Gå til innhold
  • Bli medlem

Nallo 2 GT eller Nallo 3?


hgmann

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker et romslig solotelt som også kan benyttes som 2-mannstelt til frisk 3-sesongs bruk. Tenker ikke å bruke dette på vinteren. Valget står mellom Nallo i 2 GT-versjon eller Nallo 3 uten fortelt. Vektmessig er disse ganske like. GT-modellen veier vel 200 gr mer. Fordelen slik jeg ser det med Nallo 2 GT er selvsagt stort fortelt, som forsvarer trangere plass i innerteltet. Nallo 3 har såpass grei plass inne at man klarer seg med lite fortelt. Det er vel også raskere oppsett med kun 2 stenger kontra 3. Mulig dette koker ned til smak og behag. Blir nok mest brukt som romslig solotelt, men som sagt skal også fungere som 2-manns. Har slått meg til ro med at vekten er spiselig med tanke på plass og teltes robusthet. Ser fordelene med fortelt samtidig som enkeltheten med 2-stangstelt lokker.

 

Noen med tanker, er erfaringer og innspill her? Nallo 2 med GT kontra Nallo 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vinterstid foretrekker jeg telt som har romslig fortelt. På sommeren bruker gjerne telt med litt mindre plass og tar med en tarp i tillegg.

Utifra de to du nevner ville jeg selv valgt Nallo 3. Som solotelt er det da rikelig med plass selv om fortelt er mindre. For egen del ville de 5 cm ekstra takhøyde være det største pluss. Jeg synes telt med 100cm takhøyd blir i minste laget. Nallo 3 vil nok også føles langt bedre hvis det skal være 2 pers i det innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hgmann -- selv har jeg Nallo 4 GT, og vil nok prinsipielt anbefale 2 GT: Forteltet er for meg alfa og omega for en god opplevelse i telt: ryddigere i innerteltet med rotet utenfor, plass for sosialisering uten sovepose, matlaging og muligheten på GT for å åpne hele kortsiden for utsikt under tak ved regn (jeg vet ikke om dette går an på de korte modellene). Ser allikevel poenget ditt med en stang mindre å dille med. Men Hillebergs stangkanaler er samtidig de smidigste og mest "lettførte" jeg har vært borti -- de skal jo også romme muligheten for doble stenger ved stormforsterkning. 

Gå for 2 GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3GT, og ville gått for vanlig Nallo 3 dersom du ikke har ambisjoner om å bruke det på vinteren. Det er på grunn av 5cm ekstra takhøyde og den ekstra bredden i innerteltet. GT utgaven krever også langt mer plass til oppsett, som ofte er en mangelvare visse steder til fjells.

Er som vanlig snakk om kompromiss.

Nallo 2GT har mye større fortelt

Nallo 3 er lettere å sette opp, tar mindre plass på bakken, bedre takhøyde

Jeg er selv veldig stor fan av GT fortelt, men når du i hovedsak snakker om solotelt, så ville jeg revurdert behovet.

Nå trives jeg best i kuppeltelt, så det kan hende jeg ikke er rett mann til å komme med synspunkter her ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utan GT. Eg har brukt Nallo utan GT i nokre år. No forsvann det ut av hus, og eg skal kjøpe nytt. Det blir også denne gong utan fortelt. Eg likar kontakta det gir meg med det som er utanfor. Kan ikkje fordra og være "innesperra" av eit fortelt, med mindre eg må.

 

Utan fortelt tenar også greit til vinterturar der vekt er av betydning. Er ikkje vekt av betydning, vel eg nok heller Keronet som eg har til slikt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg ønsker et romslig solotelt som også kan benyttes som 2-mannstelt til frisk 3-sesongs bruk. Tenker ikke å bruke dette på vinteren. Valget står mellom Nallo i 2 GT-versjon eller Nallo 3 uten fortelt. Vektmessig er disse ganske like. GT-modellen veier vel 200 gr mer. Fordelen slik jeg ser det med Nallo 2 GT er selvsagt stort fortelt, som forsvarer trangere plass i innerteltet. Nallo 3 har såpass grei plass inne at man klarer seg med lite fortelt. Det er vel også raskere oppsett med kun 2 stenger kontra 3. Mulig dette koker ned til smak og behag. Blir nok mest brukt som romslig solotelt, men som sagt skal også fungere som 2-manns. Har slått meg til ro med at vekten er spiselig med tanke på plass og teltes robusthet. Ser fordelene med fortelt samtidig som enkeltheten med 2-stangstelt lokker.

 

Noen med tanker, er erfaringer og innspill her? Nallo 2 med GT kontra Nallo 3?

