Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av 3 mannstelt


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Hei. Vurderer å kjøpe nytt 3 mannstelt, skal brukes til 2 voksne og 1 barn. Burde kunne brukes hele året. Teltet burde ha god takhøyde å være ganske lett. Skal også kunne brukes av meg alene. Har nå et bergans compact 3, men syns takhøyden er veldig lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til 2 voksne og et barn ville jg valgt et telt med litt plass i fortelt. Veldig glad i kuppeltelt selv men de får ofte begrenset bagasjeplass kontra et tunneltelt.

Første tanke er Helsport Fjellheimen Light 3. Det er et telt med god plass, stort fortelt og det koster ok med kroner.

Atlernativ er Hilleberg kaitum 3,det har 2 innganger og rette vegger i begge ender av innertelt. Men det pleier koste en del mere.

 

Men litt avhengig av hvor du skal bruke teltet. Er det bare i marka eller også på fjellet? På fjellet trenger man noe som er mer vindstabilt.

Et "telt" jeg har brukt mye når det er flere på tur i marka er Helsport Lavvulight. Det har stor plass kontra vekt. Ulempen er at det er en duks så det gir litt mer kondens på duken.  Men med inntil 2m høyde synes jeg det har vært supert. Også brukt det om vinteren. Da fryser kondens til is på duken. Med litt sur vind ute har jeg laget mat der inne, det er hlyt nok til at man kan forvarme primus.

Alternativ til det er å finne et GoLite Shangri La som er samme prinsippet. Det finnes også med innertelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at med de kravene du har satt, så vil vekta uansett bli litt høy. God takhøyde for 3 pers i et telt for vinterfjellet er ikke forenelig med lav vekt slik jeg ser det. Men dersom du kun skal bruke teltet på fjellet de 3 hyggelige sesongene, så blir det lettere å finne et alternativ med lavere vekt.

Pga. takhøyde, så er jeg ikke veldig fan av tunelltelt, men jeg tror Hilleberg Kaitum 3/3GT er et godt alternativ for dere, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er wigloen for stor når heile familien er på tur? Ellers vil eg anbefale å sjå deg om etter eit mindre telt for aleineturar, eventuelt for to når ein av dykk ikkje er med på tur. Oups, det har du jo allereie i Bergans compact.

Når du allereie har to telt, vil eg anbefale deg å sjå bort fra å finne eit telt som kan brukast overalt, alltid, og attpåtil er lett og har god plass. Du er allereie dekt ganske godt for mange typer turar. Finn heller ut av kva slags bruk dei telta du allereie har, ikkje dekker, og finn eit telt som dekker akkurat den bruken. Sjansen for å få ei god løysing er mykje større dersom bruksområdet er meir avgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begans compact 3 teltet syns jeg blir for lavt, jeg er 187 høy å selv på det høyeste i teltet blir det for lavt. Wigloen liker jeg veldig godt, når vi er 3 stk så har vi god plass, men det egner seg best på vinteren da vi bruker pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser bort fra "ganske lett"-kriteriet, så er Fjällräven Akka Dome 3 et romslig telt med god effektiv plass og høyde innvendig. Det veier i følge fjällräven 4,3kg - nærmere 4,5 i følge vekta mi. Takhøyde 110cm, bredde 180, lengde 225. Kortveggene i innerteltet er nesten loddrette, så lite areal går bort pga at duken skrår innover. Forteltene er romslige til kuppeltelt å være. Supert telt med danseplass og lounge, men tungt å gå alene med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Bergans Compact Light 3 er i praksis et litt større to-mannstelt. Takhøyden er vel 5cm høyere enn Compact modellen. Var på tur med min datter og en liten Dachs, noe teltet var passe stort til. Savnet nok litt mer takhøyde i innerteltet. Compact Light 3 er smalere enn vanlig compact 3, men noe lenger sovetelt. Pluss for enkel oppsetting, vindstabilitet og størrelse på bagasjerom. Mye telt for pengene. Vekta er heller ikke ille. Ville da heller gått for Helsport Fjellheimen Light camp 3 p.g.a. takhøyden.

 

Til fototurer, toppturer og vinterturer nær bilen, togstasjon etc, flotter jeg meg med Bergans Helium Dome 3, men tungt å bære på ryggen. Til vandreturer alene bruker jeg Helsport Ringstind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg Nallo 4 GT. Ca. 3,2 kg. Går du ned til 3 GT havner du lavere i vekt. 115cm høyde i innerteltet, høyere i forteltet. Kjempetelt til familieturer, fantastisk til kompisturer: Enormt fortelt, med mulighet for utsikt.

http://www.hilleberg.com/home/products/nallo/nallo4gt.php

 

Enig i dette. Dersom man skal ha et tresesongtelt med mulighet for vinterovernatting for 1 barn og 2 voksne så bør man se på minst 4 personers telt (Min personlige mening). Er vekt viktig ville jeg absolutt vurdert en av Helsports eller Hillebergs lettere telt. Hilleberg Nallo 4GT er et godt valg.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.