Gå til innhold
  • Bli medlem

Vildmark i sydnorge


Anbefalte innlegg

Hej!

 

Jag planerar att göra en skidtur med tält och pulka under påskhelgen och letar efter en vacker och intressant tur att skida. Jag har gått många vinterturer i norra Sverige men den här gången har jag inte så många dagar på mig och har inte tid att resa så långt bort. Därför vänder jag mig till mina kära grannar i väst och hoppas att ni har några bra tips :-)

 

Mina kriterier är följande:

- Stark känsla av vildmark, det skall alltså inte befinna sig så mycket folk i området. Helst inga vägar eller stugor.

- Ju längre söderut desto bättre, jag planerar att åka bil från Göteborg och vill helst slippa köra så långt.

- Turen får gärna gå i skog och på fjäll.

- Gärna dramatisk natur med branta och höga fjäll.

- Rundtur på ca 5 mil.

 

Jag har kikat på områden som Jotunheimen, Dovrefjell, Rondane och Femundsmarka. Har ni några förslag på turer i dessa områden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt inlägg genererade inte många svar. Nåväl, nu har jag på egen hand hittat ett område som jag tror blir fint att skida i. Min skidtur kommer att gå i gränslandet mellan Sverige och Norge i Grövelsjön och Femundsmarka.

 

Jag startar i Grövelsjön. Förhoppningsvis bär isen på sjön så att jag kan skida norrut över Grövelsjön. Sedan rundar jag Grøtfjellet, Sylfjellet och Rønsjøruten österifrån. Därefter tar jag sikte mot passet mellan Digerhogna och Salsfjellet för att avsluta ner tillbaka till Grövelsjön. Se kartan nedan. Jag hoppas att detta kan bli en fin runda med vacker natur. Jag kommer att ha fyra dagar på mig vilket borde innebära att jag även hinner med en eller två dagsturer/toppturer.

 

Om någon här har skidat i området så får ni gärna komma med synpunkter och idéer. Är det ett bra val av tur? Finns det några fina toppar att bestiga?

post-16036-0-29563900-1425971899_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 7 år senere...

Fjällsvensken...hur gick din tur? Vet att det var några år sedan :-) Är själv på väg att upp runt Salsfjellet så undrar hur terrängen var för skidor och pulka? Funderar själv att skida från Svukuriset till Grövelsjön via sommarleden uppe vid Lilla Grövelsjön.

//Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.