Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Hei. Har brukt primus omnifuel i 5-6 år, men ønsker å komplettere med noe lettere for sommerturer.

Har behov for en brenner for bruk av gass. Vil prioritere lav vekt, og at det tar lite plass i sekken. Gjerne noe som kan settes rett på gassflasken. Men vil ha kvalitet.

Har i første omg lest om følgende turkjøkken:

MSR pocket rocket

MSR micro rocket

Optimus crux

Optimus crux lite.

Eagle har et lettvektkjøkken som ev er likt et av "kinavarer-kjøkken" som kan kjøpes via Aliexpress. Dette har blitt satt stort spm ved i en annen tråd her på forumet.

Mitt spm til dere er:

Noen som har erfaring med disse kjøkken?

Er dette kjøkken som tåler ukesturer? Dvs brenner flammen jevnt, soter den? Må de ha mye rensing el annen vedlikehold?

Til dere på forum som er lettpakkere: hvilket kjøkken bruker dere på ukesturer? Blir disse kjøkken for pinglete?

Er det noe annet kjøkken jeg bør vurdere (som er i "lettpakkingsegmentet")

Mvh Nils Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guinessboks og rødsprit. Lag brenneren selv. Totalvekt rundt 15 gram.

Alle de brennerne du nevner er greie. Msr micro har bedre avstand til kjele enn pocketrocket, gir mindre dannelse av kullos ved bruk i telt (husk lufting). Har ikke prøvd crux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Fire Maple FMS 116T som jeg har kjøpt fra Aliexpress , den er jeg godt fornøyd med, den er lett (49g), har fin spredning på flammen, koker opp en liter vann på under 3min og bruker lite gass. Eneste ankepunktet jeg har er at den trenger god vindskjerming, men det trenger nok mange toppmonterte brennere.

Har hatt den i halvannet år og fikk den for under 200,- i sin tid. Samme brenneren selges her "hjemme" for rundt 400,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten let gassbrenner som jeg pleier å ta med på sommerturer med lett oppakning. Den gjør jobben helt greit. Brenner når den skal, men i likhet med de fleste andre brennere så må den skjermes for vinden. Hvis det blåser og du får vind på brenneren så forsvinner det meste av varmen ut i intet.

Fant samme type brenner her:

http://nyttig.org/produkt/friluftsliv/bal-leir-tur/lett-gassbrenner

Ellers har jeg kjøpt en billig kinesisk multifuel brenner som viste seg kun å være brukbar med gass. Den hadde forvarming av gassen og brenner derfor gass om vinteren.

Jeg har lagt ut noen bilder her på nettet både av testen jeg gjorde med kinabrenneren og noen bilder av min lille gassbrenner som får plass i kaffekjelen.

http://www.fjellforum.no/topic/25557-hva-er-dette/

http://www.fjellforum.no/topic/34015-enkelt-lite-feltkj%C3%B8kken/ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en primus omnifuel sommer som vinter. Tanken er å minke på volum og vekt når det er varmegrader og noen ganger å ha en ekstre brenner i sekken på koseturer. Har flere reflektor/skjermer, men det er kanskje litt vanskligere å bruke når brenneren står oppe på gassflasken? Siden det var så mange alternativer, bl a fra eagle, biltema etc så lurte jeg på kvalitetsforskjeller. Billige kinavarer kan jo være kvalitet de og. Så lurte jeg på hvor mye rensing av dyser o lign det er snakk om.

Det endte med at jeg bestilte to kjøkken. En Optimus Crux lite og en Optimus Svea. Et bensinkjøkken og et på gass. Så kan det gå....

Så nå venter jeg på en pakke i posten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 toppmonterte brennere. En fra biltema(gått ut) og en fra Robens. Biltemabrenner er litt tyngre men sprer varme varme, Piezotenner fungerer enda etter 4 år. Litt glatte kjelestøtter er eneste.

Robens brenner ligner pocket rocket. Veldig liten og lett. kjelestøtter er dog såpass tynne at den virker lit vinglete. Den har veldig konsetrert flamme.

Men bruker jeg disse mye....nei.

