Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus og speidere


ASI

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å skulle kjøpe inn en ny primus eller to til speidergruppa, og etter å ha gjort en og annen erfaring lurer jeg på om det er noe jeg har oversett - nedenfor kommer argumentene mot produsentene, noen som har forslag på noe som tåler noe og som ikke rammes av argumentene under - skal kunne brukes i Nord-Norge - hele året:

 

MSR (har en Dragonfly selv og er storfornøyd etter 7 års drift uten problemer): Men til speiderbruk er plastpumpene garantert knekt i løpet av et års tid noe utelukker enhver MSR primus.

 

Optimus Nova + (har tre i speidergruppa): Ubrukelig reguleringsløsning. Vanskelig kobling til flaske for unger - gjelder også Nova. Stort pluss for nesten uslitelig pumpe.

 

Primus Omnifuel (har fire i gruppa): Fungerer stort sett greit. Dog tåpelig med plastgjenger på på pumpa. Elendige korker på flaskene. Flammesprederen løsner for ofte.

 

Coleman 442 (har en selv): knotete og spinkle deler i reguleringen.

 

Optimus Hiker (2 stående på speiderhuset): tunge og ustabile med litt for mange brukere, dyr i forhold til hva man får.

 

(Selvfølgelig kan man lære bort varsomhet, men de er ofte litt for ivrige og 12-åringer er ikke voksne...)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soto har ikke vært vurdert, ser interessant ut til privat bruk, men jeg ser to problemer i forhold til speidere. Ser ut som det kun er justering på flaska, ikke direkte på brenneren (har med hvor hurtig du kan slukke den å gjøre), og i likhet med omnifuel ser det ut som den har plastgjenger på pumpa. Men glimrende om den fungerer med ei dyse til alt (det har flere hevdet at de gjør før, praksis viser vel som regel noe annet), og kan tennes like lett som gass.

 

(Ideelt sett ville jeg hatt en primus som har brennerhodet til MSR Dragonfly (flammespreder sitter bom fast), pumpa til Optimus (i metall) med koblingen til Primus, og reguleringsmulighet både på flaske og brenner.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel vært en del tull med en del Nova brennere siste tiden.

Det gjelder da også Hiker+ som har novabrenner. De 2 eks jeg hadde gikk i retur da de ike virket skikkelig.

Eneste av de andre du nevner som jeg har er Primus Omnifuel. Den har fungert supert i 10 år, så og si uten vedlikehold. Dog er min da såpass gammel at pumpe og gjenger er i metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint ut på filmen. Håper virkelig at de har fått dreisen på kvaliteten igjen.  Kunne faktisk tenke meg en slik privat.

Vet flere speidergrupper som har kuttet ut å bruke primus, og drar på tunge propanflasker i stedet, det er begrunnet som over med at det er vanskelig å lære bort, og få pen bruk av primussene.

 

Har slitt litt hjemme med å motivere jr til å bruke primus, og det er 2 primusser han har likt.  Coleman 550B (med plastboks fra europris) og en gammel Radius selvtrykksbrenner.  Optimus (SVEA) 123 er vel den eneste som selges i dag med samme funksjon.

Jeg hadd jo sett litt på hvor jeg kunne få en god pris også når jeg hadde plukket ut noen gode brennere, 25-30% nedslag ved kjøp av 4 eller fler burde vel være mulig?

 

Kovea er vel ikke nevnt over, men fikk bra tester for noen år siden, for å slenge en til på lista. 

Har forøvrig sett noen som tok tank/brenner fra 111 og monterte i underdelen til Trangia, det virka bra, og ble ikke kjempetungt.  (skar ut et T spor, og bretta ut to fliker, borra hull og monterte tanken i flikene. Det var også hull til regulerings-spindelen.  Kanskje bedre enn å ha de gamle 111 liggende å ruste?

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ser du vurderer flere typer primuser til speidergruppa, de du har vurdert har jeg ikke erfaring med og kan derfor ikke gi deg noen anbefaling på de du nevner. jeg har en del erfaring med Coleman 533 dual fuel, dette er en veldig enkel og driftsikker primus i bruk, og den virker robust bygget. Jeg har tidligere lest her på forumet en som hadde kjøpt inn to slike som en prøve til speidergruppa, etter en tids bruk var han var så fornøyd med disse att han hadde bestemt seg for å kjøpe inn flere. Personlig syns jeg det en enklere å bruke primuser som er en enhet så som Coleman 533, det er mindre mikmakk med dem og så er de sterke. Håper du finner ett produkt som kan tjene til formålet.

