Gå til innhold
  • Bli medlem

Pacific Crest Trail - Thru hike


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg planlegger å gå Pacific Crest Trail fra medio april 2016. Ruten er drøye 4000 km og jeg gleder meg til å ta fatt på forberedelsene. Det viktigste denne sommeren blir å finne det utstyret som er både lett og funksjonelt. Det vanskeligste blir nok å legge igjen ting som hadde vært kjekt å ha. Jeg satser på en nettovekt 8 kg (ekskludert mat og vann) så må ta noen tøffe valg tror jeg.

 

Er det noen som leser dette som har gått Pacific Crest Trail (PCT), Appalachian Trail (AT) eller Continental Divide Trail (VDT) som vil dele noen erfaringer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegger å gå deler av PCT til sommeren (JMT delen). Har ikke hørt om noen nordmenn som har gått hele veien, men de finnes sikkert.

Med 8 kg så ligger du nok litt over det de fleste går med. Fra det jeg har lest er det vanlig med fra 4-7 kg, ihvertfall etter de første milene er unnagjort og alt det unødvendige er sendt hjem. Fra Kennedy Meadows og til Sonora Pass må du ha med en bjørneboks som du lagrer all maten i, men om du er heldig så blir Ursack lovlig til neste år og da slipper du unna med 250 gram, de som er tillatt i dag ligger på +- 1000 gram.

 

Pakklisten min for JMT er 7 kg inkludert foto og fiskeutstyr, så vil tro du greit kan komme deg under dette.

 

Du finner masse informasjon om du følger facebook gruppen til PCTA:
https://www.facebook.com/groups/PCNST/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å gå deler av PCT til sommeren (JMT delen). Har ikke hørt om noen nordmenn som har gått hele veien, men de finnes sikkert.

Med 8 kg så ligger du nok litt over det de fleste går med. Fra det jeg har lest er det vanlig med fra 4-7 kg, ihvertfall etter de første milene er unnagjort og alt det unødvendige er sendt hjem. Fra Kennedy Meadows og til Sonora Pass må du ha med en bjørneboks som du lagrer all maten i, men om du er heldig så blir Ursack lovlig til neste år og da slipper du unna med 250 gram, de som er tillatt i dag ligger på +- 1000 gram.

 

Pakklisten min for JMT er 7 kg inkludert foto og fiskeutstyr, så vil tro du greit kan komme deg under dette.

 

Du finner masse informasjon om du følger facebook gruppen til PCTA:

https://www.facebook.com/groups/PCNST/

Hva slags fiskeutstyr anbefales for lettvektspakkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger å gå deler av PCT til sommeren (JMT delen). Har ikke hørt om noen nordmenn som har gått hele veien, men de finnes sikkert.

Med 8 kg så ligger du nok litt over det de fleste går med. Fra det jeg har lest er det vanlig med fra 4-7 kg, ihvertfall etter de første milene er unnagjort og alt det unødvendige er sendt hjem. Fra Kennedy Meadows og til Sonora Pass må du ha med en bjørneboks som du lagrer all maten i, men om du er heldig så blir Ursack lovlig til neste år og da slipper du unna med 250 gram, de som er tillatt i dag ligger på +- 1000 gram.

 

Pakklisten min for JMT er 7 kg inkludert foto og fiskeutstyr, så vil tro du greit kan komme deg under dette.

 

Du finner masse informasjon om du følger facebook gruppen til PCTA:

https://www.facebook.com/groups/PCNST/

 

Spennde planer. Håper at du skriver noen ord om erfaringene når du er tilbake.

 

Når det kommer til vekt så er nok 4 kg helt uoppnåelig. Jeg tenker at sekk (1,13 kg), telt (0,87 kg), sovepose (0,70) og liggeunderlag (0,44) alene (totalt 3,14 kg) fort gjør at man kommer farlig nært 4 kg. 6 kg er nok oppnåelig, men da man nok tåle å bli litt kald i fjellet. Jeg har tenkt at 8 kg tross alt er ganske lite (i alle fall i forhold til mange på tur i Norge :-) ) og da kan jeg inkludere noen luksusting som GPS og lesebrett. Skulle det blir for ille så går det i posten. Kommer uansett til å ha en "bounce box" som jeg sender i forveien om det er noe jeg vil trenge senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fiskeutstyr anbefales for lettvektspakkere?

