Gå til innhold
  • Bli medlem

Pasvik-Alta på ski i Mars.


Tom B

Anbefalte innlegg

Skal gå fra Pasvik til Alta på ski i midten av Mars, med en tur innom Karasjok mest sansynlig.

 

Turen vil gå gjennom store øde områder i Finland, Kart over områdene i Finland er kjøpt inn,(Takk Til Bjarne som tipset meg om nettside)

Gps blir også med på turen.

 

Er det noen som har gått i denne ruta tidligere på vinterstid?

 

Ellers er utstyret på plass, kommer til å bruke Paris Pulk og  Fjellpulken pacbag 155 med tau drag.

 

Ser at turen er 240 KM i luftlinje,ser for meg et snitt på 20 km i døgnet på ski, og 1-3 uværsdager der man ligger stille.

 

Ellers utstyr som blir med er : Exped polaris 2 mans telt, ME Glaicer 1000, Exped down mat 9 ul lw, Primus nova, Åsnes Fjellski\BC Kortfell eller lang??

 

Av mat blir det havregryn blandet med rosiner,sukker,tørmelk pakket i posjonspakker, Real til middag og sjoklade+havrekjeks til lunsj.

 

noen som har tips eller synspunkter på dette, så er det bare å fyre løs ;)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av mat blir det havregryn blandet med rosiner,sukker,tørmelk pakket i posjonspakker, Real til middag og sjoklade+havrekjeks til lunsj.

Kan være lurt å blande inn litt soyaolje i posjonspakkene. Kulda og den fysiske aktiviteten gir deg høy forbrenning. Mye energi i smør/olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Personlig synes jeg det blir for lite med en porsjon Real på vinterturer, mens to blir for mye. Du kan vurdere å ta med f.eks potetmos og saltpølse til å spe i middagen, evt. lage 1 1/2 porsjoner Real som du pakker i plastposer.

Høres ut som en knall tur! Du får lage en turrapport når du kommer hjem igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fint om du kommer med en oppdatering når du er framme. Vært mye råtten snø her i Sør-Varanger siste måned, skarelag øverst med bare sukkersnø helt til bakken under, noe som har gjort det tungt å gå uten tråkkede løyper. Så derfor litt interessant å høre hvordan forholda har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå fra Pasvik til Alta på ski i midten av Mars, med en tur innom Karasjok mest sansynlig.

 

Turen vil gå gjennom store øde områder i Finland, Kart over områdene i Finland er kjøpt inn,(Takk Til Bjarne som tipset meg om nettside)

Gps blir også med på turen.

 

Er det noen som har gått i denne ruta tidligere på vinterstid?

 

 

 

Jeg veit ikke hvilken rute du ser for deg, men jeg har gått fra Anarjohka til Kirkenes (via Pasvik) etter en overvintring i Anarjohka. Vi gikk gjennom Lemmenjoen nasjonalpark- Inari- Øvre-Pasvik og nord til Rajapaa og til Sandnes. 

 

Bare spør om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei der, vurderer en bortimot lignende tur neste år. Gikk over Finnmarksvidda i år, og der var det bortimot umulig å gå utenfor scootersporene. Hvordan opplevde du dette der du gikk?? Har du lagt ut en turrapport ett eller annet sted på nettet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der, vurderer en bortimot lignende tur neste år. Gikk over Finnmarksvidda i år, og der var det bortimot umulig å gå utenfor scootersporene. Hvordan opplevde du dette der du gikk?? Har du lagt ut en turrapport ett eller annet sted på nettet??

 

Heia. Over Finnmarksvidda gikk jeg uttelukkende langs scooterløypa, gjennom Finland gikk jeg nesten ikke i scooterspor, var veldig mildt da jeg startet og hadde noen dager da jeg virkelig lurte på hva jeg drev med, sank gjennom skaren og måtte gå bakover for å få ut skia, men etter som det ble kaldere ble føret veldig bra og var ikke til noen hindring.

 

Nei ikke skrevet noen tur raport enda, sliter veldig med sånne ting, dyslektiker,ordblind og store konsentrasjonsvansker :) men jeg skal prøve å få det til.

 

Ellers en veldig flott tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei:-)

Hadde prøvd m festesmørning som alternativ hvis ikke pulken er for tung.

Har gått mye m fell og greit nok d der d er nødvendig. Men blir jo en kg sak , type snø og ikke minst stigninger som avgjør. Fellen må være med. Kommer langt m kortfell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.