Gå til innhold
  • Bli medlem

Områder for pulkturer i sørnorge


Anbefalte innlegg

Tenker meg ut på tur med pulk til uken :-) Ganske lenge siden sist. Har gått turene mellom Finse, Ustaoset, Rjukan, Haukeli ganske mange ganger nå. Hvilke andre turer/områder egner seg med pulk i sørnorge, Hardangervidda inkludert? Gjerne lange nok/store nok for ukestur. Både turer med utgpkt i kollektivtransport og bil. Hvor er det evt greit å plassere en bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke sikker på hva du mener med område som egner seg for pulk? For meg egner de fleste områder seg for pulk, men man vil kanskje velge mellom tau eller fastdrag. Hva med Femundsmarka? Fantastisk område. Bil til Elgå og gå inn via Svukuriset, eller tog til Røros og buss til Langen gjestegård. Deretter over åsen ned til Nordvika og videre innover i marka.

 

Et annet alternativ er tog til Hjerkinn og deretter sørover gjennom Rondane til Rondvassbu og Mysuseter (tog fra Otta). Eller fortsette helt til Lillehammer.

 

Eller hva med å fortsette Hardangerviddaturen sørover fra Haukeliseter og ned til Sirdal eller Ljosland. Deretter buss til Krsand og tog hjem.

 

Eller Sylan?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på hva du mener med område som egner seg for pulk? For meg egner de fleste områder seg for pulk, men man vil kanskje velge mellom tau eller fastdrag. Hva med Femundsmarka? Fantastisk område. Bil til Elgå og gå inn via Svukuriset, eller tog til Røros og buss til Langen gjestegård. Deretter over åsen ned til Nordvika og videre innover i marka.

 

Et annet alternativ er tog til Hjerkinn og deretter sørover gjennom Rondane til Rondvassbu og Mysuseter (tog fra Otta). Eller fortsette helt til Lillehammer.

 

Eller hva med å fortsette Hardangerviddaturen sørover fra Haukeliseter og ned til Sirdal eller Ljosland. Deretter buss til Krsand og tog hjem.

 

Eller Sylan?

 

Med "egner seg for pulk" så tenker jeg mest på at det ikke er for kupert. Men det varierer jo hva folk synes er greit., og det kan være gode "flate" pulkruter også i kupert terreng. Ser for meg at det er mer kupert fra Haukelister og sørover enn nordover, men skal se litt på kartet.

 

Tema i denne tråden blir kanskje mest hvilke fine pulkturer folk har gått. Takk for gode tips, tar gjerne fler  :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har "gjort" Hardangervidda henger jeg meg på forslaget til @Walkabout om Hjerkinn-Rondane-Hedmarksvidda. Strekningen mellom Hjerkinn og Hamar (Gåsbu, Budor, Savallen) har mange alternative start og stopp punkt. Her er bare og velge og vrake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tafjordfjella frå Bjorli til Grotli. Nokre vil hevde det er mindre pulkvennleg. Det kjem an på auge som ser. Enkelt og komme til og frå. Bil til Otta og tog til Bjorli, buss frå Grotli til Otta. Evt tog heile vegen til Bjorli og buss heilt til Oslo att.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de som anbefaler både Dovre, Rondane samt Hedemarksvidda.

Men vil også anbefale Rørosvidda og sørover mot Femunden. Her er det godt med snø. Jeg snakket med noen fra Fåvang her om dagen, der nede var det labert med snø og de var overrasket ove hvor gode forhold dett var på Rørostraktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussen til Tyinkrysset og så gå sørover til Finse. Kanonfin tur som egner seg godt med pulk. Veldig mye fin natur.[/quo

Hvor mange dager bør man regne på den turen? Så litt på kartet så utrolig fin ut! Hvordan er forholdene midt april tro? Er det fare for skred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått den et par ganger, både med telt og på DNT-hytter. Holder du deg til den kvistede løypa så er det greit, men man finner skredfarlige områder om man oppsøker dem..

5 dager er fint for en rolig tur. Jeg vet folk som har gått den på to..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt brukbare forhold i Femundsmarka og Rørosområdet, men det er mindre snø enn "normalt" her også i år. Avhengig av temperaturene fremover selvfølgelig, men det kan bli skrint med snø mot påske i år.

Jeg var noen dager i Femundsmarka i forrige uke og fikk konstatert at det er lite nok med snø. Særlig merkbart er dette når en krysser de ulike moreneryggene mellom sjøene innover i marka. Det stikker opp flere stein enn normalt. Dette er jo normalt ikke et problem for en skiløpet, men med pulk på slep kan det bli litt mer knot og etter hvert bæring. Reindriftsnæringen opplever også merkbart hardere slitasje på utstyret i år enn et normal år har jeg blitt fortalt.

Bilde fra Nedre Roasten.

post-7299-0-39269700-1425628436_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.