Gå til innhold
  • Bli medlem

Fimbulvetr truger - good shit?


ninja-joar

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har sett etter nye truger, men siden jeg er en svær kar så må jeg antakelig opp på 36" truger for å få god nok flyt.

Dette er stort og håpløst å få med seg på daglige turer der jeg går litt på vei før og etter bruk av trugene. Blir dritt å drasse med seg.

 

Så plutselig disse: http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/vinterprodukter/truger/fimbulvetr-rangr-just-black.html

 

og lurte på om noen har erfaringer med dem. Synes det ser fiffig og spennende ut, men er usikker på om det er dekning for denne påstanden: "Lengde er 28 tommer (71,1 cm), men tilsvarer bæreflaten til en 36 tommers (91,4 cm) truge."

 

Finner lite spesifikke tester og omtaler på nett.

 

Takknemlig for all hjelp!

 

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Fimbulvetr truger og liker dem. Når det er sagt har jeg lite å sammenligne med og har ikke brukt truger i lengre tid. Jeg synes selve trugen fungerer bra men er ikke helt overbevist av bindingen. Jeg har merket en liten tendens til at den kan rotere litt på skoen og at den er kanskje litt fiklete. Selve trugen føles lett på foten og lett å gå med i ulent terreng, jeg hadde forventet mer og høyere fotløft når jeg gikk.

 

Når det kommer til bæreevne så vet jeg rett og slett ikke hvordan den sammenligner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd Fimbulvetr trugene, har Tubbs Mountaineering 30", er midt i vektklassen for 36", men da ville de blitt videre og mye lengre derfor valgte jeg 30" siden jeg egentlig ikke skal gå i halvmeterdyp løssnø. Hadde gått på Tubbs Mountaineering før, så derfor valgte jeg dem, men jeg oppdaget ikke Fimbulvetr før jeg hadde handlet de andre.

 

Har observert noen forskjeller:

 

Mountaieering har en veldig god og enkel binding som pivoterer rundt en aksling, for å stramme forfoten drar man i to "ører", og i et "stroppehåndtak" når en skal løsne. Hælstroppen drar man bare i til den går i inngrep i et hull. Strammes bindingen nok, detter ikke skoen av.

Har ikke studert strammemekanismene på Fimbul

 

Stegjernene er mye mer "omfattende" enn på Fimbul, men dette kan komme av at flate truger trenger mer "holding Power", på Fimbul vil hele trugen bremse på alt annet underlag enn blank is.

 

Det er hælløftere på Mountaineering, det er det ikke på Fimbul. I bratt terreng er hælløftere et fint hjelpemiddel.

 

Når det gjelder bæreevne, så vil jeg tro at snø oppfører seg litt likt som vann, og siden Fimbul har "skålformet" underside, så vil dette gi bedre bæring enn en hel flate. Blir som om en har stablet eggeglass side om side (med noen huller imellom) under, dette gir da bedre "oppdrift". Hvordan man omregner bæreevne i forhold til en hel flate skal jeg ikke si noe om, men dette vil sikkert også variere med snøforholdene.

Men ut av det får man en truge som er "nettere" men som bærer like bra som en konvensjonell truge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hælløftere på Mountaineering, det er det ikke på Fimbul. I bratt terreng er hælløftere et fint hjelpemiddel.

 

Her er et poeng at Fimbulvetr sine truger ike trenger hælløftere da de ikke er leddet på samme måte som en tradisjonell truge. Jeg synes trugene følger foten på en meget god måte og at de aldri dingler eller er i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er mest kritikk av selve bindingen. Truga og kobling til binding fungerer bra og har nok ikke så mange klager. Jeg mistenker at dette er noe som de nok kommer til å jobbe mer med fremover. Hvorvidt det på dette tidspunkt er et bedre eller dårligere produkt enn konkurrentene er vanskelig å si synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.