Karl-A Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med gassbrennere? Har god erfaring med det for speidere. Det fungerer utmerket, enklere regulering, mindre risiko for søling av drivstoff etc. Med mindre dere er svært mange som drar på vintertur samtidig hadde jeg kjørt på med en trangia stormkjøkken med gassbrenner variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gassbrennere, men de er ikke egnet halve året (Nord-Norge...). Dessuten - det er ingen grunn til at vi skal tro at dagens speidere skal ha mindre vilje / evne til  lære seg å bruke brennere for flytende drivstoff enn da jeg var ung. 

 

Noen må jo sørge for at forsvaret får tilført litt primuskompetanse - for befalet kan umulig ha lært noe om Hikeren:-).

 

Også er det et poeng at hver patrulje har ansvar for sitt utstyr, og ikke henter i en fellespool hvor ansvaret pulveriseres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har Nova til kr 850, men det ikke siste versjon så jeg er noe skeptisk.

Enligt Optimus hemsida så är detta en av de två modellerna som finns. Mig veterligen så är det denna modellen som är att föredra.

Att kunna justera lågan/bränsletillförseln inne vid brännaren ger bättre och mer direkt effekt.

 

Priset är riktigt bra men det tillkommer en bränsleflaska innan köket är komplett.

 

Personlig åsikt, Hade jag haft ansvar för andras barn så hade jag valt ett kök utan slangkopplingar med bränslet paraffin, även till förvärmning. Dvs ett Hiker+.

Allt för att minska riskerna för olyckor med eld och bränsle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Personlig åsikt, Hade jag haft ansvar för andras barn så hade jag valt ett kök utan slangkopplingar med bränslet paraffin, även till förvärmning. Dvs ett Hiker+.

Allt för att minska riskerna för olyckor med eld och bränsle.

 

Ut fra den bruken som er på disse primusene tilsier erfaringen at det blir flere farlige situasjoner med Hikeren enn både Primus Omnifuel og Optimus Nova. Det kan kanskje høres litt sært ut, men det har noe med bruken å gjøre. De brukes kun utendørs, en slangeprimus som da lekker vil lekke ned i bakken (og den er hovedsakelig snødekt når disse er i bruk) en Hiker som lekker vil fylle stålkassa med parafin... med dertil stort bål som konsekvens. Det skal også lite til før rødsprit til forvarming  (forvarming med parafin høres spesielt ut -prøvd det i minusgrader?) skumpes utover og brenner med til dels usynlig flamme i bunnen av stålkassa. Så har vi jo utålmodigheten med å forsøke og fyre på før parafinen er ordentlig varm - gjør man det på en bensinprimus er det et mye kortere blaff enn på en parafinprimus (dessuten skjer det sjeldnere).  Så min erfaring er at det er mer en myte at parafinen er så utrolig sikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg bruker optimus Niva - en eldre svensk produsert modell - og fyrer alltid med tennveske og forvarmer også med denne blott ved å åpne litt for ventilen, så så vegen blir godt våt dvs- teller langsomt til 7 - 10.

 

Det fungere helt prima i hvert fall nedtil -22 C. Dermed slipper jeg å ha med rødsprit og skulle ramme den lite skålen uten å søle.

 

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Ut fra den bruken som er på disse primusene tilsier erfaringen at det blir flere farlige situasjoner med Hikeren enn både Primus Omnifuel og Optimus Nova. Det kan kanskje høres litt sært ut, men det har noe med bruken å gjøre. De brukes kun utendørs, en slangeprimus som da lekker vil lekke ned i bakken (og den er hovedsakelig snødekt når disse er i bruk) en Hiker som lekker vil fylle stålkassa med parafin... med dertil stort bål som konsekvens. Det skal også lite til før rødsprit til forvarming  (forvarming med parafin høres spesielt ut -prøvd det i minusgrader?) skumpes utover og brenner med til dels usynlig flamme i bunnen av stålkassa. Så har vi jo utålmodigheten med å forsøke og fyre på før parafinen er ordentlig varm - gjør man det på en bensinprimus er det et mye kortere blaff enn på en parafinprimus (dessuten skjer det sjeldnere).  Så min erfaring er at det er mer en myte at parafinen er så utrolig sikker.

 

All respekt för din erfarenhet, jag förstår att ni hållit på med detta en längre tid, och er ambition att lära barnen ”primuskompetanse”.

Jag delar din uppfattning att det är mycket tyckande och tänkande, eller synsing som ni säger i Norge, när det kommer till förgasarkök.

 

Jag reagerar lite på dina invändningar mot mitt förslag om Hiker+ då de flesta i mina ögon är exempel på handhavandefel. Förutom den praktiska erfarenheten så misstänker jag att ni har tänkt till angående HMS runt detta. Du får se det som ett utslag av min överförsiktiga natur när det kommer till att utbilda/leda andra människor...

