Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger råd ang. 3-sesongs dunsovepose


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger tips til kjøp av lett dunsovepose til bruk vår, sommer og høst. Ser for meg at den bør ha komforttemperatur ned mot ca -10 (hvertfall -5) og ha en egenvekt rundt 1 kg. Er ute etter type "best buy"; solid pose til en fornuftig pris, men vet at jeg bør legge litt penger i dette. 

 

Så forresten dette tilbudet fra Sportsnett: http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=6229&cid=3899

Marmot Helium. Er dette helium 600? Vet ikke om denne er noe?

 

Er det noen som har gode tips taes det imot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en utrolig fornøyd med min dunpose fra Zpacks, den veier 560g og går til -6

Den koster 3200kr + frakt,toll og moms

Dette er en pose uten hette noe jeg ser på som en kjempefordel om man beveger seg om natten.

Er det kaldt så bruker jeg enten lue eller dun hoodie fra Zpacks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ute etter det samme, men er litt opptatt av lav vekt i tillegg. Synes selv denne er aktuell etter noen søk: https://www.gsport.no/produkt/727213/mammut-sphere-ul-3-season-sovepose

ser ikke dum ut. Hvordan er det med lengdebenevelsen? Ser det står 180 cm og 195 cm. Er det ligge lengde/personlengde eller lengde på sovepose? Selv er jeg 175 cm. Kan 180 cm bli snaut?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg har Mountain Equipment Helium 600 http://www.oslosportslager.no/produkt/mountain-equipment-helium-600-dunsovepose-28611.aspx som jeg er godt fornøyd med. Min ble kjøpt før prisene gikk opp, men ikke ille det tilbudt Oslo Sportslager har. Passform er god, også tekniske detaljer og konstruksjon. Jeg har den med personlengde opp til 185cm (er 181cm og 78 kg). Ytterstoffet er ganske så tynt. Til røffere høstbruk foretrekker jeg Tyin EXP 3-sesonger. Til sommerbruk har jeg en Mountain Equipment Xero 300 da Helium 600 blir for varm for meg.

 

Mountain Equipment Xero 550 er knallgod dersom du vil ha den aller beste dunkvaliteten http://www.hektapatur.no/-c-161-p-1432.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Western Mountaineering Megalite som er en litt videre pose -2@710g, kjøpte min for rundt 3000,- fra outnort.se (via en bekjent i Sverige).

Har også en WM Badger, dette er også en bred pose -10@1075g, den greier du under 4000,- fra samme sted.

 

WM er de reneste "luftskip" da de har utrolig bra spenst i dunet og gir mye varme med lav vekt, kvaliteten er meget bra!

De modellene som ikke har ekstra bredde veier enda mindre om du ikke trenger bredden, Ultralite som er en smal pose som har -7@820g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill dere. Holder meg til merker jeg har litt forhold til og er kjent for meg.

 

I forhold til tips, budsjett og tilbud på nett nå, vurderer jeg disse:

 

 

Marmot Helium

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=6229&cid=3899

 

 

Mountain Equipment Xero 550

http://www.hektapatur.no/-c-161-p-1432.aspx

 

 

Mountain Equipment - Sovepose, Helium 600

http://www.hektapatur.no/-c-0-p-955.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg valgt en av de to første, pga best dunspenst. Sannsynligvis hadde jeg gått for posen fra Marmot. ME xero-posene kan vel kanskje oppleves som noe smale for en del.

Marmotposen har også noe større mengde dun, så vidt jeg kan se.

 

Hvis du forøvrig er ute etter et "best buy" så kan det være fornuftig å kikke mot merker du ikke har hørt så mye om. Det er mye bra som ikke føres i Norge.

En Cumulus Panyam 600, for eksempe,l vil du spare godt med penger på i forhold til tilsvarende poser fra ME og Marmot. Du finner en del gode omtaler av posen på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg valgt en av de to første, pga best dunspenst. Sannsynligvis hadde jeg gått for posen fra Marmot. ME xero-posene kan vel

kanskje oppleves som noe smale for en del.

Marmotposen har også noe større mengde dun, så vidt jeg kan se.

Hvis du forøvrig er ute etter et "best buy" så kan det være fornuftig å kikke mot merker du ikke har hørt så mye om. Det er mye bra som ikke føres i Norge.

En Cumulus Panyam 600, for eksempe,l vil du spare godt med penger på i forhold til tilsvarende poser fra ME og Marmot. Du finner en del gode omtaler av posen på nettet.

Takk. Skal sjekke :) Leste på outgearlab at Marmot Helium var ganske bred i skulderpartiet. Jeg er smal, så ble litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig fornøyd med min Western Mountaineering pose.

Dunspenst og opplevd kvalitet er meget god.

Du skriver "fornuftig pris" - WM posene er nok i øvre prisleie.

Selv har jeg WM Badger, men den er nok unødvendig bred for deg.

