Gå til innhold
  • Bli medlem

Norefjell med overnatting - for ferskinger


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Kjempebra forum!

Så bra at jeg fant det!

Er rimelig fersk i faget friluftsliv, i allefall det som går utover slalombakken og lysløypene...

Men nå er det sånn at ei snill tante har tilbudt seg å være barnevakt en natt i februar, og da tenkte vi å teste teltovernatting i fjellet på vinteren! :?:

Vi tenkte å reise opp til Norefjell på formiddagen, gå et lite stykke på ski, slå opp telt og overnatte til neste dag, rusle ned til bilen igjen og skifte til slalomski.

Men hvor skal vi gå da? Noen som har gode og detaljerte forslag? Vi er ikke spesielt erfarne fjellfolk, men vi trenger vel ikke legge oss rett utenfor en hyttevegg for det :shock:

Vet ikke engang om vi må kjøpe utstyr... Jeg har en rimelig bra sovepose som jeg stoler på at jeg skal holde varmen i med et lagg ull på kroppen. Gubben har forsvarets pose som han satser på skal være varm nok. Ellers har vi et vanlig 4-manns tunelltelt med inner- og ytterduk i ett, som vi tenkte å bruke. Men må man ha andre plugger, kanskje, for å sette det opp i snø?

Tanken er å grave ei grop så langt ned det går, på størrelse med teltet, og sette opp teltet nedi der. Eller?

Og hva med liggeunderlag? Vi har helt vanlige liggeunderlag av et slags isoporlignende materiale, sånne svarte "alle" har. Holder det? Gubben mener vi bør kjøpe til en slags matte som ligner litt på aluminiumsfolie. Er det nødvendig?

Vil jo gjerne ha en god start uten de største investeringene, for om vi trives med dette kan vi kanskje heller kjøpe til etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg skal til Norefjell selv så jeg har lest veldig mye om det, det er mye bra her på dette forum. Gå på hovedsia helt ned og trykk på norefjell og eggedal der står det en del bra, på Norefjell.no får du værrapport.

Når det gjelder overnatting så begynte jeg selv med de samme liggeundelagene som dere har + ullteppe over, her kan du bruke det du har untatt fleece, det isolerer ikke når det er fuktig. De fleste blir kalde fra bakken, legg ytterklærene dine under soveposen om natta, isolerer + att de er varme om morgenen.

Her på forumet sier de att du skal ligge uten klær i posen det er riktig forutsatt att du har en veldig bra pose, ellers ligger du med ull klær, husk hvis du har bomulls truser og blir svett så få de av, få ull inn på kroppen.

Grave ned teltet er bra men, hvis det er frost i bakken trenger dere stålplugger, hvis dere setter det oppå snøen trenger dere snøplugger. Gjøre det billig bruk pinner på 50-60 cm som snøplugger,skal dere på snaufjellet må dere ha med pinner

God mat er viktig, bål er kjempe koz, sjokolade og rødvin er nam nam på natta.

Primus: Gass virker dårlig i - *c bruk helst parafin eller bensin.

Håper dette hjelper dere på vei god tur.

Hilsen Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er å overnatte på Høgevardehytta (selvbetjent DNT). Den ligger ganske fornuftig til omtrent midt på Norefjell.

Det går ann å gå fra Tempelseter i Eggedal (bra startpunkt uansett) og gå over Ranten (morsomst fra vest) bort til Gråfjell og sørover til Høgevarde. Dagen etter er det mye nedover til alpinanleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra forum!

Tanken er å grave ei grop så langt ned det går, på størrelse med teltet, og sette opp teltet nedi der. Eller?

Nå skal ikke jeg skryte på meg så veldig mange døgn i telt vinterstid, men min lille kunnskap om tema sier at ved å grave ned telte vil hele teltet bli en eneste stor fryseboks. Kald luft er som kjent tyngre enn varm luft og vil derfor synke til det laveste punktet (i ditt tilfell der hvor teltet er), så er det minus -10 ute blir det da fort enda kaldere i teltet.

Det jeg ville gjort er å grave en kuldegrop i den ene enden av teletet (inni) eller envt i forteltet. Da vil den kalde lufta sige ned her, og dere vil få det varmere i teltet.

Skal ikke påstå at dette er riktig, men er ialefall det jeg har hørt og lest.

Vurdere selv en natt på norefjell, så fortsett å post aktuelle steder:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort er å grave en kuldegrop i den ene enden av teletet (inni) eller envt i forteltet. Da vil den kalde lufta sige ned her, og dere vil få det varmere i teltet.

Skal ikke påstå at dette er riktig, men er ialefall det jeg har hørt og lest.

Det er nok ikke helt riktig nei, selv om det er en vanlig misforståelse. Hvis man tenker seg om så ser man hvor dumt det er: Stenge ute all kulda på fjellet med å grave en liten grop i forteltet 8).

