Gå til innhold

Det er ingenting her ennå

• Lignende innhold

• Av mariaha
      Hei!
      Som et ledd i utdanningen min, på et uspesifisert lærested, skal jeg bo 1 måned i telt på en øy i forhenværende Sogn og Fjordane. 
      Jeg er derfor på jakt etter et lettvektstelt som har god plass til én person, men gjerne også to!
      Det er ønskelig med litt god størrelse på forteltet til å oppbevare utstyr, og til matlaging når været blir for festlig. 
      Dette er jo en ypperlig mulighet til å unnskylde å spytte noen tusen inn i et godt tresesongerstelt som jeg kan
      ha mye glede av til neste år også! 
      Jeg er akkurat 165 cm og veier ca 65 kg, så jeg trenger ikke så veldig mye plass, men hadde vært fint med 
      et telt jeg komfortabelt kan sitte oppreist i (min. 100 cm). Jeg har kikket en del på Marmot og Vapor Limelight 2 p, men 
      anmeldelsene (i den grad det er noen å oppdrive), er ikke akkurat udelt positive. 
      Beklager for at jeg belemrer forumet med nok en telttråd, men dess mer jeg leter, dess mer forvirret blir jeg.
      Det hadde vært superkoselig om noen hadde strukket ut en hånd til en fortapt sjel, og øst av sin kunnskap!
      Ydmyk hilsen, 
      Maria
    • Av Amaya
      (For ordens skyld: Jeg kommer til å dra og prøve aktuelle sekker, for å finne en som sitter godt  Vil bare orientere meg litt i jungelen av muligheter først  )
      Jeg skal gå til innkjøp av tursekk til bruk både på hytte-til-hytte- og teltur.
      Normalt sett vil jeg gjerne begrense oppakningen til 12-17kg, men jeg vil gjerne at det skal være mulig å bære hunden min i tilfelle noe skulle skje, uten at jeg sliter i stykker sekken eller meg selv. Har en 25kg blandingshund på størrelse med liten labradortispe. I et eventuelt nødstilfelle ville jeg antakelig lagt igjen noe utstyr eller fått en venn til å ta noe av oppakningen slik at sekken ikke blir stort tyngre enn rundt 30kg. Budsjett: Maks 4000,-
      Funksjoner jeg ønsker meg:
      Bæresystem som ikke blir vondt med 25-30kg oppakning Romslig hovedrom med åpning både i topp, bunn og front (enklere å få hunden inn) Kraftig stoff som ikke rives opp uten videre av huneklør Godt med lommer eller festemuligheter utenom hovedrom, slik at det går an å pakke om sekken for å gjøre plass til hunden. At sekken i seg selv er litt "fast i fisken" og ikke blir altfor ustabil med pelsdotten oppi Gjerne damemodell (om det er relevant er jeg 173cm høy, med rygglengde på ca 46cm) Minimum 65 L. Har kikket litt på Lundhags Gnaur og Fjällräven Kajka. Synes også mange av modellene til Gregory og Osprey ser interessante ut, men er litt nyskjerige på om de er for "myke" (ikke faste i fisken  ).
      - Amaya
    • Av _K._
      Hei! 
      Jeg står mellom å kjøpe Trangia 27-4 HA eller 27-4 UL stormkjøkken. Hvorfor burde jeg velge det ene fremfor det andre?

Takk for hjelpen!

k.
    • Av Kristine Sørheim
      Hei! Beklager for nok en telttråd, men trenger ganske spesifikke innspill, da jeg ATTER EN GANG har gått meg vill på internett. 
      Etter mye moro med hytte-til-hytte, har jeh besluttet å supplere med et telt. Det er snakk om til soloturer, og trenger ikke å tåle enormt med vær, men den miljøbevisste i meg er streng på at når man først kjøper, så kjøpet man noe i ålreit kvalitet som varer litt (helst brukt og ikke sinnsykt dyrt). Jeg er liten; under 170 og 40 kg, så plass er ikke noe problem. Liker kanskje romfølelsen i kuppeltelt bedre, men ser at disse er litt tyngre (?) og dyrere (?). Innbiller meg også st frittstående telt er digg og lettere å sette opp, men det er kanskje helt feil? Innser manglende peiling og lander på at jeg har egentlig kun to krav, men disse er dog superviktig: det må være lett og raskt å sette opp, og det må være LETT og ha lavt pakkevolum. 

