Gå til innhold
  • Bli medlem

Gåtur Oslo-Bergen sommeren 2015 med hund


Anbefalte innlegg

Sommeren 2015 setter jeg av 3 uker til å gå fra Oslo til Bergen sammen med Schæferhunden min... Vi har begynt opptrening med litt lengre turer + at frøkna har fått seg kløv som hun går med. Er det noen andre her inne som har gått Oslo-Bergen og som har noen gode tips?

 

Sekken jeg skal bruke er type Reconpack 125 liter (mener jeg)..

Jeg kommer til å ha med et Helsport Gjende 3 telt som både jeg og bikkja sover i.. jeg vet det er litt tungt 3,2 kg, men setter pris på komforten + at bikkja kan sove inne. Sekken bør vel ikke komme opp i mer enn 20-23 kg.

Sovepose må jeg kjøpe ny da jeg kun har en vinterpose.. gode tips mottas med takk..:)

Jeg må ha nye fjellsko snart så jeg får gått de inn før turen.. noen tips?

 

Tenker å starte på Tryvann og enten gå mot Hokksund, Kongsberg og så opp på Hardangervidda, eller gå til Hønsfoss, komme meg opp på Nordefjell og så inn på Hardangervidda. Hva er lurt? Hadde vært fint å gå mot Finse for å gå rundt fjorden og så inn til Bergen.

 

Hvor er det lurt å ha depoter for henting av mat osv..

 

Dette blir den lengste turen jeg har på mange år, og jeg gleder meg utrolig mye.. Pushe grenser både fysisk og psykisk..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg svarte i en annen tråd, så ligger det ihvertfall en rute fra Oslo til Bergen på UT.no sine turforslag: http://ut.no/tur/2.5359/.

 

Synes igrunn det er vanskelig å tipse andre om fjellsko, det er så veldig individuelt hvilke fjellsko som passer til hvem. Føttene til folk er forskjellige.

Det sagt, så er jeg veldig fornøyd med mine Scarpa Ladakh, spesielt det første paret jeg hadde av de som jeg aldri var våt i og aldri fikk gnagsår av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kamerat prøvde oss på denne turen for snart 10 år siden. Vi gikk sognsvann-hønefoss-holleia-noresund-norefjell-tunhovd

Der hadde mitt høyre kne slått seg vrangt og jeg måtte avbryte. Jeg ville nok valgt samme rute igjen. Vidre opp over vidda og opp mot finse og rundt fjorden og inn mot bergen var planen.

Hva jeg kan anbefalle

1: gjør alt for å få så lett sekk som mulig

2: ikke bli utolmodig i starten og bruk god tid. Gå sakte og ta korte dager første uka minst. Gå deg i form

3: gjør det enkelt med mat som du kan handle/suplere med underveis. Ikke bær med deg grunnvarer hjemmefra for hele turen! Les lett sekk!

4: finn litt alternative veien og ikke bare minste motstands vei. Grusveier i marka kan bli kjedelig i lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte dere ruta om Norefjell istedenfor om Kongsberg?

Husker ikke helt hva vi tenkte og hvorfor, men vil anta det virket som det mest opplagte rutevalget når vi så på karet. Korteste vei mot hardangervidda, mest skog/fjell- minst vei/by. Brukte dnt sine oversiktskart for å planlegge ruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har egentlig vært min tanke også.. Jeg får titte litt mer på kartet før jeg bestemmer meg for hvor jeg legger ruta. Men lite vei og by + mye skog og fjell høres jo helt klart best ut.. Jeg kan ta kontakt litt lenger ut i planleggingen angående kart. Det finnes visst en side hvor man kan skrive ut kart i 1:50 000, uten at jeg vet hvor bra disse kartene er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har bestemt meg for ruta om Hønefoss og Norefjell etter å ha saumfart kartet.