 

Jag ser att jag formulerade mig dåligt i mitt förra inlägg. Till förvärmning avsåg jag rödsprit inte parafin. Men det fungerade för Nansen att förvärma med parafin när spriten var slut. Så även för mig, har dock inte provat det i så kall temperatur som elgen har gjort. Här har ni något att prova på!

 

Ett alternativ som du inte har med i din lista är Trangias bränanare x2. Monterad i ett Trangia 25 så får ni ett stabilt och väl fungerande alternativ som räcker för flera personer.

Tyvärr så är det med Primus pump. Ett alternativ är ju att köpa en Optimuspump och montera kökets slang till den. Koster mer och kräver en arbetsinsats men ett kök håller ju i många år... Alternativt så tar ni en av de som ni redan har.

Flammespredern går ju att klämma till benen på, så att den sitter hårdare fast.

 

Jag kan tänka att ni skall köpa ett kök som ni inte redan har så att ni kan erbjuda många olika alternativ när det kommer till kök. Det ger en bredare primuskunskap om ni har fler varianter man kan öva på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn J

Jeg har Soto muka stove og vil gjerne anbefale den videre.

Har ingen andre bensinbrennere å sammenligne med og er heller ikke "nerd" på brennere. Men har hatt den med nærmere 100 døgn på tur til nå og har foreløpig ikke trengt å fikse/bytte noe. Kvaliteten virker meget bra og alt ser fortsatt strøkent ut. 

 

Den største fordelen med den er at den er veldig lett å tenne. Ingen forvarmingsprosedyrer. Man pumper, til en "markør" sier ifra, at nok er nok. Og tenner (med egen lighter/fyrstikk). Så forvarmer den seg selv i 3-5 sekunder, før flammen er 100%. Og det er det. Har ingen betenkligheter med å tenne den i forteltet. Den har også alltid tent veldig lett, uavhengig temperatur ute.

 

Den er lett! Blant de letteste, om ikke den(?) letteste av sammenlignbare brennere..

 

Den er meget kraftig, på godt og vondt. Vann tines på null komma niks og speileggene svir seg fort. Justeringsmuligheten er vel det dårligste på brenneren. Man har kun superduper-kraftig og veldig kraftig. ;)

 

0.7 liter bensin holder i ca 3.5 til 4,5 timer på mediuminnstillt styrke, i +-10 minusgrader. 

 

Man må bruke Soto sine egne drivstoff flasker :/

 

 

Det går nok laaang tid før jeg vurderer en ny vinterbrenner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har massor av sådana här bensinbrännare... Eller några i alla fall:

 

Soto Muka: Du måte pumpa och pumpa och pumpa. Brännaren ger massor av effekt. Lämplig till stora grupper som skall smälta massor av snö eller koka mycket vatten. Kräver övning att starta. Dyr. Passar endast med Soto-flaskor där den minsta är 0,7L (vilket är ungefär dubbla storleken mot vad man behöver). Absolut mekanisk toppkvalitet. Rekomenderas endast till specialintresserade på grund av det höga priset, dom stora bränsleflaskorna och allt pumpande.

 

Kovea Booster +1: Fungerar alltid. Enkel att tända. Drar mycket bränsle i vind om man inte har vindskärm, men det gäller väl alla... Kan i nödfall köras även med gas, på samma dysa. Inte effektivt, men det går att göra. Tung. Dyr. Mycket god kvalitet.

 

Fire Maple F5: Enkel att tända. Mycket bra effekt. Liten, lätt. Pump helt i plast. Helt OK kvalitet. Billig.

 

Att delar är i plast behöver inte vara en nackdel. Det finns en mängd olika plasttyper och alumium eller pressad zink är inte världens mest hållbara saker det heller när det t.ex kommer till dåliga gängor.

 

Svea 123R: Pålitligt som bara den. Ingen pump som kan gå sönder. Liten bänslebehållare, kom ihåg att ta med extra bänsle! Inte så jätteeffektivt men helt OK till 1-2 pers. Tungt. Man kan köpa kokärl som man kan stoppa köket i, så får man en ganska kompakt lösning.

 

Optimus 8R tillverkas inte längre, men påminner om Svea 123R. Lite större tank. Tyngre, tar mer plats. Passar väldigt bra på kajakturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet flere speidergrupper som har kuttet ut å bruke primus, og drar på tunge propanflasker i stedet, det er begrunnet som over med at det er vanskelig å lære bort, og få pen bruk av primussene.

 

 

Jeg var en gang på en landsleir som leder for Ungdommens Røde Kors og før vi reiste fikk vi beskjed fra arrangøren av leiren at alle skulle ha med propanapparat til å koke med. Vi hadde ikke slike camping greier så vi tok med et par Optimus 111 som jeg mener kom fra et militært overskuddslager.

