Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski kroppslengde vs kroppsvek


jlo

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg skal kjøpe meg et par fjellski. Bruksområdet kommer for det meste til å være hytte til hytte turer på vidda, men skal ikke ha flere par fjellski så bra om de fungerer til litt av hvert. Tenkte i utgangspunktet på Sondre fra Åsnes. Men, jeg har en uvanlig kroppsbygning. Jeg er ca 194 cm lang og veier i underkant av 70 kg (har veldig lange ben). På Åsnes.com finner jeg en tabell som tilsier at, mtp kroppslengde skal jeg ha ski på 210 cm, men mtp vekt skal jeg ha ski på 190 cm. Er det best å velge en mellomting (200 cm)? eller bør man prioritere enten kroppslengde eller vekt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler at du prioriterer etter vekt. Dette avgjør forholdet mellom gli og feste. Hvis skiene blir for stive blir det vanskelig å få feste. Ha imidlertid i bakhodet at det er vekt inkl. eventuell sekk du må vurdere, så hvis du går mye med (tung) sekk kan det lønne seg å gå litt oppover på lengde. 

 

Jeg er ca. samme lengde som deg men betydelig tyngre og skulle ønske jeg kunne gå på så korte ski som 190cm :-). Kortere ski er som regel lettere å håndtere. Det kan hende at lengre ski er marginalt raskere, emn neppe noe å tenke over på fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er lang og har lange bein vil ikke ha problemer med å kontrollere lange ski. Åsnes' brede ski, som Ingstad, har dårlig smørespenn, og du må regne med å tråkke dem helt ned uansett. På den skien ville jeg gått ned til 200, siden den allikevel er bred. Amundsen er smale, og regnes som en stiv ski med skikkelig smørelomme. På denne kan det være viktig å tenke mer vekt enn lengde når man velger.

Gå i en butikk som prøver spennet for deg (med ryggsekk og 10-15 kg oppi), så vet du at du får en riktig ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da si det samme som at hvis skia er stiv (Amundsen) så har lengde noe å si pga. spenn/smørelomme og at smurning ikke blir slitt bort med en gang? Mens med en mykere ski (Ingstad) uten markert spenn og smørelomme, så kan du gå ned på lengde drastisk, og få en mer håndterbar ski? Hvordan vil det da være med holdbarhet på smurning på en mykere ski hvis spennet blir trykt ned allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ingstad selv (i 210-lengde, veier 87 kg). Selv når jeg går uten sekk subber smøringen, og den slites vekk raskt. Så ja, det er min mening om de skiene. Amundsen er mye mer lengdestiv.

Jeg ville for øvrig tatt med Fischer E99 i vurderingen (som konkurrent til Åsnes Nansen). En veldig god ski med Fischers nye kortfellsystem (som jeg synes er bedre enn Åsnes sitt) så er den en god konkurrent. Lettere er den også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breidablikk som er en bred ski men lite smørespenn. Går jeg på blå voks i finkornet snø så sitter smurning alikevel greit på en stund, så lenge jeg har smeltet inn grunnvoks.

Men på grov snø og klisterføre så blir det fort slitt vekk. Jeg bruker dog mest feller. De blir ikke slitt bort men gir til gjengjeld rimelig dårlig glid.

Skulle jeg skaffet et par til for mere langturer i fjell hadde jeg nok sett på Amundsen selv. Lendgemessig hadde jeg nok valgt lengde på 201 eller 208, jeg er 187cm.

Amundsen passer meg bedre enn Sondre da den har litt stivere spenn. Jeg veier 95 kilo så litt mer enn høyden skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg å velge lengde ut fra vekt. Få personalet i en god sportsbutikk til å hjelpe deg med å finne et par ski med riktig spenn til deg.

Har ingstad selv, men vil ikke anbefale å ha dem som det eneste skiparet. Det er fine ski til løssnø i tungt og kronglete terreng, men er slitsomme å gå med over lengre distanser under mer typiske snøforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen i 201, og er 180@95

De er veldig gode å gå med, er det noen form for spor, altså noen har gått der før deg, så kan du gå veldig raskt med de. De flyter også bra i løssnø.

 

Argumentet mot er at de ikke akkurat er lettsvingte, men her har støvlene myyye å si. Jeg kjøpte mitt sett "brukt men ubrukt", med Alfa Skarvet støvler, og det er disse støvlene som har blitt prakket på ganske mange. Støvlene er behagelige å ha på, komfortable å gå med i butikken uten ski, og det er her det bør ringe noen varselklokker. "Gåmønsteret" blir annerledes med ski på, slik at en skisko som er behagelig å gå med uten ski, ikke vil være stiv nok til å kontrollere skiene skikkelig. Har nylig satt Skarvet støvlene i boden og jeg var på min første tur med mine nye Crispi Stetind BC støvler på Amundsen skia nå i helga, og bevares for en forskjell. Skoene var komfortable å gå med, og er samtidig stive nok til å holde Amundsen skia i sjakk. Jeg prøvde meg også i en slalombakke, og det var fult mulig å kjøre telemarksvinger med Crispi støvlene. Med Alfa Skarvet støvlene har jeg hatt hjertet i halsen uansett hvilken bakke jeg skulle ned.

 

Så til lengden på skiene, Amundsen er forholdsvis stive, med din vekt så kan det hende at 201 er mer enn nok spenn i, men siden du er lang så vil et par korte ski kanskje bli litt for stutte til "god diagonalgang".

Ingen har nevnt Gamme 54, de skal ha mykere spenn, noe som kanskje passer deg bedre og du kan kanskje gå for 210 på de.

 

Her er en sammenligning av type ski og egenskaper:

 

http://www.fftv.no/fjellskiskolen-ep-3-valg-av-ski

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Ser nå at det står på åsnes.com at Sondre passer for lette personer, så de er sikkert ikke så dumme for meg. Men Gamme 54 og fischer E99 tenker jeg også på. 

@Omnilite: takk for skotips. Jeg har jo også lange og smale føtter så jeg er absolutt ute etter sko med mye støtte, som ikke vil vri seg rundt foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk i fella i går og fikk kjøpt Amundsen med BC-binding på XXL.no for 1499,-. Jeg er 190/73, så er i ganske samme situasjon og gikk veldig frem og tilbake hvorvidt jeg skulle ha 201 eller 208. Valget falt på 201 av hensyn til vekt, en ski med for mye spenn er håpløs å gå med om det er hardt. 

Har noen gamle Sondre fra før (fullstendig uten spenn pr nå) som fungerer helt fint, de er riktignok 215, men det er ikke noe problem å kontrollere om du er så lang.

Ja, man må kanskje legge på litt smøring noe oftere, men jeg synes ikke det er verdens undergang.

 

Skal bli spennende å se når jeg får de, kan prøve å huske å melde inn hvorvidt jeg gikk for riktig lengde.

 

Ps. Ser at XXL allerede har satt opp prisen til 1999,-, men er fortsatt rimelig billig for ski og binding som hos Oslo Sportslager koster 3399 + 999,-.

Dog, når jeg snart skal ha ny godskipakke (tipper det blir Nansen og 75mm) som skal holde i 10 år kommer jeg fortsatt til å kjøpe hos Oslo Sportslager, de ekstra kronene jeg betaler der er verdt det for å få de riktige skiene og den servicen i etterkant om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.