Treningen er godt igang med mine nyinnkjøpte fjellstøvler Crispi Skarven. Så langt er de utrolig gode å gå med. Prøvde endel forskjellig på Villmarksbutikken på Jessheim og valget falt til slutt på disse.. Utrolig bra service der også, de visste hva de snakket om og skulle ikke bare selge meg de dyreste. Gikk derfra med en god følelse. Til uka blir det nytt skalltøy..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det har egentlig vært min tanke også.. Jeg får titte litt mer på kartet før jeg bestemmer meg for hvor jeg legger ruta. Men lite vei og by + mye skog og fjell høres jo helt klart best ut.. Jeg kan ta kontakt litt lenger ut i planleggingen angående kart. Det finnes visst en side hvor man kan skrive ut kart i 1:50 000, uten at jeg vet hvor bra disse kartene er..

Kartene på http://www.norgeskart.no/ er gode de. Samme detaljer som på papirkart eller mer, men det er litt vanskelig fordi du får veldig små utsnitt av gangen på skjermen. og med mindre du har muligheter for å skrive ut i store formater tror jeg det blir litt upraktisk. Det er fine kart til planleggelse av turer og kanskje hvis du skal ha et kart av et lite område, men lett å miste oversikten du har på ett stort papirkart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fant fort ut at mitt Helsport Gjende 3 telt kom til å bli for tungt og kjeitete å dra på fra Oslo til Bergen og har derfor kjøpt meg et Helsport Ringstind 2 telt på XXL. Valgte dette teltet pga relativt lav vekt(1,9kg) i forhold til at det er god plass til både meg, bikkja og utstyr. Så på Ringstind superlight på villmarksmessen, men der var det smått med plass. Ellers har jeg blitt sponset med Real Turmat for 21 dager av Gsport Eidsvoll

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis noen er interessert så har jeg en blogg. Her skriver jeg om turer sammen med sønnen min på 4 år, samt testturer osv i forbindelse med Oslo-Bergen ekspedisjonen. Skal også blogge her underveis på den turen.

Guttakruttpaatur.blogg.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering for de som er interessert..

Jeg og bikkja hadde testtur for to uker siden. På denne turen gikk alt som kunne gå galt galt. Men vi fikset på ting og hadde ny testtur nå i pinsehelgen. Der gikk alt strålende :-)

Gikk fra Sjunken i Romeriksåsen - Tryvannsstua og tilbake igjen. 8 mil på tre dager. Veldig fornøyde, og absolutt klare for den store turen mtp form og utstyr. Nå må vi finpusse på ruta, planlegge inn depoter og få dem ut. Vi starter på turen om nøyaktig 1 mnd idag :-)

Følg oss på hjemmesiden vår.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk samme tur for 5 år siden. Mitt tips ville være å la recon pacen ligge hjemme og skaffe en mindre sekk. Det er etter min mening alt for stor sekk for slike turer. Jeg ser stadig folk i fjellet med den sekken og forstår ikke hva man skal med 125 liter når man vandrer på denne måten. Skal man bære ned et reinsdyr fra vidda skjønner jeg, men til normal vandring? Den veier jo 4.7 kg!

 

Da vi gikk turen hadde kameraten min recon og jeg hadde en 85 liters fjellreven. Begge to hadde med seg alt for mye greier. Vi hadde ikke noe depot, men tok med oss en del mat samt kjøpte på hyttene underveis.

 

Vi hadde vel omtrent samme oppakning, men skulle jeg gjort det i dag er jeg sikker på at jeg skulle klare å få sekken ned i 12-15 kg, og dermed ha de mye, mye gøyere. Ikke ta med deg noe du ikke er absolutt 100% sikker på at du trenger. I dag hadde jeg gått turen med 65L, med mindre jeg skal på jakt eller skal bære mye greier inn i fjellet har jeg aldri behov for mer enn dette.  

 

Bruk staver, er vel også et tips jeg vil gi. Det hadde ikke jeg, så det tok ikke mange timene før pinner ble tatt flittig i bruk.