Jeg bruker stort sett en Optimus Vega. Litt tyngre men den står på bakken. Synes det er mye bedre å steke/koke enn på en toppmontert brenner. Den har fin varmespredning.

Det er langt lettere å skjerme denne for vind enn toppmontert brenner.

 

Så det blir litt hva man skal lage. Er det stille vær og jeg bare skal koke kaffevann ved vannen på hytta bruker jeg ofte Robens brenner(den er lagret på hytta).

Men ellers på tur bruker jeg Vega. Jeg steker litt egg&bacon til frokost, lager potetmos og annet til middag. Da er bakkebrenner best synes jeg. Hvis man bare koker vann i små mengder så er toppmonert ok.

Da kunne du jo kanskje se på løsninger som Primus ETA og slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv ein Bruntonbrennar (meinar den heiter Brunton Flex) som er nokså lik cruxen, berre at den har fire armar. Får akkurat den og ein gassboks ned i ein liten Primus Litechkjele. Held i lange baner for meg på sommartur og avogtil vårskiturar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinavarer kan være så mangt. Mange kjente merkenavn er produsert i kina, eller brennere som er utviklet i kina og rebrandet. Kvaliteten varierer.

Har selv brukt/bruker Crux, kovea Supalight og Fire Maple FMS 300T som toppmontert brenner. Av de synest jeg Crux er minst stabil, ellers har jeg ikke hatt problemer med noen av brennerne.

Sammenlignet med en multifuel er det minimalt, om noe, behov for rensing av dyser og annet vedlikehold på en ren gassbrenner.

Ellers er det bruksområdet som er avgjørende for valg av brenner. For koking av vann og en kopp kaffe er en toppmontert brenner lettvint. Konsentrert flamme gir minimalt varmetap på siden, og er best for liten gryte. Skal du koke mat i gryten vil en breiere flamme som på Crux fordele varmen bedre. På turer der du skal steike fisk eller lage mat for flere personer i gryta vil det være best med en brenner som står på bakken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du gå lite längre turer lönar det sig kanske att ha en brännare med slang, så du kan sätta upp lite folie som vindskärm. T.ex. Fire Maple FMS 118T. Väger lite mer och är lite större än en toppmonterad, men som sagt, på långturer kan du spara in det på minskad bränsleåtgång.

 

Annars skulle jag nog gått för det här: http://www.sotooutdoors.com/products/item/OD-1R.html

Inte billigt eller lätt, men lite skoj med sin regulator-manick. Det kanske till och med fungerar lite "mindre dåligt" än vanliga gaskök när temperaturen ramlar ned under 7-8 plusgrader. 

Hmm.... kanske finns något på ebay lite billigare. Länge sedan nu som jag köpte något campingkök.

 

Edit: Ser att soto har kommit med en ny variant: http://www.sotooutdoors.com/news/news/Pickup_OD-1RX.html

Denna skall klara vind bättre. Ett litet vindskydd runt brännarhuvvet. Kanske fungerar bra. Nackdelen är att stödet för kokkärlet är en lös detalj som det bara en är en tidsfråga innan den glöms/slarvas bort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Pocket Rocket bruker jeg på sommerstid. Man får det brenneren er laget for. Ekstremt liten og lett. Veldig konsentrert flamme, og varsomhet må utvises når vann skal kokes pga smale kjelestøtter. Ekstremt enkel å bruke, og fungerer alltid. Anbefaler støtteben for gassboks. Gjør den stødigere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR Pocket Rocket bruker jeg på sommerstid. Man får det brenneren er laget for. Ekstremt liten og lett. Veldig konsentrert flamme, og varsomhet må utvises når vann skal kokes pga smale kjelestøtter. Ekstremt enkel å bruke, og fungerer alltid. Anbefaler støtteben for gassboks. Gjør den stødigere. 

 

Samme erfaring og råd herfra. Hatt en slik lenge, pålitelig og grei, liten og lett.

 

Ville også tittet på Eagle Products sin FMS102  brenner, som fikk "best i test" i DNT sitt medlemsblad (Fjell og Vidde) for et par år siden. Litt større, litt bedre kjelestøtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eagle har et lettvektkjøkken som ev er likt et av "kinavarer-kjøkken" som kan kjøpes via Aliexpress. Dette har blitt satt stort spm ved i en annen tråd her på forumet.