Vurderer primært:
      Helsport Ringstind SL
      Fjällräven Abisko Lite
      Hilleberg Enan og Akto (og unna og soulo, men vil helst under 2 kg)
      Erfaringer med en eller flere av disse? Er særlig interessert i hvor lette de er å sette opp. Fem min? Femten? 
      Andre tips til lettvinte telt tas gjerne imot! 
    • Av eiriktv
      Hei, sitter (igjen) og vurderer om jeg skal supplere med nytt telt til jakt og fisketurer. Hovedsakelig bruk vil være bruk i fjell, under 3 sesonger. Sesongavslutning for telt på høyfjell blir reinsjakta, hvor det innimellom blir endel vind, og ikke uvanlig snø/sludd på kveldene, gjerne en kombinasjon av disse. Har de siste årene brukt et RT 1-2 SL, modifisert med flere pluggfester. Det har akkurat plass til meg og hunden, men ikke mer. Det er et greit telt, men synes takhøyde er lav, og om man blir tvunget til opphold i telt pga vær så er eneste alternativ å ligge på siden, noe som over tid er litt plagsomt.  Ellers jakter jeg bevegelig og bryter leir hver morgen, og slår opp teltet på ettermiddagen når det er på tide å roe ned for kvelden. Det gjør at jeg som regel finner teltplasser som ligger noen lunde i ly for gjeldende vind, og har hittil ikke plagdes veldig med dette på RT, selv om jeg av og til opplever at det fyker inn endel snø mellom ytter og inner telt.  Jeg har noen enkle krav:
      -Grei plass til 1mann (185cm) og en middels hund. Evt mann og en unge, og evt en hund, eller 2. Hunder kan alltids danderes rundt om dersom barn er med så det er ikke største utfordring.
      --Max 2kg. Ønsker egentlig så lett telt som mulig, men man må kanskje kompromisse, men hunden bærer kløv og kan avlaste her.  Ønsket om lett utstyr handler først og fremst om å øke lastekapasitet på retur med evt kjøttbør..
      -Min 95cm takhøyde. RT har 90cm og med xtherm i bånn blir man krum i ryggen- eller blaut i skallen... Å ha plass til å sitte noenlunde komfortabelt oppreist er en stor fordel. Spesielt til senhøst bruk med mye innetid...
      -Lett å sette opp. Det er stort sett steinete, og RT er klønete sånn sett, selv om ekstra pluggfester hjalp mye.  En kompis har locus khufu  - fint telt, men krever at han får shotgun på teltplass da slike telt er rimelig avhengig av at man kan plugge på riktig sted.
      Er egentlig OK fornøyd med RT til sitt bruk, men det er og blir litt klønete. Lett og fint, og tar lite plass, men knotete å spenne skikkelig opp.  Har fjellheimen 3camp fra før, digger plassen og høyden, men det er tungt, og det blir nesten litt ensomt å sove i såpass stort telt alene   Ser at RT 2 har mer plass, men da er man vektmessig i et terreng der det finnes andre alternativ. Det jeg har kikka litt på er Hilleberg niak, fjellheimen SL2, o.l. man burde sikkert også inkludert anjan og flere i vurderingen. Har også sett litt på trolltind. Fint telt, men da jeg såvidt prøvde det hos helsport virka det overhengende at fotenden ville ta borti duk og bli blaut.  Som sagt synes jeg niak virker fint, dersom vekt stemmer, men er litt skeptisk til om det vil fyke mye snø mellom ytter og inner. Egentlig ikke noe stort problem sånn sett, men uheldig for kondens. Også litt usikker ift om design gir mye løft om ikke kanten står i le. En annen ulempe er det blir i overkant luftig om man dropper innertelt på kortere stunt turer.
      Er ikke snakk om ekstrem bruk da jeg ikke reiser i fjellet om det er meldt vedvarende drittvær, men man bør tåle det som kastes på en når en er ute.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.