Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyere utdanning innenfor biologi/økologi


Chris B.

Anbefalte innlegg

Hei Fjellforumere

 

Jeg lurer på om det er mange her inne som har høyere utdanning innefor biologi/økologi/miljø- fag?

 

Jeg har per i dag en bachelorgrad i Naturforvaltning å tar nå et årsstudium i Natur- og kulturminneoppsyn. Har vært litt usikker med tanke på vidre studier, men har nå søkt på tre forskjellige masterstudier rundt om i landet.

 

Jeg føler at det er veldig mange som utdanner seg innefor fagfeltet og at det finnes mange kompetente folk der ute som sliter med å få seg jobb. På basisoppsynskurset som jeg tok i høst var vi 74 elever. De aller fleste der hadde en bachelor- eller mastergrad. MANGE med mastergrad. Jeg har kommet frem til at det er bedre for meg å ta en mastergrad nå, enn å sitte der med kun bachelor og ikke få jobb. Jeg har søkt en del jobber uten å få tilslag. Føler meg litt klemt i mellom to stoler da jeg har for lav utdanning til mange stillinger, men igjen så har jeg for mye til enklere jobber og de vil ikke ansette meg.

 

Noen som er i samme situasjon eller som kan komme med gode råd? 

 

De masterstudiene jeg har søkt er Biologi ved UiT, Natur- helse- og miljøvern ved HiT og Anvendt økologi ved HiHm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en mastergrad i naturforvaltning fra UMB. Har ikke brukt den til typiske "miljøstillinger" men nå skal det sies at jeg ikke har prøvd å søke noen heller. Jobber som landbruksveileder i kommunen nå og har vært organisasjonskonsulent tidligere. Fordel med mastergrad på begge stillingene, men ikke nødvendigvis miljørettet sådan.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bachelor i skogbruk fra Evenstad, og en master i skogfag fra UMB, Ås. Jobber i dag som fagansvarlig skog og miljø i et av Norges største nettselskap. Har aldri hatt noen problem med å få jobb, og hadde flere tilbud å velge mellom. Det gjelder å tenke utafor boksen, feilen folk gjør er å satse på at de skal bli fjelloppsyn. Ta fag innenfor jus, GIS og prosjektledelse, og det åpner seg en større verden. 

 

Jeg stortrivdes på Evenstad! Kan absolutt anbefale både stedet og undervisningen. Hadde flere kamerater som gikk anvendt økologi og de var veldig fornøyd. Siden anvendt benyttes er det rettet mot praktisk bruk av forskningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder å tenke utenfor boksen ja. Spesialisere seg på noe ingen andre eller ihverfall få andre kan. Fjelloppsyn jobber er like sjeldene som å vinne i lotto.

 

Jeg har 35 studiepoeng i GIS og Arealplanlegging, så har litt fra før. 

 

Kjenner 3 stk som tar Anvendt økologi nå fra bachelorklassen min, så har fått et lite innblikk i livet på Evenstad.

 

Spennende å høre om andre erfaringer her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakros forslag er veldig bra. De fleste stedene du søker jobb er avhengige av støttefunksjoner innenfor jus, IT, og økonomi (i vid forstand). Velg en spesialisering som gir arbeidsgiver noe ekstra på et eller flere av disse områdene (eller noe annet). Bruk din faginnsikt og snakk med folk og få tips innenfor områdene du er mest interessert i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.