 

Jeg tar med en fluestang og kun det aller nødvendigste av utstyr og havner da på 300 gram.

 

 

Når det kommer til vekt så er nok 4 kg helt uoppnåelig. Jeg tenker at sekk (1,13 kg), telt (0,87 kg), sovepose (0,70) og liggeunderlag (0,44) alene (totalt 3,14 kg) fort gjør at man kommer farlig nært 4 kg. 6 kg er nok oppnåelig, men da man nok tåle å bli litt kald i fjellet.

 

8 kg er jo ikke gale nei, men med mat og drikke så øker det fort til det doble (i ørkenen vil du nok bære 4-6 liter vann). Du har endel å spare på sekk og telt selv om det ikke akkurat er den tyngste utrustningen du drar med deg. Har du en bounce box kan du jo sende framover det du ikke trenger på gitt etappe. I ørkenen trenger du ikke like mye klær f.eks som du gjør i Sierra og på slutten av turen i Washington. Bjørneboksen trenger du også kun i Sierra, men der slipper du å bære noe særlig vann. Slikt sett bør du nok alltid klare å holde sekken under 15 kg om du går inn for det uten å ofre sikkerhet eller komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funnet ut hvordan du gjør det med resupplies? De fleste amerikanerne har jo venner som sender etterhvert. Er også noen firma som gjør dette, men det koster jo litt ekstra.

 

Jeg tenker i utgangspunktet å kjøpe alt jeg trenger langs ruten og eventuelt sende fremover dit det ikke er mulig å kjøpe noe (det er dog ikke så ofte). Trail Logistics frister dog voldsomt. ~$3500 for fem måneder med variert kost som blir sendt til passe etapper er ikke så ille. I tillegg kan de ta ansvar for å sende utstyr man trenger (så får man det man trenger og ikke tar det man får tak i). Er generelt en fordel å ha noen der borte som kan løse enkle problemer som å motta post for deg der borte om du skulle trenge det.

 

PS: Gratulerer med å ha nådd 1000 poster på dette forumet :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En ting til. Jeg leter for tiden etter et egnet telt for turen. Jeg er villig til å drasse på inntil 1 kg, men det må tåle bra med nedbør og ha innebygd myggnetting. I tillegg er det fint om det blir god plass til både meg og sekken. Sekken/utstyret må ikke være i teltet, men det er fint om det får plass i vestibylen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letteste alternativ er en cubenfiber tarp + myggnetting

 

Nest lettest er Zpacks Hexamid Solo Plus, Solplex eller Duplex. Disse er mye brukt av thru-hikers i USA. Dette er i praksis tarptelt med integrert myggnetting. Disse tåler alt av nedbør.

 

Mange foretrekker også frittstående telt (lettere å sette opp i ørkenen med mye løs jord og på granitt i Sierra) og da har Big Agnes noen av de letteste. Fly Creek UL 1 og Copper Spur UL 1 er begge populære og begge er rett rundt 1 kg.

 

Finnes endel rimeligere alternativer av tarptent som vektmessig plasserer seg imellom ZPacks og Big Agnes teltene.

 

http://zpacks.com/

 

https://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/copperspurul1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett noen turrapporter fra PCT gis det inntrykk av at du stort sett kan ligge under åpen himmel med groundsheet. Det er mye oppholdsvær og få innsekter i mange av områdene, så har man med seg en tarp og myggnetting som man kan sette opp når det blir utrygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett noen turrapporter fra PCT gis det inntrykk av at du stort sett kan ligge under åpen himmel med groundsheet. Det er mye oppholdsvær og få innsekter i mange av områdene, så har man med seg en tarp og myggnetting som man kan sette opp når det blir utrygt.

 

Det er helt klart et alternativ med tarp og myggnetting. Sparer en del vekt på det, men tror jeg vil ha et telt som kan brukes på hele turen for bruk for telt vil det helt klart være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..........

 

Mange foretrekker også frittstående telt (lettere å sette opp i ørkenen med mye løs jord og på granitt i Sierra) og da har Big Agnes noen av de letteste. Fly Creek UL 1 og Copper Spur UL 1 er begge populære og begge er rett rundt 1 kg.

 

.........