Mitt spm til dere er:

Noen som har erfaring med disse kjøkken?

Er det noe annet kjøkken jeg bør vurdere (som er i "lettpakkingsegmentet")

Mvh Nils Martin

 

Har selv i det siste en del erfaring med Fire Maple. Disse produserer faktisk for mange av de store merkene du ser hos xxl, gmax, fjellsport og alle andre. Produsenter som Optimus, Eagle, Kovea, Karrimor, Monatauk bruker brennere herfra, eller deler fra denne fabrikken. Fire Maple samt en fabrikk til i Kina er de som bruker mest i verden på research & development på brennere. Har selv brukt en slik Fire Maple brenner et halvt år uten problemer.

Fire Maple FMS 300T som Jan Erik nevner er den letteste brenneren du får tak i som er godkjent. Kjøpte i tillegg http://allrando.no/shop/product/fire-maple-fms-116t-titan-gassbrenner?tm=&sm=turutstyr/opptenning (Fire Maple 116T) som jeg bruker med større kjeler, denne kan "putre" og har i tillegg et mye større brennerhode som gjør den praktisk med store kjeler, dvs. kan brukes mer enn til kun å koke vann. Fåes til ca. 300 som jeg synes var et godt kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har brukt primus omnifuel i 5-6 år, men ønsker å komplettere med noe lettere for sommerturer.

Har behov for en brenner for bruk av gass. Vil prioritere lav vekt, og at det tar lite plass i sekken. Gjerne noe som kan settes rett på gassflasken. Men vil ha kvalitet.

Har i første omg lest om følgende turkjøkken:

MSR pocket rocket

MSR micro rocket

Optimus crux

Optimus crux lite.

Eagle har et lettvektkjøkken som ev er likt et av "kinavarer-kjøkken" som kan kjøpes via Aliexpress. Dette har blitt satt stort spm ved i en annen tråd her på forumet.

Mitt spm til dere er:

Noen som har erfaring med disse kjøkken?

Er dette kjøkken som tåler ukesturer? Dvs brenner flammen jevnt, soter den? Må de ha mye rensing el annen vedlikehold?

Til dere på forum som er lettpakkere: hvilket kjøkken bruker dere på ukesturer? Blir disse kjøkken for pinglete?

Er det noe annet kjøkken jeg bør vurdere (som er i "lettpakkingsegmentet")

Mvh Nils Martin

Med så mange gode forslag som er kommet frem i denne tråden så blir det interessant å se hvilken brenner som blir den heldige vinneren.  :logik:

 

P.s.

Jeg kom plutselig på at jeg hadde en lett gassbrenner til et sted.

post-4220-0-13949300-1425803435_thumb.jp

Men denne må vel snart være en antikvitet. Det største problemet med denne er nok at du ikke kan ta av gassboksen etter at den er montert, og så har den ganske lett for å velte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heldige vinneren ble til to... En Optimus SVEA og en Optimus Crux lite, bestilt om torsdagen og ble hentet igår, lørdag på posten. Raskt levert. Igår kveld vært de testet på plenen sammen med min Primus Omnifuel og godkjent. Nå har jeg noen alternativer og mange ideer til kjøkken. Takk for svar folkens! Og god tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den heldige vinneren ble til to... En Optimus SVEA og en Optimus Crux lite, bestilt om torsdagen og ble hentet igår, lørdag på posten. Raskt levert. Igår kveld vært de testet på plenen sammen med min Primus Omnifuel og godkjent. Nå har jeg noen alternativer og mange ideer til kjøkken. Takk for svar folkens! Og god tur!