Jeg bruker Nallo 2GT som romslig 1mannstelt på vidda. Spesielt de gangene jeg ønsker fortelt. (Dropper da Unna). Det fungerer også fint med kjæresten eller ett barn. Syns det er knapt med 2 kompiser. Veldig bra telt. Har ingen erfaring med Nallo 3. Se et bilde her som viser anvendligheten. Spesielt ved å åpne fortelt helt.: http://villmarkshistorier.no/2013/08/19/finnmark-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt ulike meninger ute og går :)

 

Har ikke tenkt på takhøyden som nevnes her, men klart greit med 5 cm høyere på Nallo 3. Litt usikker på hvor trangt det blir i Nallo 2GT med to personer. Det er 130 cm i innerteltets fremkant, men kun 109 cm ved bena. Går nok greit med kona, men en kompis kan vel bli noe vel intimt kanskje. Fordelen med 2 GT er jo at stæsjet kan ligge i forteltet. hmm. Ikke lett det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilke liggeunderlag du/dere bruker også. Er et oppblåsbare ala Exped mat i LW versjon så blir det så klart litt knot. De er vel 63-65cm brede. Da skal det gå akkurat i hodeende men altfor trang i fotende.

Type underlag som bamse er litt lettere å legge delvis oppå hverandre.

Har selv et lett 2 manns som er 132 i hodende og 110 i fotende. Det har fungert fint til meg og bikkja. Jeg bruker da et Exped Synmat UL 7 LW. To slike underlag hadde ikke gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvilke liggeunderlag du/dere bruker også. Er et oppblåsbare ala Exped mat i LW versjon så blir det så klart litt knot. De er vel 63-65cm brede. Da skal det gå akkurat i hodeende men altfor trang i fotende.

Type underlag som bamse er litt lettere å legge delvis oppå hverandre.

Har selv et lett 2 manns som er 132 i hodende og 110 i fotende. Det har fungert fint til meg og bikkja. Jeg bruker da et Exped Synmat UL 7 LW. To slike underlag hadde ikke gått.

Går med planer om å kjøpe Exped mat i LW til kona og meg. Den er i størrelse (cm): 197x65. Altså 130 cm brede tilsammen. Innerteltet er 127 cm ved fotende. Dette skrår litt så det er vel helt nederst i fotenden bredden er 127 cm. Vet ikke om dette blir tight. Innerteltet er 220 langt så hvis man legger liggeunderlaget helt opp til utgangen så er det vel ca 23 cm som gjenstår helt i bunn ved fotende. Siden innerteltet skrår så kan kanskje dette gå akkurat. Kan det bli kondens på liggeunderlaget hvis det presser mot sidene av innerteltet? Kan event vurdere M mat til en av oss eller kun ha Bamse underlaget på akkurat de turene med kona. Vet ikke om noen har testet to Exped LW underlag i Nallo 3? Mye man ikke tenker på. Flott med innspill av dere med erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Nallo 2GT. Brukt mest som solotelt, men etter min mening er det et 2-mannstelt som faktisk fungerer til to personer. Veldig behagelig og romslig som solotelt når vekt ikke er så viktig. Som solotelt hadde jeg nok heller valgt Nallo 2 uten gt om jeg skulle kjøpt nå (eller kanskje helst et som er enda 1 kg lettere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt en nallo 3 som solotelt. tenkerOverdreven stor til 1 person. Har du vurdert nallo 2 uten GT?

Det skiller vel kun 200 gr mellom dem. Så jeg tenker at det ikke er så mye med tanke på hvor mye mer plass jeg får. Så tenker jeg at det funker bedre for to med nallo 3. Ser at den er i overkant for soloturer. Eneste jeg er litt redd for er at jeg kan ende opp med et for stort og tungt solotelt som er litt lite for to da det er uten GT. Ikke enkelt. Må nok tenke over reell bruk her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i mange år brukt en nallo 3 som 2-mannstelt. Dette går fint, synes jeg. Med store sekker er det bare en liten sti imellom for å komme inn, men jeg tipper at en nallo 2 gt ikke er så mye mer romslig. Vårt nyeste telt er enda større, hvis jeg husker navnet riktig er det en kaitum 3.

Hvis du med 2 personer ønsker litt rom mellom de 2 liggeunderlagene, er det mye å si for et 3- mannstelt. Da har du akkurat plass til deres klær i innerteltet og posene med mat. I et 2-mannstelt er det veldig trangt og vanskelig med plass til slike ting. Vi har tidligere hatt et ekte 2-mannstelt og der måtte jeg ofte legge klærne mine i ytterteltet om natten. Og i hvert fall matposene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bruk av Nallo 2 er til soloturar og til turar for to. Sjølv om me ikkje har GT synes eg det funkar utmerkt for to. Me er dog ikkje så veldig store av vekst. 

Skulle eg gått lange turar åleine (fleire veker, langtursprosjekt) ville eg nok kjøpt eit reint 1 mannstelt, pga vekt, men mine åleineturar begrensar seg til 3-4 overnattingar og då gjer den kiloen ikkje så mykje.