 

God tur, det blir et minne for livet, men spørsmålet er hva vil du huske? Jeg husker mange fine øyeblikk, men også en del vonde på grunn av sekkene. Kompisen med recon pack pådro seg en seriøs kneskade nedover Husedalen, så tenk deg grundig om før du drar med deg en så stor sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk samme tur for 5 år siden. Mitt tips ville være å la recon pacen ligge hjemme og skaffe en mindre sekk. Det er etter min mening alt for stor sekk for slike turer. Jeg ser stadig folk i fjellet med den sekken og forstår ikke hva man skal med 125 liter når man vandrer på denne måten. Skal man bære ned et reinsdyr fra vidda skjønner jeg, men til normal vandring? Den veier jo 4.7 kg!

 

Da vi gikk turen hadde kameraten min recon og jeg hadde en 85 liters fjellreven. Begge to hadde med seg alt for mye greier. Vi hadde ikke noe depot, men tok med oss en del mat samt kjøpte på hyttene underveis.

 

Vi hadde vel omtrent samme oppakning, men skulle jeg gjort det i dag er jeg sikker på at jeg skulle klare å få sekken ned i 12-15 kg, og dermed ha de mye, mye gøyere. Ikke ta med deg noe du ikke er absolutt 100% sikker på at du trenger. I dag hadde jeg gått turen med 65L, med mindre jeg skal på jakt eller skal bære mye greier inn i fjellet har jeg aldri behov for mer enn dette.  

 

Bruk staver, er vel også et tips jeg vil gi. Det hadde ikke jeg, så det tok ikke mange timene før pinner ble tatt flittig i bruk.

 

God tur, det blir et minne for livet, men spørsmålet er hva vil du huske? Jeg husker mange fine øyeblikk, men også en del vonde på grunn av sekkene. Kompisen med recon pack pådro seg en seriøs kneskade nedover Husedalen, så tenk deg grundig om før du drar med deg en så stor sekk.

Jeg er helt enig i dette prøv etter aller beste evne å holde vekta så lav som overhode mulig. Jeg har forsøkt turen med en bergans alpinist 130 smekk full og måtte gi meg etter nordefjell med knesmerter som hang igjen i flere uker!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktive innspill.

Jeg gikk testtur på 8 mil over 3 dager forrige helg. Hadde 25 kg i sekken. Det gikk helt fint, og ingen plager. Men, jeg skal prøve å få vekten ned til rundt 20 kg. Allikevel er jeg veldig glad i den reconpacken. Syns den er utrolig god å bære. Har en 65 liters sekk som jeg skal prøve å fylle med det jeg skal ha med og ta meg en 3-mils tur neste helg. Så får vi se hvordan det går.

Men igjen, takk for innspill.. Det nærmer seg med stormskritt nå.. Begynner på turen den 29.juni. Bare å følge med på bloggen på hjemmesiden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering for spesielt interesserte.. Litt under to uker igjen til jeg setter igang med mitt livs eventyr. Det er snøfritt stort sett på østsiden på Hardangervidda. På vestsiden derimot er det sinnsykt mye snø..også på Rallarvegen. Jeg tar med truger, så får vi se hvordan det går. Ble litt endring i planene, men det funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge til du kjem så langt vest at snøen vil bli problem. Innan den tid har det smelta mykje, og den snøen som er att, er hard og fin å gå på. Eg tviler på at du har bruk for trugar, men mykje vatn kan kanskje by på utfordringar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da er turen ferdig. 18 dager, men endte på Voss. Nesten en hel uke med skikkelig magesjau gjorde at etappene kom under 2 mil om dagen, så når jeg kom til Voss var jeg 3 dager på etterskudd. Da rakk jeg ikke inn til Bergen. Men, en ting er helt sikkert, og det er at denne turen skal gjøres en gang til. For makan til bra tur. Så mye utfordringer, så mange fine mennesker jeg har møtt, og jeg føler jeg har vokst med oppgaven.

Gå inn på hjemmesiden og les bloggen fra hver dag hvis dere er interessert. Etterhvert kommer det en enda mer utfyllende turrapport.

Den snøen jeg fryktet kom viste seg når jeg nærmet meg Finse. Fra Finse til Hallingskeid var det fikk vinter. Jeg sank ca 10-15 cm nedi og det var tungt og gå. Men, vi kom oss over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.