 

Gode valg, men vær forsiktig med bruk vindskjerm når bruker Crux. se:  http://www.fjellforum.no/topic/32263-primus-micron-stove-ti-regulator-smeltet/#entry311241

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode valg, men vær forsiktig med bruk vindskjerm når bruker Crux. se:  http://www.fjellforum.no/topic/32263-primus-micron-stove-ti-regulator-smeltet/#entry311241

 

 

Viktig poeng som mange glemmer. Det kan fort bli veldig varmt om en har for tett vindskjerm, og produsentene advarer derfor mot å bruke skjerm. Eksempel er i brukermanualen til MSR Pocket Rocket punkt 4 http://media.cascadedesigns.com/pdf/msr_pocketrocket_instructions_09_EN.pdf

 

Blir vindskjermen for tett og tetter rundt hele kjelen/brenneren vil varmen lett slå ned mot gassboksen. Det enkleste er å bare skjerme på en side mot vinden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig poeng som mange glemmer. Det kan fort bli veldig varmt om en har for tett vindskjerm, og produsentene advarer derfor mot å bruke skjerm. Eksempel er i brukermanualen til MSR Pocket Rocket punkt 4 http://media.cascadedesigns.com/pdf/msr_pocketrocket_instructions_09_EN.pdf

 

Blir vindskjermen for tett og tetter rundt hele kjelen/brenneren vil varmen lett slå ned mot gassboksen. Det enkleste er å bare skjerme på en side mot vinden. 

 

Just så, står tilsvarende i bruksanvisningen til Crux :  "Dekk aldri gassbeholderen med vindbeskyttelse. Det kan forårsake overoppheting av gassbeholderen, hvilket medfører livsfare." (side 5, nederst)

 

Men så var det det med å lese bruksanvisninger da. Uff. Gassbokser har nok mange brukt i årevis utenå sjenke sikkerheten en tanke. De er jo så lett å bruke, skru på og tenn bare. Blir mer skjerpa og oppmerksom når det er snakk om bensin tenker jeg. I hvert fall blir jeg det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just så, står tilsvarende i bruksanvisningen til Crux :  "Dekk aldri gassbeholderen med vindbeskyttelse. Det kan forårsake overoppheting av gassbeholderen, hvilket medfører livsfare." (side 5, nederst)

 

Men så var det det med å lese bruksanvisninger da. Uff. Gassbokser har nok mange brukt i årevis utenå sjenke sikkerheten en tanke. De er jo så lett å bruke, skru på og tenn bare. Blir mer skjerpa og oppmerksom når det er snakk om bensin tenker jeg. I hvert fall blir jeg det.

Er mer fokusert med bensin og parafin ja. Men er jo slik med bruksanvisninger og advarsler at de ofte oppleves som litt vel forsiktig. En skal jo ikke fyre i telt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv i det siste en del erfaring med Fire Maple. Disse produserer faktisk for mange av de store merkene du ser hos xxl, gmax, fjellsport og alle andre. Produsenter som Optimus, Eagle, Kovea, Karrimor, Monatauk bruker brennere herfra, eller deler fra denne fabrikken. Fire Maple samt en fabrikk til i Kina er de som bruker mest i verden på research & development på brennere. Har selv brukt en slik Fire Maple brenner et halvt år uten problemer.

 

Ikke fått med meg dette før, veldig greit å vite!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill! Brukt en ettermiddag på stell av primus omnifuel og testkoking med alle kjøkken. Cruxen blir liggende t dagstursekken med en kjele. Enkelt og lett. (Skal ikke bruke reflektorskjerm på Crux hvis det er risiko for at gassbeholderen blir varm. Tror likavel det er "innenfor" å koke i ly for vinden ev bygge opp noen steiner. Har vært på mange brannkurs og sett hva ødeleggelse oppvarmede gassbeholdere til friluftskjøkken kan føre til. Sett dem explodere under kontrollerte øvelser.) Ble forelsket i SVEA 123r. Er kanskje ikke så lett eller praktisk, men for et kul kjøkken!

Ser at tråden begynner å få et eget liv og det er topp. Skal følge med videre.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ble forelsket i SVEA 123r. Er kanskje ikke så lett eller praktisk, men for et kul kjøkken!

 

Når du får litt meir erfaring, vil du nok forstå at det er ganske praktisk også, i alle fall dersom du finn ein kjele som brennaren passar nedi ;)

Og med tanke på at brennstofftanken er ein del av vekta, er ikkje 123r så tung som fyrsteinntrykket kan lure ein til å tru.

post-2690-0-91141100-1353513953.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.