Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus og speidere


ASI

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Vi endte opp med å kjøpe de to siste optimus nova da fjellsport hadde salg. Så får vi se hvordan de greier seg før vi enten kjøper flere eller prøver andre brennere. Håper de kommer før helga!

Bål er jo den viktigste stemningsskaperen på både speidertur og andre turer, men jeg syns det er fryktelig tungvint på vinteren, man må jo nesten ta med seg ved, nytter ikke å slippe løs 30 unger til å felle trær når halve treet ligger under snøen. For ikke å snakke om at da må man holde seg under tregrensa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert leder både i speideren, ungdommens røde kors (Som ble drevet som en speidergruppe) og så har jeg vert medlem av et hjelpekorps nesten halve mitt voksne liv. Når det gjelder koking vinterstid så sverger jeg til parafin, eller jetfuel Jet A-1 hvis du får tak i det. Når det gjelder barn og primus så er det bedre at det er litt plundrete å få fyr enn at de ender opp med svidd lugg og røde nese. Gass er veldig uberegnelig siden en liten lekkasje lett kan forårsake en stor smell. Bensin fordamper lett og en bensinlekkasje blir lett en liten bombe, spesielt inne i et telt eller lignende. Parafin kan vel kanskje klassifiseres som "sikkerhetsdrivstoff" akkurat som TNT som i forsvaret ble karakterisert som "sikkerhetssprengstoff".military_salute_smileyM.gif.f26d31e3af29

På en lansdsleir for ungdommens røde kors så ble det opplyst at alle skulle benytte propanbrennere til koking. Jeg nektet å kjøpe inn gassutstyr bare for denne leiren og vi dro med oss våre Optimus 111. Alle medlemmene hadde god trening i å bruke disse og vi hadde ingen problemer, men etter bare tre dages så smalt det i kjøkkenteltet. En ungdom skulle skifte gasbeholder på kokeapparetet, noe han sikkert ikke hadde videre god trening i, og dermed slapp han ut nok gass til at den første fyrstikken han dro av fyrte opp hele teltet. Teltet var bygget av presenning og hadde bare tre vegger og tak, noe som sikkert berget gutten som heldigvis bare fikk en tur innom legevakten.  En svidd frisyre og en kraftig rødfarge som etter en skitur i påsken uten solfaktor.

Optimus nova burde være et bra valg, og med litt fingerferdighet så kan du bruke den som brenner til Trangia hvis det skulle være aktuelt..

http://www.pluennenkreuzer.de/001_Landgaenger/409_Adapter_Optimus_Nova/optimus_adapter_01.html

Alle brennere vil begynne å fuske litt etter en tids bruk hvis de ikke blir vedlikeholdt. Skaff deg et reservedelssett, selv om det koster "en arm og et øye", så har du det du trenger for lang tid fremover.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anti skrev:

Vi endte opp med å kjøpe de to siste optimus nova da fjellsport hsituasjon salg. Så får vi se hvordan de greier seg før vi enten kjøper flere eller prøver andre brennere. Håper de kommer før helga!

Bål er jo den viktigste stemningsskaperen på både speidertur og andre turer, men jeg syns det er fryktelig tungvint på vinteren, man må jo nesten ta med seg ved, nytter ikke å slippe løs 30 unger til å felle trær når halve treet ligger under snøen. For ikke å snakke om at da må man holde seg under tregrensa.

 

Ved å holde dere over tregrensa så sparer dere naturen for mye slitasje også, en vinn vinn - situasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.