 

Problemet med tørre områder (min erfaring etter bushcamping i Australia i ett år) var ikke at det var løst, tvert i mot. Mange steder med fin sand var som betong etter lange perioder med tørt vær. Pluggene så ut som spagetti etter endte forsøk på banke dem ned med stein. Neon ganger måtte jeg bare gi opp fullstendig. Da jeg etter 5 mnd hadde brukt opp ett telt og måtte kjøpe nytt var mitt primære krav at det sto av seg selv uten plugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forøvrig sett flere som klarer seg med kun bruk av steiner som bardunfester. Det betinger at det er stein i området da. Er forøvrig veldig mange som har klart seg gjennom hele PCT både med tarp og ikke frittstående telt så man finner en løsning på det meste om en er litt kreativ.

 

Skulle jeg gått turen selv ville jeg startet enten med en tarp sammen med myggnetting eller Zpacks Hexamid (som jeg skal bruke til JMT). Med tarpen ville jeg evt vurdert å kjøpe et telt til siste biten i washington om det er mye regn, kommer litt ann på hvor fort du går og om du rekker å fullføre før høst stormene kommer inn for alvor.

 

Er mange som dropper heldekkende myggnetting også og kun bruker netting over hodet de nettene det er mygg. Men tror aldri jeg hadde klart å vent meg til å sove helt åpent i områder hvor det både er klapperslanger og skorpioner, mer fobi enn fornuftig frykt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode anbefalinger. Jeg har sett på LightHeart SoLong 6. med sine 870 gram, mulighet for "lukket og åpen" montering, stort inneareal (hater dårlig plass som pesten) og lave pris så er jeg ganske sikker. Eneste problemet er at det ikke står av seg selv (liker tanken på at man kan flytte litt på teltet slik at man finner en "sweet spot".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det står på egenhånd med en ekstra bue. Ser ikke dumt ut - et telt for hele turen.

Ok. Men da veier det vel litt mer. Om du kjøper med ekstra stang.

Takk for mange gode anbefalinger. Jeg har sett på LightHeart SoLong 6. med sine 870 gram, mulighet for "lukket og åpen" montering, stort inneareal (hater dårlig plass som pesten) og lave pris så er jeg ganske sikker. Eneste problemet er at det ikke står av seg selv (liker tanken på at man kan flytte litt på teltet slik at man finner en "sweet spot".

Spennende. Har ikke hørt om det fabrikatet tidligere, men ser ut som om det er bedre plass i Moment DW. Der kan man også flytte på innerteltet mens man lager mat eller kler av seg vått tøy etc også skli innerteltet tilbake på flatstroppen som ligger under innerteltet etterpå for maks plass i innerteltet. Er også veldig bra luftemuligheter ser det ut til. Jeg er ikke sponset av Tarptent, men har veldig lyst på et :D:heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fant denne tråden via Google - og meldte meg inn - jeg vurderer også å gå PCT i 2016. Er helt i starten av planleggingen. Har du fremdeles planer om å gå, trådstarter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne tråden via Google - og meldte meg inn - jeg vurderer også å gå PCT i 2016. Er helt i starten av planleggingen. Har du fremdeles planer om å gå, trådstarter?

 

Hei

 

Ja, absolutt. Alt er i utgangspunktet klart nå. Det aller meste av utstyr er på plass, permisjon er ordnet, visum i orden og flybillett bestilt. Spennende å høre at det kanskje blir flere nordmenn på stien :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Ja, absolutt. Alt er i utgangspunktet klart nå. Det aller meste av utstyr er på plass, permisjon er ordnet, visum i orden og flybillett bestilt. Spennende å høre at det kanskje blir flere nordmenn på stien :-)

Spennende:-) Vurderer PCT selv. Hvilket utstyr har du? Tenker da på telt, liggeunderlag, sovepose, sekk, sko og fyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

Ja, absolutt. Alt er i utgangspunktet klart nå. Det aller meste av utstyr er på plass, permisjon er ordnet, visum i orden og flybillett bestilt. Spennende å høre at det kanskje blir flere nordmenn på stien :-)

Wow, spennende! Har lest masse bøker i sommer av folk som har gått denne og AT og selv har dette havnet ganske høyt på bucket lista mi. Selv kommer jeg nok til å gå AT først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi er to som skal gå Pct ifra starten av April å.

 

Vi kommer nok til å sende mat i forveien når vi begynner å gå.

På den måten er det enklere å regulere mengden, enn dersom vi hadde booket å sendt alt på forhånd.

 

Hadde hvert artig å møte på andre nordmenn på trailen :)

 

Martin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.