Jeg har alltid ment at parafin er mye bedre enn gass, og jammen fikk jeg rett.

Etter tre dager på leir var det en deltager som skulle skifte gassbeholder på et av de mange campingapparatene som andre deltagere hadde tatt med, noe han sikkert ikke var kvalifisert for. Men gass var jo sikrere enn parafin så beholderen ble montert etter flere mindre heldige forsøk og så var det bare å tenne på blusset. Utstyret stod i et koketelt som var laget som en slags gapahuk med ståhøyde og denne dagen var det selvfølgelig varmt og vindstille. Forsøket på å tenne på var i høyeste grad vellykket. All gassen som hadde lekket ut før beholderen var forskriftsmessig montert lå fremdeles inne i teltet og fant det selvfølgelig passende å eksplodere rett i fleisen på kokken.

Ja ja, så trengte i vert fall ikke han verken frisør eller sol på en stund. Stusset lugg, avsvidde øyenbryn og en kledelig rød farge i ansiktet og på armene.

Jeg holder fremdeles en knapp på multifuelen, men hvis speideren skal ha en primus som tåler en støyt så er det fult mulig å kjøpe noen Optimus 111. De er laget for å tåle en krig og du får dem sikkert til en del under tusenlappen hos en av de mange som selger overskuddsmateriell fra forsvaret.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å gjøre ett greit kjøp her av Soto Muka:

 

https://www.felleskjopet.no/multifuel-muka-stove-50272817

 

Mycket bra pris! Men skall man använda den bör man öva att använda den några gånger innan man ger sig ut i fält med den. Men det skall man väl egentligen med alla brännare, för att vara 100% säker på hur dom fungerar. Lite dumt med t.ex. gasexplotioner som i inlägget ovan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hvilken brenner endte du opp med til speidergruppa? 

Jeg prøver nå å konvertere gruppa fra rødsprit (som jeg syns er temmelig skummelt) og over på bensin. Gass har en såpass begrenset sesong her oppe at det er ikke aktuelt. Ideelt sett ville jeg hatt trangias multifuel til stormkjøkken, da dette er en veldig stabil konstruksjon for viltre speidere. problemet er at det er nesten umulig å lage mat til mer enn tre mennesker i en trangiakjele, så jeg vil oppgradere til større kjeler også.

Jeg har troen på optimus nova, men har bare testkjørt en en gang, så vet ikke helt... Har selv omnifuel, og har hatt veldig mye problemer (reparasjon og vedlikehold) med den. Samtidig ser det ut til at speiderne liker omnifuelen min ganske godt - men den soter noe vannvittig når den blir tent og slukket mange ganger på rappen. Antar at dette er et problem for alle brennere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Aller først; veldig bra tema på denne tråden!

Etter år som speiderleder i Furnes Speiderleder, Hedmark Krets med diverse ansvar for vinterutstyret, ser jeg at småspeidere og bevere bør få all mat tilberedt av voksne på tur.  Stifinnere og vandrere bør starte forsiktig med gass i sommerhalvåret. Ja, faktisk vandrere bør ha en del opplæring på gassutstyr før man slipper dem løs alene.

Skikkelig primus for vinterbruk for vandrere og rovere; Let etter gammel Optimus 111 bråk på militært overskuddslager. Gi peffene like god opplæring som vernepliktige soldater med praktisk prøve før de lærer videre til sin patrulje! Ja, 111 er solid og tåler en del brukerfeil, men jammen er det en del smådeler som trenger varsom og øvet hånd. Grafittpakningen er kritisk punkt!

Jeg ville også vurdert innkjøp av de helt få messingprimusene som dukker opp på Finn.no ved jevne mellomrom. Dersom selger er et turmenneske og ikke en skrotnisse som skal prakke på dere en antikvitet, er man i trygge hender hos en entusiast som kan gi gode råd på kjøpet! Speidere bør vite noe om gjenbruk og ressursutnyttelse og vil ha en del argumenter når unge speidere fra dott.com-generasjonen rynker på nesa over 50 år gammel messing. Dersom nymotens løsninger er eneste mulighet, er Kovea Booster +1 importert og solgt av drevne speiderledere som fremdeles finnes på bisontelt.no. For å støtte egne rekker; https://speider-sport.no/turutstyr/matlaging/kokeapparat/kovea-multifuelbrenner-booster.html

Innenfor lovlig periode i sommerhalvåret bør åpen ild for matlaging være et naturlig alternativ for alle speidere. Faktisk ikke det mest miljøvennlige, men bålet sitter i ryggmargen på oss lenge før yoggi-yoggi-yoggi brøles ut i skogen når leirkosen skal begynne...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.