Prinsippet er at man skal hindre varmen i å slippe ut. Det gjør man med å lage inngangen slik at den ligger lavere enn soveplassen.

Dette prinsippet gjelder først og fremst i snøhule eller iglo. Det er begrenset hvor godt to tynne teltduker isolerer, og uten fyring blir det ikke så veldig varmt i teltet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snøhule har kuldegrop en viktig funksjon i å hindre varm luft i å slippe ut, i telt tror jeg den effekten blir temmelig liten. Men den har en annen viktig praktisk funksjon - man kan stå oppreist og lage mat 8)

Hvis det blåser mye kan det være kjekt å grave ned teltet litt, ellers er det unødvendig. Bare tramp snøen til med skia så underlaget blir noenlunde fast.

Tips til første vintertur:

- vær nøye med god isolasjon mot bakken. "Celleplastunderlag" (dvs ikke oppblåsbare) er bra de hvis de er tjukke nok, sjekk f.eks. Ajungilak Bamse på nettsidene deres, og se om du har noe lignende. Hvis ikke ta to!

- ta med parafinprimus og nok parafin til å småfyre hele kvelden. Hvis du har parafin på to flasker har du kontroll på at du alltid har litt igjen til morgenen.

- ta med mat som er rask å lage, og som har mye kalorier. Fet mat er digg når det er kaldt!

- være nøye med å skifte til tørt ullundertøy helt innerst etter tur, og ta på deg lue eller hette før du legger deg.

- og prøv å unngå damp i teltet. Lag mat i forteltet, og bruk lokk, luft godt, ikke minst på natta. Kondens i innerteltet kan ikke unngås helt, men er noe herk om morgenen. Drypp, drypp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snøhule har kuldegrop en viktig funksjon i å hindre varm luft i å slippe ut, i telt tror jeg den effekten blir temmelig liten. Men den har en annen viktig praktisk funksjon - man kan stå oppreist og lage mat 8)

Jepp. Burde presisert det. Graver alltid en grøft slik at jeg kan sitte i innerteltet med beina ned i grøfta i ytterteltet. Gjør det mye lettere å ta på sko, lage mat og komme seg ut og inn mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gropa er også nyttig som bagasjeplass.

Har en med seg iskrem på vintertur, kan denne lagres i gropa, eventuellt ute i snøen, avhengig av utetemperatur.

Gjentatte forsøk har vist at 2l mykis ideele lagringstemperatur er -8 grader. Da holder den seg spisemyk til en hver tid 8)

En ulempe ved å grave hele teltet ned i ei grop er at hele gropa fyker igjen.

Skal en lage vindskjerm/levegg bør denne legges i riktig avstand fra teltet. Nedbør/drivsnø vil legge seg i le av veggen, og da er det greitt å unngå at snøen ikke havner på teltet.

Anbefaler, i likhet med lph å prioritere liggeunderlaget.

Vi var 3 stykker på vintertur en gang. 2 av oss hadde Bamse, sistemann hadde et av disse tynne plastunderlaga.

Etter et par døgn på samme sted lå han et godt stykke djupere enn oss......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gjest fra Hønefoss!

Kan forstå hvis du opplever en viss grad av forvirring mtp på oppsett av telt vinterstid, for her er det tydligvis forskjellige meninger/erfaringer(?).

Først, hvis gubben din har mil sovepose fra midten av 90.tallet (husker ikke betegnelsen lenger), men identisk med Tyinposen, funker den greit såfremt den ikke er ligget/vasket ihjæl. Har`n eldre type mil pose, KAST den og skaff ny!!

Etter mitt syn er liggeunderlaget det viktigste utstyret vinterstid. Det hjelper ikke med sovepose merket -50 når kulden kommer nedenfra. Benytt gjerne 2 underlag.

Vinterplugger til bardunering av telt er greit å ha såfremt det er mye sukkersnø. Dog, med 4 ski og 4 staver står nok teltet rimelig bra i tillegg til vanlig sommerplugger. Skaftet på spaden er jo å mulig å benytte.

Grave/ ikke grave ned telt, kuldegrop eller ikke:

Jeg har testet dette med siv og mil telt(7 duker). Først med utetemp på 25 kuldegrader og senere i 10 kuldegrader.

1. Ett telt gravd helt ned på bakkenivå, snønivå litt over teltets takhøyde.

2. Ett telt gravd halveis ned.

3. Ett telt satt rett på snønivå.

4. Ett telt på snønivå med kuldegrop. Kuldegrop ca 1x1m og 1m dyp.

Testen ble gjennomført med like mange pers i teltet, termometer lagt på liggeunderlag, midt i teltets høyde og i toppen av teltet. Logg ført hver time gjennom natta.

For ikke å bli fòr detaljert nå, testens vinner og klart varmeste telt var alternativ 4.