På det viset utgjer Nallo 2 for meg eit godt fleirbrukstelt. Soloturar og tomannsturar samt eit telt som toler ein del vær, utan at det krev mykje plass og eller er kresent på barduneringsmoglegheiter: Det siste gjer at det også dug fint til padling. Det supplerar også mitt Keron 4 GT fint på dei turane der dei vaksne ikkje vil ligge i ytterteltet (seks stk i eit Keron 4 GT går faktisk, men vil nok ikkje alltid være optimalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med planer om å kjøpe Exped mat i LW til kona og meg. Den er i størrelse (cm): 197x65. Altså 130 cm brede tilsammen. Innerteltet er 127 cm ved fotende. Dette skrår litt så det er vel helt nederst i fotenden bredden er 127 cm. Vet ikke om dette blir tight. Innerteltet er 220 langt så hvis man legger liggeunderlaget helt opp til utgangen så er det vel ca 23 cm som gjenstår helt i bunn ved fotende. Siden innerteltet skrår så kan kanskje dette gå akkurat. Kan det bli kondens på liggeunderlaget hvis det presser mot sidene av innerteltet? Kan event vurdere M mat til en av oss eller kun ha Bamse underlaget på akkurat de turene med kona. Vet ikke om noen har testet to Exped LW underlag i Nallo 3? Mye man ikke tenker på. Flott med innspill av dere med erfaring :)

Tok kontakt med Hilleberg ang Exped LW og fikk grønt lys: Jag tror det ska fungera bra med de två liggunderlagen, se till att ha dem så nära ingången på innertältet som möjligt.

Som du skriver är risken att det blir kondens om liggunderlaget ligger emot innertältet, men jag tror det kommer att gå bra då innertältet är brett nog bara ni ser till att ha dem så nära ingången som möjligt i huvudänden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 3 har et gaaaanske brukbart fortelt har det ikke? Altså 115 cm langt. Det skrår jo en del, men topphøyden på innerteltet er 105 cm så takhøyden på selve forteltet er vel en 5 -10 cm høyere enn det igjen så det rommer vel litt. Vet ikke hvordan matlaging fungerer? Taket skråner jo en del, men man kan vel huke av innerteltet i forkant og skape mer plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nallo 3 har et gaaaanske brukbart fortelt har det ikke? Altså 115 cm langt. Det skrår jo en del, men topphøyden på innerteltet er 105 cm så takhøyden på selve forteltet er vel en 5 -10 cm høyere enn det igjen så det rommer vel litt. Vet ikke hvordan matlaging fungerer? Taket skråner jo en del, men man kan vel huke av innerteltet i forkant og skape mer plass?

Jeg har Anjan 3 som har identiske mål. Forteltet er større enn du tror, og jeg har ingen problemer med å koke opp litt vann i forteltet. Dette vil fungere bedre med Nallo som har stor og høyt plassert ventil i forteltet.

Du kan huke av innerteltet også, men dette har jeg aldri gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Sitter og lurer på om det er bedre å gå for et dedikert solotelt og et eget 3mannstelt når mann er to? Dyrere selvsagt, men kompromisser er aldri helt optimalt.

Jeg hadde samme problemstilling og valgte nallo3 pga høyden i innerteltet siden vi skal være 2 + hund der. Endte også med å kjøpe Ringstind SL 1-2 til megselv og hunden. Det ble veldig dyrt, men da fikk jeg hva jeg ville ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lurer på om det er bedre å gå for et dedikert solotelt og et eget 3mannstelt når mann er to? Dyrere selvsagt, men kompromisser er aldri helt optimalt.

Selvfølgelig er det det beste. Da har du leverom i teltet når du er to personer og du bærer overkommelig vekt når du er alene. Å bære et tremannstelt alene er uforholdsmessig tungt. Vi har etter mange års nøling også kjøpt enmannstelt. Eneste ulempe er om når en person er på solotur med enmannsteltet og den andre vil også på tur, må den andre gå med det tunge teltet, eller overnatte på en annen måte... Jeg har vært bort i den problemstillingen. Men det går vel an å bruke tarp, bortsett fra myggproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og lurer på om det er bedre å gå for et dedikert solotelt og et eget 3mannstelt når mann er to? Dyrere selvsagt, men kompromisser er aldri helt optimalt.

Teltet for to personer: Du bør vurdere å kjøpe et med to fortelt, så kan dere rote på hver deres side av teltet. Dette er veldig praktisk. F.eks Hilleberg Kaitum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderer også Ringstind light 2 som solotelt. Vurderer da om jeg kanskje skulle gått for en GT-versjon for tomannsteltet. Litt større plass. Kaitum ser jo veldig bra ut. Bruken blir mest med kona så plassen trenger ikke å være så stor som med en kompis på tur. Liker veldig godt Nallo og muligheten for utsikt. På kompistur gjelder enmannstelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.