En god oversikt finner du her

http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler som @tjernivar å kikke på polske Cumulus: Selv har jeg "Lite Line 400"-posen deres, og er overstadig fornøyd: Forøvrig tenker vel jeg at en tresesongs-pose knapt trenger komfort rundt -10C -- blir det unormalt kaldt har man jo alltid ekstra klær å dra på... Muligens passer kanskje Panyam eller endog Teneqa-serien bedre for deg.

Posene er meget rimelige, og finnes ofte på gode tilbud i kontinentale nettbutikker:

http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western mountaneering er sikkert kanonbra, men litt over budsjett. Skal sjekke opp Cumulus. Dere har nok rett i at det er litt overkill med å ha en 3-sesongpose til -10C.

Forhørte meg med Sportsnett ang Marmot Helium og vid skulderbredde: "Den er ikke spesielt bredere enn norske soveposer (Ajungilak, Helsport, Bergans) så du kan fint bruke den selv om du er smalskuldret."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Jeg kjøpte akkurat Mammut Sphere UL Winter 195cm for halv pris på Skitt fiske. Prisen er jo uslåelig, men om det er en ren vinterpose kan jo diskuteres. -11 etter EN er for meg en varm vår og høst sovepose, men som også kan brukes vinterstid, bare man styrer unna de kaldeste dagene. Jeg fikk prøveligge den, noe som var nødvendig. Jeg er 181cm og 78 kg, men forholdsvis "brede skuldre" da jeg har trent mye styrke. Soveposen passet ganske så akkurat, dvs. at jeg har det rommet jeg må ha. Det er lite å gå på, men den passer. Min ME Xero 300 er litt bredere, så dersom litt bredere pose er ønsket holder jeg fortsatt på ME Xero 550 (knall pose).

 

ME Xero og Helium har skulderbredde på 76cm i Regulær str, mens Mammut Sphere UL Winter 195cm har 77cm bredde. ME er bredere, så vanskelig å sammenlikne bredden fra de ulike produsentene. De må nesten prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... overkill med å ha en 3-sesongpose til -10C.

 

 

Tja , en vurderingssak. En kan komme ut for mye i løpet av 3 sesonger i Norge.

Det er skrevet mye om temperatutgrenser for soveposer, men jeg har greid å fryse under alle årstider ....

Det går helt fint bare en er sliten/frossen/våt/sulten nok.

 

Forutsatt at en har god lufting så er jo ulempene med en litt varmere pose  primært litt økning i vekt og/eller i pris.

Jeg bruker en laken/innerpose slik at jeg kan bruke soveposen som dyne hvis jeg skulle lande i en hytte eller hvis det er altfor varmt.

Jeg valgte i alle fall en -10C pose som 3-sesongers pose sist jeg kjøpte og bærer gjerne på de ekstra grammene.

En liten ekstra sikkerhetsmargin gir det også.

 

Andre vurderer annerledes, f.eks mhp vekt.

 

EDIT: Jeg gikk tilbake til tabellen jeg linket til ovenfor .

Innenfor et og samme merke (WM er kanskje ikke det mest typiske eksempelet) så ser det ut til at de ekstra 5-7 gradene "koster" i størrlsesorden 100g ekstra for en dunpose.

Helt epler og epler blir ikke sammenligningen pga ulike bredder etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Mottok Marmot Helium og den var faktisk veldig vid for meg. Sender den tilbake. Så derimot at det er tilbud nå på ME Xero 550 til 3000,- på hektapåtur så jeg bestilte den.

Det er røverkjøp. Meget bra sovepose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte akkurat Mammut Sphere UL Winter 195cm for halv pris på Skitt fiske. Prisen er jo uslåelig, men om det er en ren vinterpose kan jo diskuteres. -11 etter EN er for meg en varm vår og høst sovepose, men som også kan brukes vinterstid, bare man styrer unna de kaldeste dagene. Jeg fikk prøveligge den, noe som var nødvendig. Jeg er 181cm og 78 kg, men forholdsvis "brede skuldre" da jeg har trent mye styrke. Soveposen passet ganske så akkurat, dvs. at jeg har det rommet jeg må ha. Det er lite å gå på, men den passer. Min ME Xero 300 er litt bredere, så dersom litt bredere pose er ønsket holder jeg fortsatt på ME Xero 550 (knall pose).

 

ME Xero og Helium har skulderbredde på 76cm i Regulær str, mens Mammut Sphere UL Winter 195cm har 77cm bredde. ME er bredere, så vanskelig å sammenlikne bredden fra de ulike produsentene. De må nesten prøves.

Jeg har en Mamut Sphere på vei til meg i posten nå. Tok sjansen på at bredden passer, men når jeg ser hva du skriver blir jeg usikker. Egentlig liker jeg dårlig at det kun opplyses om lengde på en del poser, og ikke bredde. Ellers tror jeg det er vanlig med 80 cm. på standard poser. Uansett blir det enklere å handle på nett dersom slike mål opplyses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.