Alternativ 1, helt nedgravd telt, hadde svært mye lavere temp enn de andre, i tillegg til den enorme jobben i forbindelse med utgraving av mange kubikk snø :)

Ett tips til slutt. Når det er skikkelig kaldt ute, lær dere å kokkulere og spise mens dere ligger/sitter i soveposen. Mye mer kos og varme i posen, enn sittende med beina i kuldegropa hvor temp fort er 5 grader lavere. Mulig man kan få noen brødsmuler eller en skje suppe på posen, men stort verre enn "huffda" bør vel ikke det avstedkomme ;)

De største feltsvina lever best i kulda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye vind og tåke, men hvis været er bra er det kjempe fint! Skal dit i helgen med en kamerat selv :(

Den delen av Norefjell som ligger over 1300-1400 moh kan ha vanvittig dårlig vær. Fjellpartiet ligger veldig utsatt til. Det å ta en tur til Høgevardehytta eller Høgevardetoppen er en skikkelig høyfjellstur som fordrer noenlunde godt vær. I dårlig vær er området like utsatt som høyfellet på Hardangervidda eller i Skarvheimen.

Jeg pleier å ta Norefjellsturene mine i mars og april i pent vær :?: Skal man dit midtvinters må man være utrustet før høyfjellet. Jeg har av og til inntrykk av at noen blander sammen Nordmarka og Norefjell og tror at markaski, grilldress og rumpetaske er godt nok på Norefjell også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der to ganger i fjor vinter. Den ene turen var i slutten av januar eller begynnelsen av februar. Solen skinte , men det var borti 15 minus og ganske mye vind høyt oppe. Snudde like før Hødevarde fordi jeg mistet følelsen i ansiktet. Har en sånn neoprenmaske hjemme i skuffen, og den burde jeg trolig hatt med. Jeg kom meg ned igjen ganske fort og tinte opp trynet på varmeapparatet i bilen. Det var ikke særlig behagelig. Tror nok mars og april er bedre måneder.

Jeg gikk også en tur til Gråfjell (fra Tempelseter) i mars engang og det var en utrolig fin tur. Masse deilige nedoverkjøringer.

Høgevardehytta ligger høyere enn nesten alle overnattingshyttene i Jotunheimen. Toppene Gråfjell og Høgevarde er de høyeste i et veldig stort område slik at ingenting tar av for vinden. Det blir temmelig ofte kjipt oppå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Summa summarum så ber vi om utsettelse på barnepikegavekortet til uti mars engang da :D

Da blir det vel sånn tror jeg at vi tråkker til der teltet skal stå, og setter det opp med ski og staver som "plugger" (Lurte litt på hvordan jeg skulle få til det med de smale maljege tilpasset runde plugger :) men skjønte etterhvert at vi må bruke litt god hyssing.

Utstyrsmessig kjøper vi et par vanlige liggeunderlag ekstra, så vi ligger på to hver, for da har vi til ungene også på sommeren, når vi bare trenger ett hver :(

Men jeg er litt usikker på det med matlaging; Kan vi tenne opp i primus eller stormkjøkken inne i teltet da, på teltgulvet? Bare sette dette på et gryteunderlag da eller? :?:

Og så lurer jeg litt på hvor vi skal slå opp teltet der oppe. Kan se ut som om vi går til Høgevarde da, men det er ikke veldig fristende å slå opp teltet rett utenfor hytta. Å være "alene" på høyfjellet mister litt av sjarmen da.... Men samtidig, siden vi er rimelig uerfarne, vil vi ikke gå så langt unna løypene heller. Noen som har funnet en bra spot på vei til Høgevarde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bra det her :)

Er ikke kjent på Norefjell, men generelt ville jeg råde dere til å ligge nære hytta i tilfelle rottefelle. et par tre fire hundre meter, over en bakketopp så dere ikke ser den f.eks?

Ta med primus, og fyr den opp ute hvis du ikke kjenner den godt. Når den brenner jevnt med blå flamme kan du ta den med inn, i forteltet er nok best til matlaging. Etter maten, når alle ligger i ro og fordøyer, kan du driste deg til å ta den med inn hvis du har litt god plass. Stormkjøkken fungerer forsåvidt, men det går treeeeegt hvis det er kaldt, og det er ikke noe særlig å "kosefyre" i teltet med.

Hvis det blåser bygger du levegg til teltet, ideelt sett like høyt som teltet. Snøføyka samler seg gjerne rett bak, men legger du den ca "en telthøyde" vekk fra teltet vil den neppe rekke fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro på Veggli fjellet i helgen med -22, men vindstille så det var ikke så verst.

I sommer la jeg meg AKKURAT ved steinrøysa på Høgevard for å si at jeg sov akkurat der :-)

Når det blåste til skikkelig vindvær lå teltduken limt til ansiktet

(gammelt, lett "sommertelt" som har blitt kassert etter at jeg kjøpte et Svalbard 3 telt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.