennom 2 år.

Dette er en jakke jeg er virkelig fornøyd med, faktisk så fornøyd at jeg kjøpte en til samboer også. Det har også blitt hennes yndlingsjakke for turbruk, enten for korte dagsturer og den er alltid med på lengre turer da den er lett, ca 165 gram.

Den er altså lett, tar lite plass (pakkes inn i sin egen brystlomme) og er et utmerket vindplagg med en tykkere plagg under (ullgenser/fleecejakke/dunjakke). Hetta er også godt utformet.

Den er dog ikke spesielt vanntett (men det er da heller ikke meningen) men når den blir våt så tørker den fort. Vil anbefale deg modell med hette. 

 

Stoffet er såpass tettvevd så jeg har ikke merket noen myggstikk igjennom, dette til tross for at den ofte har blitt brukt med bare t-skjorte under. Stoffet er behagelig mot huden og har stretch.

For meg stod valget mellom denne og Patagonia Houdini men da jeg fikk et godt tilbud på Squamish ble det den.

 

Helt klart et plagg jeg kan anbefale. Det er også testvinner i flere tester.

http://www.fjellsport.no/ute-8-vindjakker (De har dog ikke fått med seg at den kan pakkes i brystlommen og etterlyser derfor egen pakkpose i omtalen)

http://www.outdoorgearlab.com/Wind-Breaker-Jacket-Reviews/Arcteryx-Squamish-Hoody

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det sånn at han er ute etter vindjakke, ikke skalljakke.

 

Jeg kjøpte Squamish med hette for et par uker siden og besitter derfor ikke all verdens med brukererfaring med den. Ihvertfall ikke mtp slitestyrke, men hva gjelder bruksverdi er jeg veldig fornøyd. Dette er en jakke med et vidt bruksområde, både sommer og vinter etter min erfaring. Jeg har brukt den til en del fotturer den siste uke i alt fra lett/kortvarig yr, solskinnsvær og sur vestavind, hovedsaklig bare med en tykk fleece under. Når det ble for varmt, tok jeg den av, pakket den i sin egen lomme og hektet den på beltehempen i buksa mi. Den får også fint plass i en lårlomma(ikke større enn lommeboka).

Så langt er jeg veldig fornøyd med jakka og den vil bli foretrukket foran hvilken som helst skalljakke så lenge det ikke er vedvarende regn-/snøbyger. Men som nevnt, lett yr preller av  :thumbsup:

 

 

Jeg har brukt Squamish jakka i to år. Har to stykker... Brukes til alle turer der man trenger jakke, men ikke må ha Gore-tex. Bruker den hele året.

 

Fungerer fint som skijakke med to lag tynn ull. I sterk vind og mange kundegrader bruker jeg heller Gore-tex jakka da lufta under jakka ikke presses bort. Det blir kaldt når tynn vindjakke klistrer seg til kroppen.

 

Brukes på alle fjell- og skogsturer når det ikke regner. Den første jakka har fått tre små hull. Disse kom pga uforsiktig bruk av sag. Ut over det kan man ikke se at noen av jakkene er brukt.

 

 

Hei.

Jeg har Squamish med hette og har brukt den igjennom 2 år.

Dette er en jakke jeg er virkelig fornøyd med, faktisk så fornøyd at jeg kjøpte en til samboer også. Det har også blitt hennes yndlingsjakke for turbruk, enten for korte dagsturer og den er alltid med på lengre turer da den er lett, ca 165 gram.

Den er altså lett, tar lite plass (pakkes inn i sin egen brystlomme) og er et utmerket vindplagg med en tykkere plagg under (ullgenser/fleecejakke/dunjakke). Hetta er også godt utformet.

Den er dog ikke spesielt vanntett (men det er da heller ikke meningen) men når den blir våt så tørker den fort. Vil anbefale deg modell med hette. 

 

Stoffet er såpass tettvevd så jeg har ikke merket noen myggstikk igjennom, dette til tross for at den ofte har blitt brukt med bare t-skjorte under. Stoffet mer behagelig mot huden og har stretch.

For meg stod valget mellom denne og Patagonia Houdini men da jeg fikk et godt tilbud på Squamish ble det den.

 

Helt klart et plagg jeg kan anbefale. Det er også testvinner i flere tester.

http://www.fjellsport.no/ute-8-vindjakker (De har dog ikke fått med seg at den kan pakkes i brystlommen og etterlyser derfor egen pakkpose i omtalen)

http://www.outdoorgearlab.com/Wind-Breaker-Jacket-Reviews/Arcteryx-Squamish-Hoody

 

Takk for innspill. Dette høres jo veldig bra ut.

Tenker å ta den med på sommerens  turer (vår og høst også) i tillegg til skalljakka. Bruke vindjakka når det er oppholdsvær og som beskyttelse mot mygg. Kommer regnet tar jeg frem skalljakka. Det blir jo litt ekstra vekt, men den Acteryx vindjakka veger jo ikke rare greiene. Hvertfall ikke uten hette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke for meg at levetiden på skulder- og hoftepartiet blir all verden ved mye bæring av tung sekk akkurat, men satt opp mot mange andre vindjakker jeg vurderte TROR jeg den er blant de mest slitesterke. Mest pga. rip-stop-materialet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.